Connect with us

Sport

Wojna w Rosji może spowodować dalszą eskalację cen samochodów, wąskie gardła | Wiadomości, sport, praca

Published

on

Wojna w Rosji może spowodować dalszą eskalację cen samochodów, wąskie gardła |  Wiadomości, sport, praca

FORD PICKUP TRUCKS zbudowane bez chipów komputerowych są wystawiane na parkingu w Dearborn w stanie Michigan w maju 2021 roku. Producenci samochodów mogą ponownie zostać zmuszeni do spowolnienia produkcji z powodu przerw w dostawach spowodowanych rosyjską inwazją na Ukrainę. (AP Photo/Paul Sancya, plik)

DETROIT (AP) – BMW wstrzymało produkcję w dwóch niemieckich zakładach. Mercedes spowalnia pracę w swoich zakładach montażowych. Volkswagen ostrzega przed przerwami w produkcji i szuka alternatywnych źródeł zaopatrzenia na części.

Od ponad roku światowy przemysł motoryzacyjny zmaga się z katastrofalnym niedoborem chipów komputerowych i innych istotnych części, co spowodowało zmniejszenie produkcji, spowolnienie dostaw i wzrost cen nowych i używanych samochodów dla milionów konsumentów.

Teraz nowy czynnik – wojna Rosji z Ukrainą – stanowi kolejną przeszkodę. Krytyczne przewody elektryczne, wyprodukowane na Ukrainie, nagle są poza zasięgiem. Przy wysokim popycie kupujących, niedoborach materiałów i wojnach powodujących nowe zakłócenia, oczekuje się, że ceny pojazdów będą nadal rosły w przyszłym roku.

Zniszczenia wojenne przemysłu motoryzacyjnego pojawiły się po raz pierwszy w Europie. Ale produkcja w USA prawdopodobnie ucierpi w pewnym momencie, jeśli rosyjski eksport metali – od palladu do katalizatorów po nikiel do akumulatorów pojazdów elektrycznych – przestanie.

„Trzeba pominąć tylko jedną część, aby nie móc zbudować samochodu”, powiedział Mark Wakefield, współszef globalnego działu motoryzacyjnego w firmie konsultingowej Alix Partners. „Każdy wybój na drodze staje się albo przerwą w produkcji, albo całkowicie nieplanowanym wzrostem kosztów”.

Problemy z dostawami nękają producentów samochodów od wybuchu pandemii dwa lata temu, czasami zamykając fabryki i powodując braki pojazdów. Silne wyjście z recesji oznaczało, że popyt na samochody znacznie przewyższył podaż – niedopasowanie, które spowodowało, że ceny nowych i używanych samochodów wzrosły znacznie powyżej ogólnie wysokiego poziomu inflacji.

Według Edmunds.com średnia cena nowego samochodu w Stanach Zjednoczonych wzrosła w zeszłym roku o 13% do 45 596 USD. Średnie używane ceny wzrosły znacznie bardziej, o 29% w lutym do 29 646 USD.

READ  Wiadomości o Mosconi Cup: Jayson Shaw nie może się doczekać, by wkurzyć amerykańskich fanów, gdy Europa potwierdza wybór dzikiej karty

Przed wojną S&P Global Mobility przewidywało, że światowi producenci samochodów zbudują 84 miliony pojazdów w tym roku i 91 milionów w przyszłym. (Dla porównania, zbudowali 94 miliony w 2018 roku.) Teraz prognoza to mniej niż 82 miliony w 2022 i 88 milionów w przyszłym roku.

Mark Fulthorpe, dyrektor wykonawczy w S&P, jest jednym z analityków, którzy uważają, że dostępność nowych samochodów w Ameryce Północnej i Europie pozostanie bardzo niska – a ceny wysokie – do 2023 roku. rynek motoryzacyjny zwiększy popyt na używane samochody, a także utrzyma te ceny na wysokim poziomie, na który nie stać wielu gospodarstw domowych.

Ostatecznie wysoka inflacja w całej gospodarce – artykułów spożywczych, gazu, czynszu i innych potrzeb – prawdopodobnie sprawi, że wielu zwykłych nabywców nie będzie stać na zakup nowego lub używanego pojazdu. Wtedy popyt spadłby. I wreszcie ceny.

„Dopóki presja inflacyjna nie zacznie naprawdę osłabiać zdolności konsumentów i firm” Fulthorpe powiedział „Prawdopodobnie będzie to oznaczać, że ci, którzy są skłonni kupić nowy pojazd, będą gotowi zapłacić najwyższe pieniądze”.

Jednym z czynników pogarszających się perspektyw produkcji jest zamykanie fabryk samochodowych w Rosji. W zeszłym tygodniu francuski producent samochodów Renault, jeden z ostatnich producentów samochodów budujących w Rosji, poinformował, że zakończy produkcję w Moskwie.

Zabolało też przekształcenie Ukrainy w sporną strefę wojny. Wells Fargo szacuje, że 10% do 15% kluczowych wiązek przewodów zasilających produkcję pojazdów w rozległej Unii Europejskiej zostało wyprodukowanych na Ukrainie. W ciągu ostatniej dekady producenci samochodów i dostawcy zainwestowali w ukraińskie fabryki, aby ograniczyć koszty i zbliżyć się do europejskich zakładów.

Niedobory przewodów spowodowały spowolnienie fabryk w Niemczech, Polsce, Czechach i innych krajach, co skłoniło S&P do obniżenia prognozy globalnej produkcji samochodów o 2,6 miliona pojazdów na ten i kolejny rok. Wąskie gardła mogą zmniejszyć eksport niemieckich pojazdów do Stanów Zjednoczonych i innych krajów.

Wiązki to wiązki przewodów i złączy unikalne dla każdego modelu; Nie można ich po prostu zlecić innemu producentowi części. Pomimo wojny wytwórcom zastawy stołowej, takim jak Aptiv i Leoni, udało się sporadycznie ponownie otwierać fabryki na zachodniej Ukrainie. Mimo to Joseph Massaro, dyrektor finansowy Aptiv, uznał Ukrainę „nie jest otwarty na jakąkolwiek normalną działalność handlową”.

Aptiv z siedzibą w Dublinie zamierza przenieść produkcję do Polski, Rumunii, Serbii i być może do Maroka. Jednak proces ten potrwa do sześciu tygodni, przez co niektórym producentom samochodów zabraknie części w tym czasie.

„Długoterminowy,” Massaro powiedział analitykom: „Musimy zbadać, czy i kiedy ma sens powrót na Ukrainę”.

BMW stara się koordynować ze swoimi ukraińskimi dostawcami i zarzuca szerszą sieć na części. Podobnie Mercedes i Volkswagen.

Jednak znalezienie alternatywnych dostaw może być prawie niemożliwe. Większość fabryk części pracuje prawie na pełnych obrotach, co oznacza konieczność wybudowania nowych pomieszczeń roboczych. Zatrudnienie większej liczby osób i dodanie zmian roboczych zajęłoby firmom miesiące.

„Proces szkoleniowy mający na celu przyspieszenie nowych pracowników – nie dzieje się to z dnia na dzień” powiedział Fulthorpe.

Fulthorpe powiedział, że przewiduje dalsze zaostrzenie dostaw materiałów zarówno z Ukrainy, jak i Rosji. Ukraina jest największym na świecie eksporterem neonu, gazu używanego w laserach, które trawią obwody w chipach komputerowych. Większość producentów chipów ma zaopatrzenie na sześć miesięcy; Pod koniec roku mogły się wyczerpać. To pogłębiłoby niedobory chipów, które przed wojną opóźniały produkcję nawet bardziej, niż przewidywali producenci samochodów.

Podobnie Rosja jest głównym dostawcą surowców, takich jak platyna i pallad, które są wykorzystywane w katalizatorach redukujących zanieczyszczenia. Rosja produkuje również 10% światowego niklu, podstawowego składnika akumulatorów pojazdów elektrycznych.

Dostawy minerałów z Rosji jeszcze się nie skończyły. Recykling mógłby pomóc złagodzić niedobór. Inne kraje mogą zwiększyć produkcję. Niektórzy producenci umieścili metale w magazynie.

READ  Mahoning i Columbiana ponownie łączą siły w Relay For Life | Wiadomości, sport, praca

Ale Rosja jest również głównym producentem aluminium i źródłem surówki, z której wytwarzana jest stal. Według Alix Partners prawie 70% importu surówki z USA pochodzi z Rosji i Ukrainy, więc producenci stali muszą przestawić się na produkcję z Brazylii lub korzystać z alternatywnych materiałów. Tymczasem ceny stali wzrosły z 900 dolarów za tonę kilka tygodni temu do 1500 dolarów obecnie.

Jak dotąd negocjacje w sprawie zawieszenia broni na Ukrainie zakończyły się fiaskiem i walki trwają. Nowa fala wirusów w Chinach może również wpłynąć na dostawy części. Analitycy branżowi twierdzą, że nie mają jasnego pojęcia, kiedy części, surowce i produkcja samochodów będą przebiegać normalnie.

Nawet jeśli wynegocjowana zostanie umowa o zawieszeniu walk, sankcje na rosyjski eksport będą obowiązywać do czasu osiągnięcia ostatecznego porozumienia. Nawet wtedy dostawy nie płynęłyby normalnie. Fulthorpe powiedział, że będzie „dalsze kace z powodu zakłóceń, które będą miały miejsce w rozległych łańcuchach dostaw”.

Wakefield zauważył również, że nawet gdy producenci samochodów wznowią pełną produkcję, proces tworzenia wystarczającej liczby pojazdów będzie długotrwały ze względu na intensywny stłumiony popyt na pojazdy na całym świecie.

Kiedy świat mógłby wyprodukować wystarczającą liczbę samochodów i ciężarówek, aby zaspokoić popyt i utrzymać niskie ceny?

Wakefield nie twierdzi, że wie.

„Jesteśmy w środowisku rosnących cen, w środowisku o ograniczonej produkcji”, powiedział. „To dziwna rzecz dla przemysłu motoryzacyjnego”.

___

Chan zgłosił się z Londynu.

Dzisiejsze najświeższe wiadomości i nie tylko w Twojej skrzynce odbiorczej



Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *