Connect with us

Gospodarka

Wojna na Ukrainie wystawia na próbę odporność szkół biznesu

Published

on

Wojna na Ukrainie wystawia na próbę odporność szkół biznesu

Jako założycielka IEDC Bled School of Management w Słowenii Danica Purg przeprowadziła tę instytucję przez różnorodne zmiany polityczne i gospodarcze w Europie Środkowo-Wschodniej – regionie, w którym rośnie liczba szkół biznesu.

Założona w 1986 r. IEDC Bled przetrwała znaczące zmiany, w tym przejście Słowenii z byłej Jugosławii. Obecnie odporność szkoły zostaje ponownie wystawiona na próbę przez wojnę na Ukrainie, która wpływa na mobilność studentów, wymiany wykładowców i partnerstwa międzynarodowe w regionie.

Wojna rzuciła cień na edukację biznesową w krajach Europy Środkowo-Wschodniej (CEE), ograniczając przyjmowanie uczestników do szkół takich jak IEDC Bled, zwłaszcza z Rosji i Ukrainy – dwóch kluczowych rynków.

„Wojna rani nas na różne sposoby” – mówi Purg, który jest także prezesem Ceeman, stowarzyszenia na rzecz rozwoju zarządzania, które koncentruje się na szkołach Europy Środkowo-Wschodniej.

Podobnie jak inne szkoły biznesu w regionie, IEDC Bled musiała szybko dostosować się do tych zmian geopolitycznych. Dywersyfikując działania rekrutacyjne, szkoła koncentruje się na studentach i klientach korporacyjnych z regionów mniej dotkniętych zawirowaniami, m.in. z Azji Środkowej i Europy Zachodniej.

„Zwracamy się w stronę innych rynków” – mówi Purg. „Nie możemy już przetrwać wyłącznie na sąsiadujących krajach”.

Większa liczba uczniów z takich krajów jak Grecja, Turcja i Chiny częściowo zrównoważyła spadek liczby uczniów z Rosji i Ukrainy, a Purg wierzy, że to przejście ostatecznie wzmocni szkołę i uczyni ją bardziej zróżnicowaną na arenie międzynarodowej. „Możemy zamienić ten kryzys w szansę” – mówi.

Ranking Europejskich Szkół Biznesu FT

Ta historia pochodzi z raportu rankingowego opublikowanego 4 grudnia

Edukacja biznesowa w krajach Europy Środkowo-Wschodniej przeszła w ostatnich dziesięcioleciach transformację. Zakończenie zimnej wojny i rozpad bloku wschodniego doprowadziły do ​​wzrostu zapotrzebowania na szkolenia z zakresu zarządzania, wynikającego z przejścia od gospodarki planowej do systemów zorientowanych na rynek. Szkoły twierdzą, że doprowadziło to do większego zapotrzebowania na wykwalifikowanych specjalistów w dziedzinie biznesu.

READ  C. Raja Mohan pisze: Zrozumieć turbulencje euroazjatyckie

Na przykład Sztokholmska Szkoła Ekonomii została założona w Rydze w 1994 roku wraz z rządem Łotwy w celu zwiększenia konkurencyjności krajów bałtyckich po upadku Związku Radzieckiego. „Założyciele powiedzieli jasno: szkoła została założona, aby przyczynić się do demokratycznego, społecznego i gospodarczego rozwoju regionu” – mówi Anders Paalzow, dyrektor SSE Ryga.

Z biegiem czasu szkoła rozszerzyła swoją działalność na inne kraje Europy Środkowo-Wschodniej. W odpowiedzi na konflikt na Ukrainie program nauczania został niedawno rozszerzony o zajęcia odzwierciedlające zmieniające się realia polityczne.

„Geopolityka stała się przedmiotem, który nagle stał się znacznie ważniejszy” – mówi Paalzow, aby zapewnić absolwentom przygotowanie do działania w złożonym środowisku międzynarodowym.

Globalna akredytacja przyznana przez organizacje takie jak AACSB International i Equis, obsługiwane przez EFMD Global Management Development Network, była ważnym kamieniem milowym dla szkół biznesu w Europie Środkowo-Wschodniej, pomagając im przyciągnąć międzynarodowych studentów i wykładowców z całego świata. W ciągu ostatniej dekady liczba szkół akredytowanych przez Equis w regionie wzrosła z trzech do ośmiu. Rozwój ten znajduje także odzwierciedlenie w Rankingu FT Europejskich Szkół Biznesu 2023, w którym biorą udział instytucje z Polski, Węgier, Słowenii i Czech.

Grzegorz Mazurek, Rektor Akademii Leona Koźmińskiego w Polsce
Grzegorz Mazurek, Rektor Akademii Leona Koźmińskiego w Polsce

„Ostatnie 30 lat to dla nas czas dostosowywania się do światowych zasad edukacji biznesowej” – mówi prof. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego w Polsce. – W regionie jest trochę diamentów.

Mazurek dodaje, że regionalny rozwój gospodarczy sprzyja rozwojowi szkół biznesu w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, zapewniając większe zasoby, talenty i możliwości. „Najlepsze szkoły biznesu mają zazwyczaj najlepsze gospodarki” – mówi.

Chociaż szkoły te przeszły długą drogę, głównym wyzwaniem pozostają ograniczenia finansowe. Wiele z nich jest finansowanych ze środków publicznych i ma ograniczone budżety, co wpływa na ich zdolność do inwestowania w rozwój wydziałów, badania i infrastrukturę. „Nasze budżety są znacznie niższe niż na Zachodzie – to jest nasza wada konkurencyjna” – przyznaje Jiří Hnilica, dziekan Wydziału Administracji Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego w Pradze w Czechach.

Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie
Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie reprezentowana w Rankingu Europejskich Szkół Biznesu © Copyright (c) 2022 Wielki Warszawski/Shutterstock. Zabrania się używania bez pozwolenia.

Aby rozwiązać ten problem, szkoły starają się dywersyfikować źródła finansowania, tworząc fundusze żelazne i przyciągając więcej datków od absolwentów i sponsoringu korporacyjnego.

„To nie jest tradycyjnie część naszej kultury” – mówi Hnilica. „Musimy to zmienić”.

Eric Cornuel, prezes EFMD Global, dodaje, że zróżnicowane finansowanie jest ważne, aby powstrzymać „drenaż mózgów”, w wyniku którego utalentowani nauczyciele opuszczają region w poszukiwaniu bardziej lukratywnych możliwości w Europie Zachodniej lub gdzie indziej.

Uniwersytet Korwina w Budapeszcie
Corvinus University w Budapeszcie, który jest również reprezentowany w europejskim rankingu © Copyright (c) 2023 Świetne zdjęcie z/Shutterstock. Zabrania się używania bez pozwolenia.

Patrząc w przyszłość, Cornuel twierdzi, że międzynarodowa współpraca z instytucjami z całego świata ma kluczowe znaczenie dla szkół w Europie Środkowo-Wschodniej, aby podnieść ich prestiż i przyciągnąć zagranicznych wykładowców i studentów, zwłaszcza że niski wskaźnik urodzeń i wysoka migracja na zewnątrz ograniczają krajową pulę talentów.

Zwraca jednak uwagę, że studenci zagraniczni są zainteresowani uczelniami biznesu w regionie z kilku istotnych powodów, takich jak bogate dziedzictwo kulturowe niektórych starszych miast, stosunkowo niskie koszty utrzymania i konkurencyjne czesne.

„Region nie jest najlepiej strzeżoną tajemnicą w edukacji menedżerskiej, ale przepaść między szkołami biznesu w Europie Zachodniej i Wschodniej zmniejsza się” – mówi Cornuel.

Szkoła polska stoi po stronie Ukrainy

Kiedy Rosja najechała Ukrainę w lutym 2022 r., Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie przesłała przesłanie solidarności z narodem ukraińskim. „Apelujemy o pokój w Europie” – napisano w oświadczeniu.

To przykład reakcji wielu szkół biznesu z Europy Środkowo-Wschodniej, które podjęły inicjatywy mające na celu wsparcie ukraińskich uchodźców oraz zapewnienie wsparcia finansowego i prawnego. Koźmiński zapewniał stypendia ukraińskim studentom oraz wsparcie emocjonalne i pomoc prawną ukraińskim pracownikom i ich rodzinom w Polsce. Szkoła rozpoczęła także akcję zbierania datków na rzecz ofiar wojny.

READ  Koronawirus. Ukraina wprowadza tymczasowy zakaz wjazdu dla cudzoziemców

„To była wielka szansa, ale i wyzwanie, aby pokazać prawdziwą wartość uczelni, która wykracza poza edukację” – mówi Grzegorz Mazurek, Rektor Akademii Leona Koźmińskiego, podkreślając zaangażowanie w szerszą odpowiedzialność społeczną.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *