Świat
Z biegiem czasu Żydzi aszkenazyjscy stali się bardziej podobni genetycznie
Badanie szkieletów odkrytych na średniowiecznym cmentarzu żydowskim w Niemczech ujawniło zaskakujący rozłam genetyczny wśród średniowiecznych Żydów aszkenazyjskich, który już nie istnieje.
Analiza, pierwsza tego rodzaju z cmentarza żydowskiego i będąca wynikiem wieloletnich negocjacji między naukowcami, historykami i przywódcami religijnymi, pokazuje, że Aszkenazyjczycy stali się bardziej podobni genetycznie w ciągu ostatnich siedmiu stuleci. Dwóch Żydów spacerujących po brukowanych uliczkach XIV-wiecznych Niemiec było przeciętnie bardziej różniących się genetycznie od dwóch żyjących obecnie Żydów aszkenazyjskich.
„To jest dzikie!”, powiedział dr. Harry Ostrer, genetyk medyczny z Albert Einstein College of Medicine w Bronksie i współautor nowego badania. „Pomimo szybkiego wzrostu populacji Żydów aszkenazyjskich w ciągu ostatnich 700 lat, populacja stała się bardziej jednorodna”.
Badania, wydany w środę magazyn Cell porównał DNA pobrane z zębów 33 mężczyzn, kobiet i dzieci pochowanych na cmentarzu z DNA pobranym od setek współczesnych Żydów z całego świata. Wcześniejsze badania wykazały, że współczesne społeczności są genetyczną hybrydą, a Aszkenazyjczycy na całym świecie mają zasadniczo ten sam zbiór sekwencji DNA.
Ale średniowieczne pozostałości opowiadają inną historię. Pokazują, że europejscy Żydzi tamtych czasów pochodzili z dwóch różnych pul genów.
Każda grupa miała to samo pochodzenie genetyczne, sięgające małej populacji założycielskiej, która najprawdopodobniej migrowała z południowej Europy i dotarła do niemieckiej Nadrenii na przełomie pierwszego tysiąclecia. Ale analiza DNA ujawniła również genetyczny podział między szkieletami, który może mieć wiele wyjaśnień. W jednym scenariuszu obie grupy pochodziły z Nadrenii. Jedna gałąź pozostała następnie w regionie, a druga udała się na wschód, do terenów dzisiejszej Polski, Czech, Austrii i wschodnich Niemiec.
Alternatywnie, Europa Wschodnia mogła zostać zasiedlona przez inną populację żydowską, która następnie mieszała się w ograniczonym stopniu ze swoimi żydowskimi sąsiadami na zachodzie.
W każdym razie obie grupy pozostawały dość odizolowane od siebie przez pokolenia, o czym świadczą ich odrębne linie genetyczne. Następnie, wywołani masakrami, wypędzeniami i możliwościami ekonomicznymi, zjednoczyli się ponownie w miejscach takich jak Erfurt, miasto w środkowych Niemczech Dom cmentarza, na którym ekshumowano szczątki.
„To super fajne badanie” – powiedział Itsik Pe’er, genetyk obliczeniowy z Columbia University, który nie był zaangażowany w badania. „Sekwencjonowanie starożytnego DNA to kod, który może zabrać cię w miejsca, w których nie masz dziś żadnych informacji”.
Istnienie społeczności wschód-zachód w Erfurcie potwierdzają również zapisy historyczne, które zawierają szczegółowe opisy brutalnego pogromu z 21 marca 1349 r. – w sobotę. Wściekły tłum wdarł się do miejscowej synagogi i zaatakował Żydów w trakcie modlitwy. Niewielu, jeśli w ogóle, przeżyło.
Po masakrze kierownictwo Erfurtu skonfiskowało mienie i dobytek. Ściągali nawet długi wobec zamordowanych Żydów. Ale zaledwie pięć lat później potrzeba utraconych wpływów podatkowych skłoniła miasto do ponownego zaproszenia Żydów.
Przybyli z bliska iz daleka. Rejestry podatkowe zawierają nazwiska wskazujące na pochodzenie z całej Europy – w tym niektóre z odległych miast, które doświadczyły własnych antysemickich wstrząsów. „W środku regionu niemieckojęzycznego, to było wtedy właściwym miejscem” – mówi Maria Stürzebecher, mediewistka, która jest kustoszem Muzeum Starej Synagogi w Erfurcie. Przynajmniej do 1453 r., kiedy ponownie wypędzono Żydów.
Te same wzorce migracji można było zaobserwować w wydobytych zębach.
Pomiary izotopów szkliwa zębów wykazały, że wiele osób było migrantami, którzy dorastali gdzie indziej. Ale DNA poszło o krok dalej, pokazując, że Żydzi z Erfurtu pochodzili z wielu miejsc i że te populacje były genetycznie odrębne.
„Te dowody rodzą nowe pytania i potwierdzają historie, które opowiadaliśmy od dawna” – powiedziała Elisheva Baumgarten, historyk społeczny z Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie, który nie był zaangażowany w badania.
Według Maike Lämmerhirt, historyka z Uniwersytetu w Erfurcie i współautora badania, zachowane dokumenty dotyczące praktyk lichwiarskich pokazują, że Żydzi z każdej podgrupy tworzyli przeważnie sojusze biznesowe z przedstawicielami swojego rodzaju. Ale obie grupy modliły się w tej samej synagodze. Wszyscy zostali oczyszczeni w tej samej rytualnej kąpieli. I wreszcie wszyscy leżeli obok siebie na tym samym cmentarzu.
Szkielety z Erfurtu nosiły wiele tych samych mutacji genów powodujących choroby, o które martwią się dziś Żydzi aszkenazyjscy. Sugeruje to, że zanim narodził się Erfurt, musiało wystąpić wąskie gardło populacji – wąskie gardło, w którym niewielka liczba osobników zasiała całą populację, co skutkowało podobieństwami genetycznymi i amplifikacją pewnych wariantów genów.
mieli naukowcy wcześniej obliczone że wąskie gardło społeczności Żydów aszkenazyjskich miało miejsce około 600 do 800 lat temu. Ale nowe badanie, razem z Brytyjczykiem badanie opublikowane na początku tego roku, dotyczące sześciu szkieletów z XII wieku znalezionych w Angliisugerują, że mogło to być jeszcze dalej wstecz.
„Biorąc pod uwagę datę tych próbek, naprawdę umieszczamy ją na bardzo, bardzo starym końcu tych szacunków” – powiedział Mark Thomas, genetyk ewolucyjny z University College London, który kierował badaniami w Wielkiej Brytanii.
„Kiedy połączysz te dwa badania, całkowicie się zgadzają – co jest całkiem fajne” – powiedział Ron Pinhasi, antropolog i genetyk z Uniwersytetu Wiedeńskiego w Austrii, który nie był zaangażowany w żadne z badań.
Prawo rabiniczne z niechęcią podchodzi do ekshumacji zwłok w trosce o godność zmarłych. Dlatego uczeni nie mogą odkopywać żydowskich miejsc pochówku wyłącznie dla akademickich intryg.
Ale to, co wydarzyło się w Erfurcie, nie miało nic wspólnego z naukowcami.
W 2013 roku magazyn zbudowany ponad 500 lat temu na cmentarzu został przekształcony w parking wielopoziomowy. Karin Sczech, wówczas archeolog z Państwowego Urzędu Ochrony Zabytków, wiedziała, że budowa może naruszyć niektóre starożytne żydowskie pozostałości.
DR Schech przybył na miejsce na dzień przed planowanym rozpoczęciem wykopów, ale okazało się, że wykonawca już zaczął wbijać ziemię. W łopacie aktywnie kopiącej koparki znaleziono kości małego dziecka.
„Krzyczałem na kierowcę i mówiłem stop” – wspomina dr. Schech, obecnie Koordynator Światowego Dziedzictwa UNESCO w Erfurcie.
Ona i jej zespół odkryli 47 grobów na obszarze wielkości boiska do siatkówki. W porozumieniu z miejscową społecznością żydowską archeolodzy skrupulatnie wydobyli i sprowadzili szkielety z powrotem do lokalnych archiwów.
Kości leżały tam przez wiele lat. Plan zakładał szybkie ponowne zakopanie ciał, gdy tylko naukowcy będą mieli okazję zbadać szczątki. Ale antropolog zaangażowany w wysiłek był związany, co spowodowało wieloletnie opóźnienie.
Na szczęście dla genetyki mu się udało. Gdyby antropolog był szybszy, szkielety znalazłyby się z powrotem w ziemi, zanim genetycy prowadzący nowe badania, David Reich z Harvardu i Shai Carmi z Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie, dowiedzieli się o ich istnieniu.
Naukowcy wyruszyli w 2017 roku na poszukiwanie starożytnego cmentarza żydowskiego, który jest obecnie wykopywany w nadziei, że uda im się zdobyć małą próbkę do testów genetycznych.
dr Karmi objął prowadzenie. Zwrócił się o poradę do Ephraima Shoham-Steinera, historyka z Uniwersytetu Ben Guriona na Negewie w Izraelu. „Powiedziałem:„ Gdyby to mogło wejść w grę gdziekolwiek, byłoby to w Erfurcie ”- wspomina dr. Shohama Steinera.
Naczelny rabin Erfurtu początkowo odrzucił ten pomysł. Są sytuacje, w których możliwe jest badanie DNA na zwłokach żydowskich – np Jemeńskie dzieci, które zaginęły we wczesnych latach powstania państwa Izrael groby można otwierać w celu identyfikacji kryminalistycznej.
Ale rozumowanie w tych przypadkach koncentrowało się na wymiernych korzyściach dla zmarłego. Badania naukowe nad anonimowymi ciałami są inne.
dr Carmi skonsultował się z sędzią rabinicznym w Izraelu – rabinem Ze’evem Litke, założycielem Instytutu Simanim w Jerozolimie, który pomaga ludziom określić poprzez testy genetyczne, czy mają żydowskie pochodzenie – który zdecydował, że jest to dopuszczalne wyizolować DNA z zębów lub maleńkich oderwanych kości ucha wewnętrznego, które w przeciwieństwie do reszty szkieletu nie wymagają ponownego pochowania zgodnie z żydowskim prawem.
Przekonany argumentami rabin w Erfurcie zmienił zdanie. Projekt wystartował. dr Schech stwierdził, że 38 szkieletów miało co najmniej jeden oderwany ząb.
Wkrótce potem dr. Rich wrócił do Bostonu z zamykanymi na zamek torbami pełnymi średniowiecznych zębów trzonowych, przedtrzonowych i siekaczy. Z technikami, które wygrały tegoroczną Nagrodę Nobla w dziedzinie fizjologii lub medycynywyciąg dr Reichowi i jego współpracownikom udało się wyodrębnić DNA z 33 zębów.
Naukowcy mają nadzieję, że ich podejście do zaangażowania społeczności zapewni mapę drogową dla innych, którzy chcą zbadać DNA starożytnych szczątków, czy to z cmentarzy żydowskich, czy w inny sposób. „To naprawdę rodzaj prototypu tego, co można zrobić w podobnych badaniach” – powiedział dr. Bogaty.
Stanowiska władz w sprawie prawa żydowskiego lub halachy różnią się co do tego, czy pozyskiwanie DNA podczas wykopalisk archeologicznych znanych Żydów jest uzasadnione.
Rabin Myron Geller, znawca żydowskich praktyk pogrzebowych i były członek Komitetu ds. Prawa i Standardów Żydowskich ruchu konserwatywnego, opisał uzasadnienie przyjęte przez rabina Litke i autorów badania jako „najmocniejszą możliwą halachiczną perspektywę”.
Ale inni kwestionowali, czy abstrakcyjne korzyści płynące z wiedzy naukowej są wystarczającym powodem do usprawiedliwienia profanacji zmarłych. „To daje mi do myślenia” – powiedział rabin Joseph Polak, główny sędzia Sądu Rabinackiego Massachusetts.
Podczas niedawnej wizyty w Yad Vashem, Pomniku Holokaustu na Górze Herzla w Jerozolimie, dr. Carmi przez Dolinę Gmin. To właśnie w tym masywnym pomniku poświęconym zniszczonym społecznościom żydowskim znalazł nazwę Erfurt. Podobnie jak w średniowieczu, w czasach nazistowskich zamordowano setki żydowskich mieszkańców Erfurtu.
dr Carmi stał tam, kontemplując fragmenty utraconej historii, które odkryła jego analiza genetyczna. „Ożywienie jej historii było dla mnie wielkim osobistym zaszczytem” – powiedział.
„Organizator. Entuzjasta podróży. Rozwiązuje problemy. Miłośnik muzyki. Oddany uczony kulinarny. Nieuleczalny fan internetu. Zwolennik popkultury.”