Zabawa
Z 800 000 widzów Johnny jest najpopularniejszym polskim filmem roku
– Ponieważ kasa krajowa wciąż odrabia straty po pandemii, serdeczna biografia księdza Daniela Jaroszka cieszy się ogromnym sukcesem
Jasio autor: Daniel Jaroszek
Jasiobiografię ojca Jana Kaczkowskiego, niekonwencjonalny, głośny i niezwykle popularny ksiądz, obecnie jest liderem rocznej sprzedaży biletów w Polsce po sprzedaniu 800 000 odwiedzających. Film wyreżyserowany przez Daniel JaroszekNiedawno zdobyła nagrodę publiczności Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni i Najlepszy Aktor Gong (za Piotr Trojan). Fabuła kręci się wokół Kaczkowskiego (Dawid Ogrodnik), który jest nieuleczalnie chory, oraz byłego skazańca Patryka (Trojan), który dostaje drugą szansę podczas pracy w hospicjum Kaczkowskiego.
Wszystko to może brzmieć dość przygnębiająco; Jaroszkowi udało się jednak nakręcić bardzo szczery film, bez cienia cynizmu, który nie stroni od kiczu i melodramatu. Wygląda na to, że polscy widzowie lubią najbardziej biografie znanych ludzi, jak dokument o zmarłej aktorce Annie Przybylskiej (ania) jest drugim lokalnym wicemistrzem w rocznej kasie z ponad 500 000 biletów. Pierwszym wicemistrzem jest Kogel-Mogel 4 (z ponad 750 000 wpisów, więc niewiele w tyle Jasio), dramat romantyczny i część sagi filmowej z lat 80. W rzeczywistości każdy nowy odcinek dobrze sobie radził w kasie.
W tym roku jest jeden polski tytuł, który ma przyciągnąć sporą publiczność: Listy do Mikołaja 5. pierwsza rata Listy do Świętego Mikołajaodwiedziło ponad 2,5 miliona odwiedzających, a trzecią, Listy do Świętego Mikołaja 3 [+see also:
trailer
film profile], rozpadło się ponad 3 miliony. Ponieważ było to w erze przed koronawirusem, trudno powiedzieć, czy nowa bożonarodzeniowa komedia może nawet zbliżyć się do tych liczb, ale wynik ponad 1 miliona widzów jest bardziej niż prawdopodobny. Film trafił do kin 4 listopada i sprzedał ponad 290 000 biletów w weekend otwarcia.
Pandemia COVID-19 i zbliżający się kryzys gospodarczy nie pozwoliły polskim widzom pójść do kina. Blokady, rozwój platform streamingowych i rosnące koszty życia odcisnęły swoje piętno na liczbie odwiedzających. Jednak publiczność powoli wraca do ciemnych pokoi: ogólna frekwencja wynosi około 75% sezonu przed pandemią, a Polska jest jednym z rynków, na których notuje się stale rosnące wyniki kasowe i przyzwoity udział tytułów lokalnych przekraczający 30%.
Jednak, jak zauważyli przedstawiciele branży, polskie filmy mocno ucierpiały. W ostatnich latach tytuły głównego nurtu obejrzały 1 lub 2 miliony odsłon, podczas gdy w zeszłym roku tylko thriller erotyczny dziewczyny do kupieniaktóry został otwarty w listopadzie 2021 r. był w stanie osiągnąć te wyżyny (patrz Aktualności – do lutego 2022 r. zgromadził 1,16 mln odwiedzających).
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.