technologia
Zakończyła się misja gospodarcza do Mauretanii – Polska Agencja Inwestycji i Handlu
Mauretania to kraj o ogromnym potencjale, który w najbliższej przyszłości doświadczy szybkich zmian cywilizacyjnych związanych z urbanizacją, rozbudową infrastruktury elektroenergetycznej i drogowej. Jest to także bardzo atrakcyjna lokalizacja dla rozwoju projektów w zakresie energii odnawialnej, a także kraj tranzytowy i brama handlowa dla całego regionu Sahelu. Mając świadomość dużego potencjału tego rynku, Zagraniczne Biuro Handlowe PAIH w Casablance zorganizowało na początku lutego i na początku marca misję gospodarczą do Mauretanii.
Celem misji była promocja polskiej gospodarki, a w szczególności prezentacja potencjału Polski w zakresie zielonych technologii i przemysłu rolno-spożywczego. Dlatego w misji wzięło udział aż 10 firm z Polski, oferujących różnorodne produkty i usługi. Uczestnikami były takie firmy jak: Hynfra (technologie zielonego wodoru i ich pochodne), Green Capital (produkcja zielonej energii i technologie wodorowe), Polmlek i jego marokański oddział Jibal (przemysł mleczarski), Pawliszyn (firma budowlana), Fairfish (przetwórstwo ryb ), Wielton (Produkcja zestawów naczepowych i rozwiązań transportowych) oraz Jan Wróbel (consulting). Polskiej delegacji towarzyszyli także przedstawiciele Ambasady RP w Rabacie.
Wszyscy uczestnicy misji mieli okazję spotkać się z przedstawicielami Agencji Promocji Inwestycji w Mauretanii APIM oraz zwiedzić mauretańską infrastrukturę portową. Członkowie polskiej delegacji zostali także przyjęci przez Prezesa Krajowego Związku Przedsiębiorców Mauretanii UNPM. Podczas spotkania przedsiębiorcy z Polski mieli okazję zaprezentować potencjał polskiej gospodarki oraz to, co ich firmy mogą zaoferować mauretańskiej elicie biznesu.
Od zakończenia pandemii obroty handlowe pomiędzy Polską a Mauretanią znacząco wzrosły. W 2023 roku przekroczyła ona 400 mln zł i spodziewamy się dalszych podwyżek dzięki dyskusjom i spotkaniom w ramach misji gospodarczej PAIH.
Galeria zdjęć:
O Mauretanii:
Mauretania jest małym krajem pod względem liczby ludności (ok. 5 mln) i PKB (ok. 10 mld EUR), jednak prognozowana dynamika PKB (5-7%) czyni z niej bardzo ciekawy kierunek ekspansji zagranicznej. Jest to kraj tranzytowy, bogaty w zasoby naturalne (żelazo, fosforany, ropa naftowa, gaz), który oferuje również doskonałe warunki klimatyczne dla rozwoju zielonych energii, takich jak wiatr i słońce. Rząd Mauretanii pracuje także nad nową ustawą wodorową, która umożliwi zrównoważony rozwój w tym strategicznym sektorze. Jednak odnawialne źródła energii to nie wszystko. Dynamicznie rozwija się także sektor przetwórstwa rybnego w kraju. Mauretania jest jednym z największych eksporterów tego typu produktów na świecie, a zasoby rybne u wybrzeży Mauretanii szacuje się na ponad 2 mln ton surowca rocznie. Co jest ważne dla polskich przedsiębiorców: Mauretania poszukuje nowych partnerów i dostawców, ponieważ rynek mauretański jest nienasycony w wielu sektorach (m.in. spożywczym, motoryzacyjnym, budowlanym i kosmetycznym).
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”