Autobus wyjechał z chińskiego miasta Guiyang tuż po północy, a 45 mieszkańców zostało objętych kwarantanną prewencyjną za bliski kontakt z pacjentami z koronawirusem. O 2:40 27 osób zginęło po tym, jak autobus wjechał do rowu.
Świat
Wypadek autobusu poddany kwarantannie w Chinach podsyca gniew z powodu polityki „zero Covid”
Dla wielu wypadek autobusowy nie był tylko wypadkiem drogowym: był jego odzwierciedleniem rażące zagrożenia bezpieczeństwa że lokalni urzędnicy w całych Chinach wielokrotnie akceptowali realizację polityki „zero Covid”, propagowanej przez prezydenta Xi Jinpinga. Przewozy kwarantanny późną nocą były rutynowe, co pozwalało funkcjonariuszom na ogłaszanie szybkiej reakcji pomimo zagrożeń związanych z ograniczoną widocznością i zaczerwienionymi oczami kierowców.
Od początku pandemii krążą filmy od władz lokalnych spawalniczy Zamknij drzwi mieszkania, aby zapewnić przestrzeganie terminów zamknięcia pomimo zagrożenia mieszkańców w przypadku pożaru. W tym roku w Szanghaju kilku mieszkańców zmarł po tym, jak otrzymał zakaz opuszczania blokady w celu udania się do szpitali. W tym miesiącu w Chengdu zarządcy budynków wezwali niektórych mieszkańców do pozostania w budynkach podczas trzęsienia ziemi przestrzeganie kontroli pandemicznej.
Chińska opinia publiczna przez jakiś czas w dużej mierze popierała drakońskie środki. Ale ostatnio wielu zaczęło kwestionować koszt podejścia, które nosi pewne znamiona katastrofalnych kampanii z przeszłości.
Zmiana opinii publicznej jest wyzwaniem dla Xi, który w przyszłym miesiącu jest gotowy na przełomową trzecią kadencję. Pomimo tego, że Chiny nie są demokracją, Xi starał się zaprezentować jako sympatyczny władca z mandatem do pozostania na szczycie. Podkreślił populistyczne środki, takie jak łagodzenie ubóstwa, kampanie antykorupcyjne i zapobieganie zgonom spowodowanym koronawirusem.
Urzędnicy Guiyang wydali w niedzielę publiczne przeprosiny i zobowiązali się do współpracy w śledztwie. W sobotę, przed katastrofą, lokalny urzędnik, Wang Jie, powiedział, że transporty są konieczne, ponieważ w mieście jest zbyt wiele bliskich kontaktów i niewystarczająca liczba miejsc kwarantanny. Wang powiedział, że 19 977 z 22 696 pomieszczeń kwarantanny w mieście było zajętych.
Guizhou stoi w obliczu największej epidemii koronawirusa w Chinach i wywiera silną presję na lokalnych urzędników, aby stłumili ją przed kluczowym kongresem Partii Komunistycznej w październiku. Województwo liczące 39 milionów ludzi zgłosiło 103 pacjentów z objawami i 2355 pacjentów bez objawów w niedzielę.
Guizhou zgłosił tylko dwie zgony Covid-19 od początku pandemii.
Wzrosła krytyka w Chinach surowych środków, podczas gdy inne kraje coraz częściej wracają do normy. Pekin ma wyjaśniono jednak jego zamiar złagodzenia kontroli pandemicznej w celu poprawy jakości życia i zapoczątkowania ożywienia gospodarczego pozostaje niechętny do zakończenia lokalnej polityki blokowania epidemii.
władze chińskie twierdzą, że nie mogą ryzykować ogromnej fali zgonów Covid-19 jak na zachodzie. Zgodnie z chińską polityką „zero Covid” w niedzielę oficjalnie zarejestrowano tylko 5226 zgonów spowodowanych koronawirusem, w porównaniu z ponad 1 milionem w Stanach Zjednoczonych. Recenzowane badanie Szacunki, opublikowane w Lancet w kwietniu, szacują, że nadmierna śmiertelność w Chinach może być prawie czterokrotnie większa niż oficjalna liczba w 2020 i 2021 roku.
Publiczny sprzeciw wobec blokad został w dużej mierze ocenzurowany w Chinach, w tym w poniedziałek. Jednak zezwolono na rozpowszechnianie szeregu krytyki pod adresem rządu Guiyang, w tym od komentatorów, którzy są zazwyczaj zwolennikami rządu.
Hu Xijin, były redaktor naczelny chińskiej państwowej gazety Global Times i zwykle obrońca rządowej polityki pandemicznej, zakwestionował, dlaczego autobus jeździ po autostradzie po godzinie 2 w nocy, kiedy autobusy dalekobieżne nie mogą jeździć.
„Dlaczego miasto Guiyang musiało transportować osoby poddane kwarantannie w sposób podejrzany o poważne naruszenia?”, zapytał w poście na Weibo pod koniec niedzieli. „Czy naprawdę trzeba to robić tak późno w nocy przy tak dużym transporcie dalekobieżnym i czy naprawdę nie było alternatywy?”
Od poniedziałkowego popołudnia wyszło niewiele szczegółów na temat osób zabitych w katastrofie, chociaż na Weibo pewna kobieta zgłosiła śmierć matki.
„Nie wychodziła z domu przez pół miesiąca, z wyjątkiem testów na Covida” – napisała kobieta. „To niewytłumaczalne, że została zabita podczas kwarantanny autobusem. Nie mogę zaakceptować takiego zakończenia.”
Kobieta nie odpowiedziała na prośbę o komentarz, a Washington Post nie był w stanie natychmiast dotrzeć do pozostałych członków rodziny ofiar.
Krytyka internetowa dotyczyła również warunków panujących w autobusach kwarantanny. Wideo Raport opublikowany w poniedziałek na Weibo pokazał pasażerów w biało-niebieskich kombinezonach ochronnych walących w boki autobusu, krzyczących o pozwolenie na skorzystanie z toalety.
Qu Weiguo, profesor anglistyki na Uniwersytecie Fudan, poprosił rząd Guizhou o opublikowanie nazwisk i wieku ofiar w poście online. „Proszę, przestańcie używać tej zimnej etykiety »ludzie powiązani z epidemią«” – napisał, cytując oficjalne zdanie dla tych, którzy zostali poddani kwarantannie.
Lyric Li w Seulu oraz Pei-Lin Wu i Vic Chiang w Taipei na Tajwanie przyczynili się do powstania tego raportu.
„Organizator. Entuzjasta podróży. Rozwiązuje problemy. Miłośnik muzyki. Oddany uczony kulinarny. Nieuleczalny fan internetu. Zwolennik popkultury.”