Connect with us

Najważniejsze wiadomości

Zużycie paliw osiągnęło rekordowy poziom w Polsce w 2022 roku

Published

on

Zużycie paliw osiągnęło rekordowy poziom w Polsce w 2022 roku

Zużycie paliw płynnych w Polsce osiągnęło w ubiegłym roku rekordowy poziom 37 mln metrów sześciennych, czyli o 5% więcej niż w 2021 r., wynika z nowego raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN).

Liczby te idą mimo rosnących cen energii, a wartość rynkowa paliw sprzedawanych w Polsce wzrosła w ubiegłym roku o prawie 37 proc. ze 142 mld zł do 194 mld zł.

Zwiększona konsumpcja prawdopodobnie była częściowo spowodowana wojną na sąsiedniej Ukrainie – gdzie Polska stała się głównym węzłem komunikacyjnym dla osób uciekających przed konfliktem i transportujących towary na Ukrainę – a także ożywieniem branży lotniczej po pandemii.

W rzeczywistości zużycie nafty wzrosło o ponad 70% rok do roku do 1,24 miliona metrów sześciennych. Tymczasem zużycie benzyny wzrosło o 5% do 7,15 mln m3, zużycie oleju napędowego o 3% do 22,66 mln m3, a LPG o 8% do 5,13 mln m3.

Zdaniem Krzysztofa Romaniuka, szefa działu analiz rynku paliw POPiHN, na ten wzrost złożyło się kilka czynników.

W ubiegłym roku miliony ludzi uciekających przed wojną na Ukrainie przekroczyło polską granicę, przywożąc ze sobą ogromną liczbę samochodów. Kolejne ruchy związane z przesiedleniami uchodźców również zwiększyły popyt.

Ponadto pod koniec roku kierowcy ponownie tłumnie odwiedzali stacje benzynowe, aby odzyskać VAT na paliwo, który został czasowo zawieszony w ramach działań antyinflacyjnych rządu.

W wyniku tych obniżek podatków sektor wpłacił do budżetu państwa o 11 mld zł mniej niż przed rokiem, wpłacając w ciągu roku łącznie 63 mld zł.

Przerób ropy w polskich rafineriach wyniósł 27 mln ton, z czego 41,9% pochodziło z Rosji. Był to znaczny spadek w stosunku do 61% udziału w zeszłym roku.

READ  Polska uruchamia unijny program poszukiwania ukraińskich dzieci porwanych przez Rosję

Po inwazji Rosji na Ukrainę Polska zobowiązała się do zaprzestania importu rosyjskiej energii do końca 2022 roku. Udało się to w przypadku węgla i gazu, ale jeszcze w styczniu 10% polskiej ropy pochodziło z Rosji na podstawie kontraktu długoterminowego. Sytuacja zakończyła się, gdy w lutym sama Rosja wstrzymała dostawy.

W 2022 roku 29% polskiej ropy pochodziło z Arabii Saudyjskiej, z którą państwowy gigant naftowy Orlen podpisał długoterminową umowę, a 12,3% z Norwegii.

Import paliw również wzrósł o 9% rok do roku do 13,7 mln metrów sześciennych. Stanowiły one 37% całkowitego zużycia. Najwięcej benzyny importowano z Niemiec (51%), następnie ze Słowacji (16%), Litwy (11%) i Holandii (11%). Olej napędowy pochodził głównie z Rosji (37%), Niemiec (25%) i Holandii (11%).

Eksport paliw z Polski również wzrósł w ubiegłym roku, osiągając 2,64 mln m sześc., czyli o 43% więcej niż w 2021 r. Zdaniem Romaniuka głównym rynkiem eksportowym dla tego wzrostu była Ukraina „ze względu na sytuację wojenną”.

Zwrócił uwagę, że choć popyt będzie nadal rósł w ciągu najbliższych 2-3 lat, sektor musi się uporać z zieloną transformacją, w tym z unijnym zakazem sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 r. Polska jako jedyna w UE – państwo członkowskie, aby sprzeciwić się tym nowym przepisom, kiedy zostały one uzgodnione w tym tygodniu.

Źródło głównego obrazu: Orlen (materiały prasowe)

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *