Najważniejsze wiadomości
Zatwierdzono program poprawy polskiej infrastruktury o wartości 170 miliardów złotych | Aktualności
POLSKA: Rada Ministrów na posiedzeniu 16 sierpnia przyjęła Krajowy Program Kolejowy na lata 2023-2030.
Pakiet obejmuje finansowanie kilku trwających i planowanych dużych projektów, rozbudowę różnych strategicznych głównych tras oraz budowę kolei regionalnych od podstaw.
Program o wartości 170 miliardów złotych jest w całości finansowany ze źródeł UE oraz funduszy strukturalnych i obejmuje okres budżetowy UE 2014-20 (79 miliardów złotych), budżet 2021-27 (80 miliardów złotych) oraz Fundusz Odbudowy i Zwiększania Odporności (11 miliardów złotych). zł) podzielone.
Projekty są w toku
W programie określono plan działania zapewniający realizację różnych już realizowanych projektów:
- łódzki tunel tranzytowy dla pociągów podmiejskich o długości 7,5 km, łączący stacje Fabryczna i Kaliska;
- Modernizacja trasy Gdynia – Słupsk;
- Odnowienie trasy Katowice – Zebrzydowice (granica z Czechami);
- Modernizacja i elektryfikacja linii Białystok – Ełk – Trakiszki (granica litewska) w celu umożliwienia jazdy z prędkością 250 km/h; Ma to związek z planowanym uruchomieniem połączeń Rail Baltica pomiędzy Polską a Litwą.
Korytarze krajowe
Finansowanie obejmuje również ulepszenia korytarzy krajowych. Obejmują one:
- Modernizacja głównej linii Skierniewice – Łuków na południe od Warszawy;
- Elektryfikacja linii Bydgoszcz – Kościerzyna – Gdynia;
- Zwiększenie prędkości linii z 200 do 250 km/h na głównej linii CMK łączącej Grodzisk Mazowiecki na południe od Warszawy z Zawierciem na północ od Katowic i Krakowa;
- Rozbudowa poszczególnych odcinków linii Warszawa – Bydgoszcz – Kołobrzeg, Warszawa – Białystok i Warszawa – Radom – Kielce – Kraków w celu umożliwienia jazdy z prędkością 200 km/h;
- Elektryfikacja łącznie prawie 1400 km linii kolejowych na terenie całego kraju.
Usprawnienia na terenie całego miasta Warszawy
Kolejnym kluczowym elementem programu jest modernizacja linii podmiejskich i dalekobieżnych w Warszawie, łączących stacje Zachodnia i Wschodnia przez centrum miasta.
Zmienione mają zostać główne węzły regulujące dostęp do korytarzy na obu końcach. Umożliwiłoby to częstsze kursy podmiejskie w odstępach 2,5 minuty, podczas gdy pociągi międzymiastowe mogłyby kursować w odstępach 3-minutowych.
Dodatkowa stacja metra powstanie w pobliżu Rondo De Gaulle, natomiast stacja Powiśle zostanie przeniesiona bliżej rzeki Wisły. Inne prace obejmują przebudowę stacji Śródmieście w celu dodania chodnika do stacji Centrum linii 1 metra.
Nowe linie regionalne
Program przewiduje także budowę różnych kolei regionalnych w celu usprawnienia lokalnych połączeń kolejowych.
Planowane trasy obejmują trasę o długości 73 km na nowej trasie, która połączy Zegrze Południowe z Przasnyszem na istniejącej sieci na północ od Warszawy. Planowana jest jednotorowa, zelektryfikowana linia o prędkości 160 km/h z 11 stacjami. 21 sierpnia PKP PLK ogłosiła przetargi na szczegółowe planowanie trasy.
Inną propozycją byłaby reaktywacja zamkniętej w 2001 roku linii Katowice – Jastrzębie-Zdrój. Według rządu Jastrzębie-Zdrój to największe miasto w Polsce nieposiadające połączenia kolejowego, liczące prawie 90 000 mieszkańców. Ponowne otwarcie wymaga przebudowy dwóch odcinków kolejowych o łącznej długości prawie 20 km, łączących Jastrzębie-Zdrój Centrum z Pawłowicami Śląskimi i Żory z Orzeszem. Jak podaje PKP PLK, zamówienia na usługi projektowe rozpoczęły się w sierpniu, a budowa ma nastąpić w latach 2026-29. Budżet na ponowne otwarcie to 475 mln zł.
Kolejna nowa linia o długości około 40 km ma zostać rozbudowana od Podłęża na głównej linii Kraków – Tarnów do Tymbarku na linii Chabówka – Nowy Sącz. Ma to na celu stworzenie bardziej bezpośredniego połączenia z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza.
„Zapalony odkrywca. Miłośnik piwa. Miłośnik bekonu. Fanatyk sieci. Przedsiębiorca. Pisarz”.