Connect with us

Najważniejsze wiadomości

Zużycie paliw osiągnęło rekordowy poziom w Polsce w 2022 roku

Published

on

Zużycie paliw osiągnęło rekordowy poziom w Polsce w 2022 roku

Zużycie paliw płynnych w Polsce osiągnęło w ubiegłym roku rekordowy poziom 37 mln metrów sześciennych, czyli o 5% więcej niż w 2021 r., wynika z nowego raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN).

Liczby te idą mimo rosnących cen energii, a wartość rynkowa paliw sprzedawanych w Polsce wzrosła w ubiegłym roku o prawie 37 proc. ze 142 mld zł do 194 mld zł.

Zwiększona konsumpcja prawdopodobnie była częściowo spowodowana wojną na sąsiedniej Ukrainie – gdzie Polska stała się głównym węzłem komunikacyjnym dla osób uciekających przed konfliktem i transportujących towary na Ukrainę – a także ożywieniem branży lotniczej po pandemii.

W rzeczywistości zużycie nafty wzrosło o ponad 70% rok do roku do 1,24 miliona metrów sześciennych. Tymczasem zużycie benzyny wzrosło o 5% do 7,15 mln m3, zużycie oleju napędowego o 3% do 22,66 mln m3, a LPG o 8% do 5,13 mln m3.

Zdaniem Krzysztofa Romaniuka, szefa działu analiz rynku paliw POPiHN, na ten wzrost złożyło się kilka czynników.

W ubiegłym roku miliony ludzi uciekających przed wojną na Ukrainie przekroczyło polską granicę, przywożąc ze sobą ogromną liczbę samochodów. Kolejne ruchy związane z przesiedleniami uchodźców również zwiększyły popyt.

Ponadto pod koniec roku kierowcy ponownie tłumnie odwiedzali stacje benzynowe, aby odzyskać VAT na paliwo, który został czasowo zawieszony w ramach działań antyinflacyjnych rządu.

W wyniku tych obniżek podatków sektor wpłacił do budżetu państwa o 11 mld zł mniej niż przed rokiem, wpłacając w ciągu roku łącznie 63 mld zł.

Przerób ropy w polskich rafineriach wyniósł 27 mln ton, z czego 41,9% pochodziło z Rosji. Był to znaczny spadek w stosunku do 61% udziału w zeszłym roku.

READ  Otwarcie biura w Polsce | C21Media | Aktualności

Po inwazji Rosji na Ukrainę Polska zobowiązała się do zaprzestania importu rosyjskiej energii do końca 2022 roku. Udało się to w przypadku węgla i gazu, ale jeszcze w styczniu 10% polskiej ropy pochodziło z Rosji na podstawie kontraktu długoterminowego. Sytuacja zakończyła się, gdy w lutym sama Rosja wstrzymała dostawy.

W 2022 roku 29% polskiej ropy pochodziło z Arabii Saudyjskiej, z którą państwowy gigant naftowy Orlen podpisał długoterminową umowę, a 12,3% z Norwegii.

Import paliw również wzrósł o 9% rok do roku do 13,7 mln metrów sześciennych. Stanowiły one 37% całkowitego zużycia. Najwięcej benzyny importowano z Niemiec (51%), następnie ze Słowacji (16%), Litwy (11%) i Holandii (11%). Olej napędowy pochodził głównie z Rosji (37%), Niemiec (25%) i Holandii (11%).

Eksport paliw z Polski również wzrósł w ubiegłym roku, osiągając 2,64 mln m sześc., czyli o 43% więcej niż w 2021 r. Zdaniem Romaniuka głównym rynkiem eksportowym dla tego wzrostu była Ukraina „ze względu na sytuację wojenną”.

Zwrócił uwagę, że choć popyt będzie nadal rósł w ciągu najbliższych 2-3 lat, sektor musi się uporać z zieloną transformacją, w tym z unijnym zakazem sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 r. Polska jako jedyna w UE – państwo członkowskie, aby sprzeciwić się tym nowym przepisom, kiedy zostały one uzgodnione w tym tygodniu.

Źródło głównego obrazu: Orlen (materiały prasowe)

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *