CNN
—
Ministerstwo transportu Indonezji wszczyna dochodzenie po tym, jak dwóch pilotów Batik Air zasnęło podczas niedawnego lotu – podała państwowa agencja informacyjna Antara, cytując dyrektor generalną lotnictwa cywilnego M. Kristi Endah Murni.
Według wstępnego raportu opublikowanego w sobotę przez Krajową Komisję Bezpieczeństwa Transportu (KNKT) 25 stycznia zarówno pilot, jak i drugi pilot zasnęli jednocześnie na 28 minut podczas lotu z Kendari w prowincji Sulawesi Południowo-Wschodni do stolicy Dżakarty, w wyniku czego Błędy nawigacji spowodowały, że „samolot nie znajdował się na właściwym torze lotu”.
Ze wstępnego raportu KNKT wynika, że nikt na pokładzie – w tym 153 pasażerów i cztery stewardesy – nie odniósł obrażeń podczas lotu, a samolot nie uległ uszkodzeniu.
Według Antary i wstępnego raportu lot BTK6723 trwał dwie godziny i 35 minut i pomyślnie wylądował w Dżakarcie.
CNN skontaktowało się z Batik Air.
Z raportu wynika, że wcześniej tego samego dnia asystent pilota poinformował drugiego pilota, że „nieodpoczął odpowiednio”.
Podczas lotu poprzedzającego incydent zastępca mógł spać „około 30 minut”. Po tym jak samolot opuścił Kendari i osiągnął wysokość przelotową, pilot-dowódca poprosił o pozwolenie również na odpoczynek, a samolot przejął zastępca dowódcy. Według raportu, około 90 minut po locie zastępca „przypadkowo zasnął”.
Dwanaście minut po ostatniej nagranej transmisji drugiego pilota Centrum Kontroli Obszaru w Dżakarcie (ACC) próbowało skontaktować się z samolotem, ale piloci nie otrzymali żadnej odpowiedzi – dodał. Około 28 minut po ostatniej nagranej transmisji pilot dowódca obudził się i odkrył, że samolot nie znajdował się na właściwym torze lotu. W tym momencie obudził zastępcę i odpowiedział ACC – powiedzieli.
Ze wstępnego raportu wynika, że pilot-dowódca powiedział ACC, że podczas lotu wystąpił „problem z łącznością radiową”, który został rozwiązany.
W raporcie nie ujawniono nazwisk pilotów, ale zidentyfikowano dowódcę jako 32-letniego Indonezyjczyka, a zastępcę jako 28-letniego Indonezyjczyka. Zastępca miał miesięczne bliźnięta i „musiał budzić się kilka razy, aby pomóc żonie opiekować się dziećmi” – czytamy w raporcie.
„Przeprowadzimy dochodzenie i przegląd operacji lotów nocnych w Indonezji pod kątem zarządzania ryzykiem zmęczenia dla Batik Air i innych operatorów lotniczych” – oznajmił Murni w oświadczeniu, według Antary.
Według agencji informacyjnej załogi lotnicze BTK6723 również zostały uziemione do czasu dalszego dochodzenia zgodnie ze standardowymi procedurami operacyjnymi.
Powiedziała również, że agencja wyśle inspektora lotu z uprawnieniami do rozwiązywania problemów związanych z bezpieczeństwem (RSI), aby zbadał przyczynę incydentu i zalecił środki zaradcze operatorom lotniczym i organom regulacyjnym, poinformowała Antara.