Connect with us

technologia

Zajrzyj do rezydencji artystycznej Agnieszki Pilat w SpaceX, gdzie maluje religijne portrety włazu rakiety

Published

on

Zajrzyj do rezydencji artystycznej Agnieszki Pilat w SpaceX, gdzie maluje religijne portrety włazu rakiety

Artystka rozpoczęła drugą rezydenturę u producenta statków kosmicznych Elona Muska.

Agnieszka Pilat przy pracy podczas rezydencji artystycznej w SpaceX. Zdjęcie dzięki uprzejmości Agnieszki Pilat.

Artystce Agnieszce Pilat praca z maszynami nie jest obca. Najbardziej znana jest zdeklarowana „technistyczna optymistka”. nawiedzające dzieła sztuki przedstawiające części mechaniczne a zwłaszcza dla nich trzy psy-roboty AI Nauczyła się malować półautonomicznie. Jednak powiedziała Artnet News, że przybycie do siedziby SpaceX w Hawthorne w Kalifornii na rezydenturę artystyczną naprawdę otworzyło jej oczy.

„W czasach sztucznej inteligencji i metaświata” – powiedziała – „to pokorne widzieć, jak poruszają się naprawdę duże maszyny”. Polsko-amerykańska artystka od sierpnia przebywa na miejscu w ramach swojej drugiej rezydencji w firmie produkującej statki kosmiczne założonej przez Elona Muska. Kiedy w tym tygodniu skontaktowałem się z nią telefonicznie, właśnie rozpoczęła nową serię prac o charakterze technologicznym, których celem jest odzwierciedlenie tego, co określiła jako „głębokie zmiany w amerykańskiej kulturze i przemyśle”.

Agnieszka Pilat w SpaceX. Zdjęcie dzięki uprzejmości Agnieszki Pilat.

Mówiąc dokładniej, nowe portrety Piłata skupiają się na włazie kapsuły Dragon firmy SpaceX, hermetycznym punkcie dostępu statku kosmicznego, z którego może on korzystać, gdy nie jest używany do szkolenia astronautów. Na obrazach artystki przedmiot ukazany jest z sakralnym szacunkiem, artystka na swój sposób rysując paralele pomiędzy technologią a duchowością.

„Kiedy myślisz o religii i technologii, zdajesz sobie sprawę, że pod pewnymi względami tak naprawdę łączy je ta sama sztuka uwodzenia” – powiedziała. „Obydwaj mają w sobie ciemność i światło. Obydwa oferują lepszą przyszłość.”

W swoich pracach Piłat swobodnie wykorzystuje ikonografię religijną, używając płatków złota do stworzenia aureoli wokół ilustrowanego włazu, podkreślając jego okrągły kształt, który ma odzwierciedlać „obietnicę nieśmiertelności” – powiedziała. Portrety są jednocześnie dyptykami, pozwalającymi zgłębiać dualizm technologii i religii – obietnice i pułapki, niebo i piekło.

Część obrazów przeznaczona jest do pracowni projektowej i sali szkoleniowej SpaceX, inne zaś Pilat planuje wystawiać w rodzinnej Polsce, gdzie chrześcijaństwo ma silne korzenie.

Trwają prace nad włazem kapsuły Dragon firmy SpaceX. Zdjęcie dzięki uprzejmości Agnieszki Pilat.

Pobyt Pilat w SpaceX, który ma potrwać do 2024 roku, poprzedza jej nadchodzącą prezentację w SpaceX Galeria Narodowa Triennale Wiktorii w grudniu w Australii. Dla artysty, który w dużej mierze tego dokonał, jest to ważne spotkanie w świecie sztuki zebrane od tłumu z Doliny Krzemowej I powiązany z firmami technologicznymi w tym Boston Dynamics. Przez trzy miesiące na australijskiej wystawie automatyczne kły Piłata będą samodzielnie malować w białej kostce, wykonując zaprogramowane polecenia.

Te roboty-psy mogą pod pewnymi względami pełnić funkcję pracowników Pilar, ale z ludzkiego punktu widzenia ich praca polegała głównie na samotności. Dlatego jest szczęśliwa z koleżeństwa, jakie zastaje w SpaceX: „To oddany zespół. Zawsze mnie inspiruje widok ludzi spuszczających głowy i pracujących.

Co więcej, motywowała ją misja SpaceX – która, jak zauważyła, przypomina religijną nadzieję i zapał – polegająca na wysyłaniu ludzi w kosmos.

„Ludzie tutaj są naprawdę zaangażowani w wysyłanie ludzi na Marsa. Inspirujące jest dla mnie to, że gdy coś nie wychodzi, mogę spojrzeć na swoje drobne problemy z innej perspektywy” – dodała. „Wiesz, to jest moment Kennedy’ego: robimy to, ponieważ jest to trudne. Lecimy na Księżyc, bo to trudne. Naprawdę to tutaj czuję.”

Więcej zdjęć rezydencji Piłata znajdziecie poniżej.

Zdjęcie dzięki uprzejmości Agnieszki Pilat.

Zdjęcie dzięki uprzejmości Agnieszki Pilat.

Zdjęcie dzięki uprzejmości Agnieszki Pilat.

Zdjęcie dzięki uprzejmości Agnieszki Pilat.

Zdjęcie dzięki uprzejmości Agnieszki Pilat.

Zdjęcie dzięki uprzejmości Agnieszki Pilat.

Zdjęcie dzięki uprzejmości Agnieszki Pilat.

Więcej popularnych historii:

Władze brytyjskie są gotowe postawić zarzuty siedmiu podejrzanym w związku z kradzieżą złotej rzeźby toaletowej Maurizio Cattelana w 2019 r.

Chiny przyłączają się do rosnącej liczby krajów żądających zwrotu przez British Museum artefaktów ze swojej kolekcji po powszechnych kradzieżach

Przebojowy występ Banksy’ego w Glasgow przyciągnął rekordową publiczność, a artystka chce, abyś zdecydował, dokąd powinna następnie pojechać

Tyle zarabiają dyrektorzy muzeów w USA – ale rosnąca reakcja może wkrótce to zmienić

Za odpowiednią cenę goście luksusowego ośrodka w Egipcie mogą pomóc archeologom w poszukiwaniu dawno zaginionego grobowca Kleopatry

Portret zniewolonego dziecka z 1837 r., który przez stulecie był zasłaniany przemalowaniem, został odrestaurowany i zdobyty przez Met

Nowe dokumenty sądowe ujawniają zakres roszczeń wobec zhańbionej konsultantki ds. sztuki Lisy Schiff

Ustępujący dyrektor British Museum Hartwig Fischer po raz pierwszy wypowiada się na temat kradzieży, które miały miejsce pod jego rządami

Podążać Wiadomości z Artnetu na Facebooku:

Chcesz być o krok przed światem sztuki? Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najświeższe informacje, wnikliwe wywiady i wnikliwe krytyczne wypowiedzi, które popychają dyskusję.

READ  Fire Emblem Warriors: Three Hopes: tryb „Klasyczny” czy „Czasowy”?
Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *