Zabawa
W San Ysidro odbywa się innowacyjna wystawa sztuki
Nie trzeba było długo czekać, aby przekonać fotografkę Yvonne Venegas do udziału w wystawie pokazywanej tak blisko granicy między San Diego i Tijuaną.
Było to pierwsze tego typu zaproszenie, które otrzymała podczas pandemii COVID-19 i nie przegapiła okazji, by podzielić się swoimi zdjęciami w regionie, który tak wiele dla niej znaczy.
W rzeczywistości galerie sztuki pozostają zamknięte, ponieważ hrabstwo wróciło do najbardziej restrykcyjnego etapu kalifornijskiego harmonogramu ponownego otwarcia. Z tego powodu ta wystawa zdjęć jest pokazywana na ulicach San Ysidro dzięki uprzejmości galerii Front Arte y Cultura.
Pokaz plenerowy obejmuje zdjęcia wyświetlane z drugiego piętra budynku po drugiej stronie ulicy na gigantyczny ekran zainstalowany na elewacji galerii.
Wystawa „Nattiva” gromadzi prace fotografów Aimeé Serret (Oaxaca, Meksyk), Start Evil (Hermosillo, Meksyk), Chata (San Diego) i Yvonne Venegas, która pochodzi z Long Beach i dorastała w Tijuanie.
Wystawa określana jest jako „sublimacja tego, co naturalne” – przemiana tego, co to znaczy być „naturalnym” i „naturą rzeczy”.
Venegas, siostra bliźniaczka Julieta Venegas, laureatki latynoskiej artystki Grammy i córka fotografa z Tijuany José Luisa Venegasa, mieszka w Meksyku od ponad dziesięciu lat. Podczas niedawnej wizyty rodzinnej poświęciła trochę czasu na obejrzenie wystawy, która potrwa do 15 stycznia.

Fotografka Yvonne Venegas robi jedno ze swoich zdjęć telefonem komórkowym na wystawie „Nattiva” w galerii The Front w San Ysidro. To zdjęcie przedstawia meksykańską aktorkę Marina de Tavira.
(Alexandra Mendoza / UT w języku hiszpańskim)
Na tę wystawę Venegas wybrała swój projekt fotograficzny „El lápiz de la Naturaleza” („Ołówek natury”).
„Wydało mi się interesujące pokazać zdjęcia w tym kontekście” – powiedział Venegas po hiszpańsku. „Nigdy bym o tym nie pomyślał”.
W tej serii na nowo interpretuje kobiece pozy, które zostały uchwycone przez męskich fotografów na przestrzeni dziejów.
Wielu może rozpoznać niektóre z ich modeli, w tym nominowaną do Oscara meksykańską aktorkę Marina de Tavira.
Ponadto Venegas tworzy kultowe męskie pozy w formie autoportretu, takie jak autoportret amerykańsko-niemiecki Fotograf Erwin Blumenfeld, czyli portret amerykańskiego pisarza Normana Mailera autorstwa Diane Arbus.
„Moim pomysłem było po prostu zbadanie pozycji i wykorzystanie jej do przemyślenia relacji między kobietami i mężczyznami. Czułam, że w historii fotografii kobieca poza konstruowana była przez męskie spojrzenie – dodała.
Jednocześnie wystawa stara się zbadać, co dzieje się, gdy pozie brakuje płci.
„Aby zbadać możliwość płynności płci podczas refleksji nad tożsamością” – dodał Venegas, który wziął nazwę tej serii od Ołówek natury Williama Henry’ego Foxa Talbota, pierwszej opublikowanej komercyjnie książki fotografii.
„Pod koniec dnia chodzi o przywłaszczenie sobie męskości” – powiedziała.
Jej cykle fotograficzne i reszta wystawy „Nattiva” będą pokazywane od środy do piątku od godziny 18:00 do świtu.
Można go zobaczyć z obu stron ulicy na bulwarze San Ysidro.
„Został pomyślany jako sztuka uliczna, aby osoby spacerujące lub siedzące w ruchu mogły to zobaczyć, a nawet być widocznym z autostrady, aby mieć natychmiastowe doświadczenie artystyczne bez wyjaśnienia” – powiedział Francisco Morales, dyrektor The Front Arte y Cultura Galerie, należąca do organizacji społecznej Casa Familiar.

Irene (2018) autorstwa Yvonne Venegas, część serii zdjęć El Lápiz de la Naturaleza (Ołówek natury), będącej częścią wystawy „Nattiva”
(Alexandra Mendoza / UT w języku hiszpańskim)
Venegas wspominała te dni, kiedy mieszkała w Tijuanie i przekroczyła granicę, aby pracować w kilku specjalistycznych sklepach fotograficznych w San Diego.
Przypomniała sobie również swoje pierwsze zajęcia z fotografii w Southwestern College, oprócz tych, które prowadził jej ojciec w domu. Później ukończyła International Center of Photography w Nowym Jorku i uzyskała tytuł magistra na UC San Diego.
Jako obywatelka USA mieszkająca w Meksyku doświadczyła dynamicznego życia transgranicznego.
„To doświadczenie wywarło duży wpływ na sposób, w jaki postrzegam świat. Pomysł, że granica nie jest tak naprawdę ścianą, ale przestrzenią możliwości. Osobiście mam w życiu wiele dwoistości: jestem identycznym bliźniakiem. Wychowałem się na granicy i mam ojca, który jest również fotografem. „
W swojej 30-letniej karierze pokazywała swoje prace w całym Meksyku, USA, Kanadzie, Peru, Brazylii, Hiszpanii, Francji, Polsce i Rosji – w muzeach i galeriach, m.in. w Shoshana Wayne Gallery w Santa Monica, Casa de America. , jest właścicielem Muzeum Sztuki Współczesnej w San Diego w Madrycie i University Museum of Contemporary Art (MUAC) w Mexico City.
Teraz dodaje kolejną instytucję sztuki, ale ta jest blisko domu.
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.