technologia
Zrównoważony rozwój to nie trend, to konieczność
Andrew Wrobel z Emerging Europe rozmawia z Anną Grabowską, CCO największej w Polsce nowoczesnej sieci sklepów typu convenience Żabka, o zaangażowaniu firmy w zrównoważony rozwój i odpowiedzialności za środowisko.
Jako jedna z największych i najbardziej ekologicznych sieci sklepów typu convenience w Europie Środkowo-Wschodniej z 7600 obiektami załogowymi i bezzałogowymi, Żabka rozwinęła swój model biznesowy, koncentrując się na wzroście formatu convenience i zaawansowania technologicznego, jednocześnie integrując te działania z wartościami marki Żabka .
Odpowiedzialność i zrównoważony rozwój leżą u podstaw filozofii – mówi Anna Grabowska, wiceprezes wykonawczy (EVP) Żabki i CCO firmy.
„Nie traktujemy programu odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju jako czegoś wyjątkowego, są one integralną, integralną częścią naszej strategii biznesowej” – mówi Wschodząca Europa.
Grabowska mówi, że Żabka tworzy wartość jako firma, ułatwiając ludziom życie.
„Chcemy stać się największą, najlepszą i najbardziej przyjazną środowisku siecią convenience w Europie Środkowej. To odważne stwierdzenie, ale świat należy do odważnych: tych z innowacyjnym, przyszłościowym i odpowiedzialnym podejściem.”
Mówi, że strategia odpowiedzialności firmy opiera się na czterech filarach: zrównoważony styl życia; uważny wpływ na biznes; odpowiedzialna organizacja; i zielona planeta, co oznacza odpowiedzialność wobec środowiska.
„Wierzymy, że ekologiczne i zrównoważone życie jest możliwe dla nas wszystkich każdego dnia. To nasze zobowiązanie Wymaga zaangażowania, czasu, zasobów, a przede wszystkim dobrej pracy zespołowej: zarówno wewnątrz organizacji, jak i z partnerami zewnętrznymi, takimi jak nasi dostawcy.”
Grabowska dodaje, że Żabka planuje i realizuje swoje działania poprzez uwzględnienie czynników środowiskowych, społecznych i zarządzania (ESG) w swoich procesach decyzyjnych.
„Dążymy również do poprawy naszego kapitału ludzkiego, intelektualnego i społecznego” – mówi. „Tworzymy wartość finansową i pozafinansową dla wszystkich naszych interesariuszy. Jednym z naszych celów jest minimalizacja negatywnego wpływu na środowisko w całym łańcuchu wartości Grupy Żabka.”
Strategia przyjęta przez Grupę Żabka na początku 2021 roku potwierdza podejście firmy, określa jej ambicje i wyznacza kierunki, w których chciałaby podążać w zakresie odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju.
Grabowska określa to jako „deklarację chęci dalszego rozwoju naszej działalności z poszanowaniem środowiska naturalnego i społecznego”.
Żabka chce w ciągu kilku lat stać się neutralnym dla klimatu i w 2020 roku poczyniła rekordowe inwestycje w optymalizację swojego łańcucha dostaw. Butelki, w których sprzedawane są produkty marki własnej – Foodini, Wycisk, S !, OD NOWA – wykonane są w 100% z materiałów pochodzących z recyklingu.
„Przywiązujemy dużą wagę do zielonych innowacji – podejście, które najlepiej odzwierciedla przyjazny dla środowiska sklep w Warszawie, który w całości korzysta z ekologicznej energii elektrycznej” – wyjaśnia Grabowska.
„Sklep testuje technologię kropek kwantowych i ma podłogę kinetyczną, która generuje energię z kroków klientów. Przed sklepem zamontowano kostkę antysmogową, a zielona ściana z żywych roślin pochłania szkodliwe opary. Sklep pełni funkcję laboratorium innowacji, w którym testowane są rozwiązania przyjazne środowisku dla handlu detalicznego.”
Redukcja marnowania żywności
Coraz wyraźniej widać, że nawyki konsumentów muszą się zmienić, aby wprowadzić gruntowne zmiany potrzebne do złagodzenia skutków zmian klimatycznych, a handel detaliczny, mówi Grabowska, odgrywa kluczową rolę, zwłaszcza w ograniczaniu marnowania żywności.
„Żabka pracuje nad ograniczeniem strat żywności w swoim łańcuchu wartości. Wdrożyliśmy odpowiednie procesy kompletacji i dostawy produktów do oddziałów. Podczas transportu utrzymujemy sekcję chłodniczą – dzięki temu mamy pewność, że produkty są transportowane w odpowiednich warunkach temperaturowych oraz zachowują swoje właściwości i świeżość.”
„W pobliżu sklepów abka mieszka 12 milionów Polaków” – wyjaśnia. „Zobowiązujemy się promować mniejsze i częstsze zakupy, aby ograniczyć marnowanie żywności. Model wygody naszych oddziałów pomaga klientom kupować to, czego potrzebują, bez gromadzenia zapasów, a tym samym unikania marnowania żywności. Wspieramy to podejście wprowadzając opakowania produktu w odpowiednim rozmiarze. 90 proc. produktów w sklepach abka jest przeznaczonych do bezpośredniego spożycia i nie przyczynia się do marnowania żywności.”
Ale przy tak wielu ludziach coraz bardziej świadomych potrzeby zdrowszej żywności, w jaki sposób sieć detaliczna może zapewnić, że jedzą właściwą żywność, gdy czasu jest mało? Żabka znów wykonuje swoją rolę – mówi Grabowska.
„Zdajemy sobie sprawę, że ludzie często się spieszą. Dlatego oferujemy im wiele zdrowych przekąsek na wynos i do jedzenia”.
Przytacza owocowe i zbożowe smoothies Żabki Foodini oraz markę Dobra Karma, która oferuje szereg lekkich lunchów i przekąsek z krótką listą składników, „ale zawiera dużo warzyw, które nie zawierają konserwantów, wzmacniaczy smaku, słodzików czy barwników ”.
Do tego dochodzą dwie firmy, które Żabka niedawno przejęła, aby poszerzyć swoje portfolio diet: Maczfit – lider rynku w segmencie diet pudełkowych; oraz Dietly.pl – największa w Polsce platforma, na której klienci mogą porównywać i zamawiać plany posiłków.
„W ten sposób zapewniamy, że Żabka tworzy wartość, ułatwiając ludziom życie. Mamy już ponad 7600 sklepów franczyzowych w całej Polsce. Każdego dnia nasze sklepy odwiedza ponad 2,5 miliona Polaków. Słuchamy ich potrzeb, obserwujemy i reagujemy na te potrzeby, a czasem zajmujemy się tymi potrzebami, zanim staną się widoczne. Przewodzimy przez innowacje.”
Żabka m.in. przekazuje żywność także polskiej organizacji charytatywnej Caritas, Związkowi Polskich Banków Żywności oraz Kamiliańskiej Misji Opieki Społecznej. W 2020 roku jego darowizny sięgnęły ponad 550 ton żywności.
Promuj pozytywne zachowanie
Grabowska mówi, że konsumenci zwracają większą uwagę na swoje zdrowie od początku pandemii Covid-19 – mają tendencję do analizowania, w jaki sposób niektóre produkty wpływają na ich samopoczucie, w tym zdrowie psychiczne i odporność.
„Chcą wiedzieć, jak środowisko wpływa na nas i jak my wpływamy na środowisko”, mówi. „Dziś wiele osób koncentruje się na zaufaniu i odpowiedzialności. Badania pokazują, że około 90 procent konsumentów zrezygnowałoby z zakupów online, gdyby marka lub firma miała złą reputację. Dlatego tak ważna jest reputacja marki. A ta reputacja nie pojawia się z dnia na dzień. Potrzeba lat wytrwałości, nowych inicjatyw i nowych sposobów, aby mieć pozytywny wpływ na środowisko, społeczeństwo i pracowników.”
Żabka charakteryzuje się jednak tym, że większość konsumentów deklaruje ochronę środowiska, ale może to zniechęcić dodatkowymi wysiłkami, kosztami czy kompromisami jakościowymi.
Grabowska wskazuje na inicjatywę Żabki, w której opakowanie otrzymuje ekoetykietę wskazującą, do którego kosza należy je wrzucić.
„Takie działania nie wymagają od klienta żadnego dodatkowego wysiłku” – mówi. Tymczasem Żabka wdrożyła politykę, aby zdrowe, bez konserwantów produkty były wytwarzane i projektowane tak, aby były przystępne cenowo przy zachowaniu wysokiej jakości.
„Aby podejmować zrównoważone decyzje w głównym nurcie, musimy zainwestować dużo czasu i wysiłku w edukację naszych klientów na temat środowiska”, mówi. „Żabka robi to od dłuższego czasu. Mamy okazję przypominać im o właściwych decyzjach, oferować odpowiedzialne produkty i szkolić ich. Odbywa się to również za pomocą nowoczesnych urządzeń cyfrowych, takich jak specjalna aplikacja o nazwie żappka. Klienci zdobywają punkty za zwrot plastikowych butelek i puszek do urządzeń EKOmat dostarczanych przez naszą sieć, zachęcając do pozytywnych zachowań, które stają się nawykami. Punkty można później wymienić na produkty lub przekazać wybranej organizacji charytatywnej na życzenie klienta.”
Zrównoważony rozwój to nie trend
Wszystkie firmy, zwłaszcza duże podmioty na rynku, muszą widzieć potrzebę wdrażania agendy ESG w swoich codziennych działaniach oraz w swoich strategiach i planach na przyszłość.
Jak ujmuje to Grabowska: „Każda decyzja biznesowa powinna być poprzedzona pytaniem – czy to odpowiedzialne i zrównoważone działanie?”
Biorąc pod uwagę, że instytucje finansowe zadają sobie teraz to samo pytanie, ich punkt widzenia staje się coraz ważniejszy, ponieważ firmy, które działają w sposób zrównoważony, mają większe szanse na pozyskanie finansowania na nowe projekty i inwestycje.
„Zrównoważony rozwój stał się jednym z najważniejszych kryteriów” – mówi Grabowska. „Zarówno ogólny rynek, jak i instytucje finansowe wolałyby wspierać firmy, które działają w sposób zrównoważony. Odpowiedzialne praktyki biznesowe i przyczynianie się do zrównoważonego wzrostu wspierają również bardziej oparte na zaufaniu i niezawodne relacje z interesariuszami, w tym partnerami biznesowymi, pracownikami lub społecznościami lokalnymi. Pobudzają również innowacje i tworzenie wartości, zarówno finansowo, jak i niefinansowo”.
W ramach własnego zobowiązania do wprowadzania zmian, Żabka obiecał, że do 2025 roku opakowania wszystkich produktów marki własnej będą podlegały recyklingowi.
„Żabka była pierwszą firmą w Polsce, która zaczęła testować rozwiązania gospodarki o obiegu zamkniętym dla własnych produktów markowych” – mówi Grabowska. „Oferujemy naszym klientom wodę butelkowaną i etykiety wykonane w całości z materiałów pochodzących z recyklingu. Nazwaliśmy go OD NOWA z polskiego na „nowy start” lub „regenerację”.
Grabowska mówi, że firmy, które nie myślą o przyszłości, ostatecznie nie mają przyszłości.
„Zrównoważony rozwój nie jest chwilową modą ani trendem – to konieczność” – podsumowuje.
W przeciwieństwie do wielu platform informacyjnych i informacyjnych Wschodząca Europa można czytać i zawsze będzie. Tutaj nie ma paywalla. Jesteśmy niezależni, nie jesteśmy związani ani nie reprezentujemy żadnej partii politycznej ani organizacji korporacyjnej. Chcemy jak najlepiej dla wschodzącej Europy, niczego więcej i niczego mniej. Twoje wsparcie pomoże nam dalej rozprzestrzeniać ten niesamowity region.
Możesz pomóc tutaj. Dziękuję bardzo.
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”