technologia
Wielowiekowy hack technologiczny spowodował zatrzymanie 20 pociągów w Polsce
W niedawnych atakach cybernetycznych na Polskie Koleje Państwowe brakowało jednego kluczowego elementu. Zamiast nowoczesnych metod opartych na cyberprzestrzeni sabotażyści używali staromodnych radiotelefonów do wysyłania sygnałów stopu, powodując niszczycielskie zniszczenia w systemie transportowym stanu. Zatrzymano dwóch podejrzanych.
Według PKP i PPA w sobotni wieczór hakerzy sfałszowali nieautoryzowany radiowy sygnał stopu dla pociągów w północno-zachodnim województwie zachodniopomorskim.
Liczne sygnały stopu zatrzymały około 20 pociągów, powodując opóźnienia i przestoje. Według BBC hakerzy przesłali także hymn Rosji i przemówienie prezydenta Rosji Władimira Putina.
Na początku tygodnia w północno-wschodniej Polsce doszło do drobnej kolizji pociągu towarowego z regionalnym pociągiem pasażerskim oraz wykolejenia pociągu międzymiastowego.
PKP zapewniła, że wszyscy pasażerowie są bezpieczni, a ruch zostanie wznowiony kilka godzin później.
Polskie służby wywiadowcze wszczęły śledztwo, które sugeruje możliwość sabotażu.
Zastępca koordynatora wywiadu Stanisław Żaryn powiedział PPA, że od miesięcy znane są próby destabilizacji państwa polskiego przez Rosję i Białoruś.
Po tym, jak maszyniści zareagowali na otrzymane przez radio sygnały stopu, upłynęło od 1 do 7 minut, zanim maszyniści potwierdzili u kontrolerów pociągu, że nie ma niebezpieczeństwa i kontynuowali podróż.
Według AFP we wschodnim Białymstoku aresztowano dwóch podejrzanych, obywateli Polski w wieku 24 i 29 lat. Podejrzewa się ich o nielegalne włamanie do sieci komunikacyjnej kolei państwowej i destabilizację ruchu. Władze polskie skonfiskowały także sprzęt radiowy z jej miejsca zamieszkania.
Polska jest centralnym węzłem tranzytu zachodniej broni na Ukrainę. W tym roku polska agencja wywiadowcza ABW aresztowała członków podejrzanej rosyjskiej siatki szpiegowskiej, której zadaniem jest rzekomo sabotaż kolei i zakłócanie dostaw.
Wystarczy tani nadajnik radiowy
Hakerzy wykorzystali częstotliwości kolejowe do wysłania sygnału, który spowodował awaryjne zatrzymanie pociągów.
Do sfałszowania polecenia radiowego wystarczy prosty i niedrogi nadajnik radiowy. W Polsce łączność w sieci kolejowej odbywa się w systemie analogowym VHF 150 MHz. Kraj jest na to przygotowany migruj do nowszej, szyfrowanej cyfrowo alternatywysystemu GSM-R do końca 2024 r. W analogowym systemie radiowym nie stosuje się żadnego szyfrowania ani uwierzytelniania.
Łukasz Olejnik, polskojęzyczny niezależny badacz i konsultant ds. cyberbezpieczeństwa oraz autor nadchodzącej książki Filozofia cyberbezpieczeństwawyjaśnił Wired, że hakerzy musieli wysłać serię trzech tonów akustycznych o częstotliwości 150 100 megaherców, co uruchomiło funkcję awaryjnego zatrzymania pociągu.
Jego zdaniem każdy mógłby to zrobić, ponieważ częstotliwości i tony są znane, sprzęt jest tani, a na YouTube są nawet filmy i fora kolejowe, które wyjaśniają ten proces.
Pierwsze użycie radia do sterowania pociągami datuje się na początek XX wieku.
Więcej z Cybernews
Innowacja czy regulacja? Narody wybierają różne ścieżki w wyścigu AI
Eksperci ostrzegają, że naruszenie prywatności w Internecie osłabi bezpieczeństwo, a nie je poprawi
PurFoods, dostawca żywności medycznej, zgłasza naruszenie danych
Gang żądający okupu przyznaje się do ataku na okręg szkolny w hrabstwie Prince George
IRS podejmuje działania przeciwko osobom uchylającym się od płacenia podatków od kryptowalut, stosując nowe zasady
Subskrybuj do naszego newslettera