technologia
Wydawca Tomb Raidera, Square Enix, sprzedaje swoją kultową serię gier wideo
Tomb Raider to jedna z najsłynniejszych serii gier wideo wszech czasów.
Christian Peterson | Obrazy Getty
Kultowa seria gier wideo Tomb Raider jest dystrybuowana przez japońskiego wydawcę Kwadratowy Enix w transakcji o wartości 300 milionów dolarów.
Square Enix ogłosił w poniedziałek, że zleci trzy swoje studia tworzenia gier – Eidos Interactive, Crystal Dynamics i Square Enix Montreal – szwedzkiej firmie Grupa Obejmujących.
Embracer przejmie również własność intelektualną Tomb Raidera i trzech innych serii gier, w tym Deux Ex, Thief i Legacy of Kain.
Square Enix powiedział, że sprzedaje aktywa, aby obniżyć koszty w trudnym globalnym środowisku biznesowym i inwestować w nowe technologie, takie jak blockchain.
Umowa „umożliwia tworzenie nowych firm poprzez stymulowanie inwestycji w obszarach takich jak blockchain, sztuczna inteligencja i chmura” – powiedział Square Enix w oświadczeniu ogłaszającym wiadomości.
Zaangażowanie firmy w zwiększenie wydatków na blockchain – technologię stojącą za wieloma kryptowalutami i niezamiennymi tokenami – wywołało pewien sprzeciw w mediach społecznościowych. Jeden z użytkowników powiedział, że przeprowadzka była „jak sprzedaż domu za magiczną fasolę”.
Tłum graczy zwykle był sceptycznie nastawiony do transakcji NFT — zasoby cyfrowe przeznaczone do reprezentowania własności unikatowych przedmiotów kolekcjonerskich.
Chociaż zwolennicy tej technologii twierdzą, że może ona odblokować nowe rodzaje doświadczeń w grach, wielu graczy nie jest przekonanych i postrzega NFT jako nieprzyjazną dla środowiska grabież.
Tomb Raider to jedna z najsłynniejszych serii gier wideo wszech czasów. W grach gracze nawigują brytyjską archeolog Larą Croft przez serię starożytnych grobowców i niebezpiecznych ruin. Do tej pory sprzedano ponad 80 milionów egzemplarzy.
Bohaterka Tomb Raidera szybko stała się ikoną kultury, inspirując wiele filmów i gadżetów, jednocześnie prowokując debatę na temat nadmiernej seksualizacji postaci kobiecych w branży gier.
Square Enix, najbardziej znany ze swoich popularnych gier Final Fantasy, Dragon Quest i Kingdom Hearts, nabył własność serii Tomb Raider po zakupie Eidos Interactive w 2009 roku.
Teraz ma stać się własnością szwedzkiej firmy Embracer, która oczekuje, że transakcja zostanie zatwierdzona i zamknięta do końca września.
Embracer nie jest powszechnie znaną marką w grach. Pierwotnie założona jako sprzedawca komiksów i gier, firma rozrosła się do jednej z największych grup gier w Europie po przejęciu kilku głównych studiów, w tym Gearbox, twórcy serii strzelanek Borderlands, oraz Koch Media.
Analitycy gier twierdzą, że cena transakcji za zachodnie aktywa Square Enix jest zaskakująco niska, ale firma od dawna szukała nabywcy.
„Square Enix próbował pozbyć się tej części swojej działalności, aby zrestrukturyzować i skoncentrować swoje inwestycje” – powiedział CNBC Piers Harding-Rolls, szef badań nad grami w Ampere Analysis.
„Bardzo walczy o uzyskanie stałego sukcesu komercyjnego od tych studiów i stara się zbudować szczuplejszą organizację z bardziej atrakcyjną historią wzrostu i zysków dla swoich akcjonariuszy”.
Square Enix ogłosiło, że będzie nadal wydawać tytuły z innych międzynarodowych marek, w tym Just Cause, Outriders i Life is Strange.