Komisja Andrzeja Dudy wydała na kampanię wyborczą ponad 28 638 tys. Zł. Zł oraz Komitet Rafała Trzaskowskiego – 9 mln 551 tys. Zł – wynika ze sprawozdań finansowych z wyborów prezydenckich.
/.Zbigniew Komorowski / Mateusz Słodkowski / Forum /.Agencja FORUM
Komitety z Andrzejem Dudą i Rafałem Trzaskowskim na czele, w obliczu drugiej tury wyborów, miały czas do poniedziałku (12 października) na składanie sprawozdań finansowych z kampanii wyborczej.
Tegoroczne wybory prezydenckie nie były domyślnie. Początkowo zarządził je Marszałek Sejmu 10 maja, a głosowanie powinno – ze względu na pandemię COVID-19 – odbyć się korespondencyjnie. Ostatecznie jednak głosowanie się nie odbyło. Na podstawie specjalnej ustawy wybory zaplanowano na 28 czerwca, a druga tura odbyła się 12 lipca.
Pierwotnie kandydatem na prezydenta koalicji obywatelskiej była zastępca rzecznika Sejmu Małgorzata Kidawa-Błońska. Jednak w połowie maja w wyścigu o fotel prezydencki zastąpił ją prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Według raportów udostępnionych Państwowej Komisji Wyborczej Polskiej Agencji Prasowej komitet Andrzeja Dudy zgromadził 28 690 000 osób. Zł – cała kwota pochodziła z Funduszu Wyborczego Prawa i Sprawiedliwości. Z kolei komitet Rafała Trzaskowskiego zgromadził ponad 9 554 tys. Zł, z czego 1 mln 237 tys. Zł pochodziło z wpłat od osób fizycznych oraz 8 mln 317 tys. Zł – z Funduszu Wyborczego Platformy Obywatelskiej.
Komitet Dudy wydał na kampanię wyborczą ponad 28 mln 638 tys. Zł. Zł oraz Komitet Trzaskowskiego – ponad 9 mln 551 tys. Zł.
Na kampanię w mediach Komitet Dudy przeznaczył 9 mln 856 tys. Zł, z czego 2 mln 537 tys. Zł na reklamę telewizyjną 2 mln 720 tys. Zł. Zł za wynajem nośników do plakatów i 4 mln 194 tys. Zł za reklamę internetową.
W zamian Komitet Trzaskowskiego przeznaczył 4.327 tys. Zł na kampanię w mediach. Zł, z czego na reklamę telewizyjną – 1 mln 83 tys. Zł w Internecie – 1 mln 599 tys. Zł oraz za wynajem nośników plakatów – 1 mln 644 tys. Zł.
Kolejnym sprawozdaniem jest przygotowanie dokumentów wyborczych. Duda przeznaczył na ten cel 10 mln 162 tys. Zł, z czego 5 mln 523 tys. Zł na plakatach wyborczych. Zł, dla spotów i spotów reklamowych – 1 mln 506 tys. Zł, a na reklamę internetową – 466 tys. Zł. Trzaskowski przekazał na dokumenty wyborcze ponad 2 mln 793 tys., Z czego 1 mln 649 tys. Na plakaty wyborcze i 624 tys. Na filmy i spoty reklamowe. Zł oraz za reklamę internetową – 192 tys. Zł.
Duda wydał 1 mln 54 tys. Zł na podróż i noclegi. Zł i Trzaskowski – 269 tys. Zł.
Koszt zebrań wyborczych wyniósł 4 912 000 zł. Zł z budżetu komitetu Andrzeja Dudy i komitetu Rafała Trzaskowskiego – 1 mln 25 tys. Zł. Zł.
Pozostałe komitety biorące udział w wyborach złożyły wcześniej sprawozdania finansowe.
Pokazują, że komitet Małgorzaty Kidawy-Błońskiej wydał na kampanię 7 mln 847 tys. Nieco mniej na kampanię przeznaczył komitet Szymona Hołowni – 7 mln 447 tys. Zł. Komitet Władysława Kosiniaka-Kamysza wydał 5 mln 215 tys. Zł. Zł, Robert Biedroń – prawie 2 mln 404 tys., Krzysztof Bosak – ponad 1 mln 996 tys. Zł, Stanisław Żółtek – 262 tys. Zł, Włodzimierz Witkowski – 186 tys. Zł i Marek Jakubiak – ponad 27 tys. Zł.
Zgodnie z ordynacją wyborczą Państwowa Komisja Wyborcza ma sześć miesięcy na rozpatrzenie sprawozdań i podjęcie uchwał w ich sprawie. Może je przyjąć, zaakceptować, wskazać braki lub odrzucić bez zastrzeżeń.