Zabawa
„Zielona granica” Agnieszki Holland zdobywa polską nagrodę filmową
Billboard Kobiety w muzyce 2024
Dramat uchodźczy Agnieszki Holland Zielona granica zdobył główną nagrodę dla najlepszego filmu podczas Polskich Nagród Filmowych. Czarno-biały film fabularny, opowiadający o nieludzkim traktowaniu uchodźców próbujących przekroczyć naturalną granicę między Białorusią a Polską, miał swoją premierę w zeszłym roku na Festiwalu Filmowym w Wenecji i spotkał się z dużym uznaniem, ale został odrzucony przez zaatakowany przez skrajnie prawicowy rząd Polski nazwał film „propagandą nazistowską” ze względu na rzekomo negatywny wizerunek polskiej policji i straży granicznej. Uważa się, że ataki polityczne wpłynęły na decyzję polskiej komisji Oscarowej o nieprzyznaniu Oscara Zielona granica w kategorii najlepszy polski film nominowany w tym roku, wybierając zamiast tego animowaną adaptację literacką Hugh autorstwa DK i Hugh Welchmana Hugh Rolnicy (który nie został nominowany).
Ale od tego czasu wiele się w Polsce zmieniło. Wybory parlamentarne w październiku ubiegłego roku obaliły rządzącą od ośmiu lat nacjonalistyczną partię Prawo i Sprawiedliwość (PiS) i wyniosły do władzy centrową, proeuropejską koalicję pod przewodnictwem Donalda Tuska.
Holland, reżyser nominowanego do Oscara Wściekłe żniwa (1985), Europa, Europa (1992) i W ciemności (2011) otrzymały także nagrodę za całokształt twórczości na tegorocznej Ceremonii Orłów Polskich, która odbyła się 4 marca w Warszawie.
„Dobre filmy można robić tylko wtedy, gdy jest się wolnym i nie boi się” – powiedziała Holland, odbierając nagrodę. „I nawet jeśli poczujesz strach, wiedz, że największym zwycięstwem jest jego pokonanie. Dziś żyjemy w świecie, w którym zaczynają rządzić potwory. Duża część świata jest już rządzona przez potwory. Z tymi potworami spotykają się dobroduszni i raczej przestraszeni politycy. Nie możemy być tak dobrodusznymi i raczej przerażonymi filmowcami, jeśli chcemy być czymś więcej niż tylko dostawcami rozrywki ucieczki na tym świecie. Naprawdę musimy stawić czoła temu światu.”
Kolejnym wielkim zwycięzcą był Zrodzony z blizną, w reżyserii Pawła Maślony, XVIII-wieczny epos o generale Tadeuszu „Kosie” Kościuszce, który zmobilizował polską szlachtę i chłopów do poprowadzenia powstania przeciwko Rosjanom. Film otrzymał sześć nagród Orłów, w tym dla najlepszego reżysera i najlepszego scenariusza. Netflix jest na starcie telewizyjnych wyróżnień 1670 został uznany za najlepszy polski serial dramatyczny. Rubena Östlundsa Trójkąt smutku zdobył nagrodę dla najlepszego filmu europejskiego.
Pełna lista laureatów polskich nagród filmowych
Najlepszy film
Zielona granica Ty. Agnieszki Holender
Najlepszy reżyser
Paweł Maślona za Zrodzony z blizną
Najlepszy scenariusz
Michał A. Zieliński za Zrodzony z blizną
Najlepsza główna aktorka
Magdaleny Cieleckiej w Strach
Najlepszy aktor
Eryk Kulm Jr.w Philip
Najlepsza aktorka drugoplanowa
Agnieszki Grochowskiej w Zrodzony z blizną
Najlepszy aktor drugoplanowy
Tomasza Schuchardta w Sobowtór. Sobowtór
Najlepszy aparat
Michał Sobociński za Philip
Najlepsza muzyka
Łukasza „LUC” Rostkowskiego za Rolnicy
Najlepszy montaż
Nikodem Chabior za Philip
Najlepszy projekt produkcji
Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński za Philip
Najlepsze kostiumy
Dorota Roqueplo za Zrodzony z blizną
Najlepszy makijaż
Aneta Brzozowska za Zrodzony z blizną
Najlepszy dźwięk
Radosław Ochnio, Adam Szlenda, Filip Krzemień za Zrodzony z blizną
Nagroda Publiczności
Rolnicy Ty. DK Welchman, Hugh Welchman”
Najlepszy film dokumentalny
Fortepian Ty. Jakub Piątek
Najlepszy serial dramatyczny
1670 Ty. Maciej Buchwald, Kordian Kadziela
Najlepszy film europejski
Trójkąt smutku Ty. Rubena Ostlunda
Odkrycie roku
Grzegorza Dębowskiego za reżyserię Tak dobre, jak nic
Nagroda Orła za całokształt twórczości
Agnieszki Holender
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.