Europa stoi przed wielkim wyzwaniem ograniczenia emisji dwutlenku węgla, a tym samym osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Krzysztof Kowalski, Prezes Zarządu DUON Dystrybucja Sp. z oo opisuje swoje przemyślenia na temat realizacji takich celów.
Europa stoi przed wielkim wyzwaniem ograniczenia emisji dwutlenku węgla, a tym samym osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Kluczowym czynnikiem wydaje się być wyjście z węgla. Jak to wygląda w praktyce? Krzysztof Kowalski, Prezes Zarządu DUON Dystrybucja sp. z o.o. z oo opisuje swoje przemyślenia na temat realizacji takich celów.
Krzysztof Kowalski, Prezes Zarządu DUON Dystrybucja sp. z o.o. Ogród zoologiczny
„Absolutnie tak, zwłaszcza w segmencie korporacyjnym, w tym w sektorze produkcyjnym, który odpowiada za znaczną część emisji gazów cieplarnianych. Postanowiliśmy dokonać przeglądu stanu przygotowań polskich przedsiębiorców do dekarbonizacji, zwłaszcza w świetle dyrektywy MCP i Zielonego Ładu. Wyniki badania „Przewrót energetyczny w polskich przedsiębiorstwach produkcyjnych” przeprowadzonego z agencją Keralla pokazują, że prawie połowa kwestionujących rezygnację z węgla wydaje się być rewolucyjna. Wyniki pokazują również, że aż 85% firm nie rozpoczęło jeszcze tego procesu, ale co najważniejsze, aż dwie trzecie z nich wdrożyło już plan działania. Polscy przedsiębiorcy doskonale zdają sobie sprawę ze zmian, jakich mogą spodziewać się w najbliższej przyszłości i już podjęli kroki w kierunku dekarbonizacji. To optymistyczny wniosek.”
Jednym z nieuniknionych kroków w kierunku zerowej emisji jest wprowadzenie LNG jako paliwa wspomagającego. Jaka jest polska świadomość korzyści płynących z jej stosowania?
„O wiele lepiej. Polscy przedsiębiorcy dostrzegają korzyści płynące z przejścia na gaz. Kluczowe korzyści to większa wydajność, potencjalne oszczędności dzięki automatyzacji oraz niższe koszty magazynowania i obsługi węgla. Niezawodność, dostępność i pozytywny wizerunek firmy (jako odejście węgla) są Kolejne argumenty przemawiające za tym: LNG to także przede wszystkim „czysta energia”. Dane z powyższego badania pokazują, że gaz może być znaczącym krokiem w kierunku zerowej emisji: ponad 74% pytanych, którzy rozważają dekarbonizację, uważa, że faktycznie rozważa przejście na gaz. W DUON, dzięki naszej eksperckiej wiedzy i ponad 20-letniemu doświadczeniu, chcemy to ułatwić.”
Jaką rolę w tym procesie odgrywają użytkownicy końcowi?
„Nabiera coraz większego znaczenia. Wierzymy, że świadomość konsumentów jest coraz ważniejszym czynnikiem napędzającym te zmiany. Konsumenci zwracają uwagę na ślad węglowy, który powstaje podczas produkcji. Na przykładzie przemysłu spożywczego – dotyczy to wszystkich etapów życia produktu, od wytwarzania opakowań, poprzez łańcuch dostaw, po wytwarzanie i przetwarzanie produktu. Dlatego coraz więcej szczegółowych informacji na temat śladu CO2 można znaleźć na opakowaniu. Przykładem świadomych trendów konsumenckich jest poszukiwanie lokalnych produktów. Wiąże się to nie tylko z niższym śladem węglowym poprzez niższą emisję z transportu, ale także z cennym wsparciem dla lokalnej gospodarki. Na tym tle jeszcze ważniejsze jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery poprzez przejście na paliwo gazowe.”
Wykorzystanie LNG w firmach produkcyjnych w różnych branżach jest kluczowym czynnikiem na drodze do redukcji emisji gazów. Niemniej jednak wiele zależy również od innych sektorów, w tym transportu, na który obecnie przypada około jednej czwartej światowego CO. odpowiedzialny za2 Emisje.
„Prowadzenie flot LNG to pierwszy krok w kierunku bezemisyjnego transportu, a także ważne paliwo gazowe w elektryfikacji. W Polsce znacznie wzrosło zainteresowanie ciężarówkami napędzanymi LNG. Potwierdzają to statystyki rejestracyjne pojazdów zasilanych LNG powyżej 3,5 t. Według danych w 2019 roku zarejestrowano tylko 15 takich pojazdów, w ubiegłym roku było ich 650, a w pierwszej połowie 2021 roku nawet 655.
„Na podkreślenie zasługuje fakt, że w tym samym czasie rośnie udział nowych rejestracji zasilanych LNG. W 2019 roku był niezauważalny na poziomie 0,1%. Rok temu było to 3%, w tym roku nawet 4%. Chcemy przekazać pozytywny komunikat podążając za tym trendem. Na początku 2021 roku wyposażyliśmy firmę w pięć ciągników zasilanych LNG, a w lipcu nasza flota powiększyła się o kolejne pięć. Docelowo naszym celem jest całkowita konwersja na flotę niskoemisyjną.”
Na drugim końcu spektrum cały sektor transportowy, nie tylko polski, boryka się z trudnymi sytuacjami z powodu rosnących cen paliw.
„Z jednej strony znacznie rosną ceny paliw (w tym oleju napędowego, którego ceny są rekordowe w Europie), az drugiej coraz bardziej restrykcyjne normy emisyjne. W tej sytuacji odejście od klasycznych diesli jest nieuniknione. W najbliższych latach LNG stanie się standardem branżowym nie tylko w Unii Europejskiej, ale i na całym świecie. Ponadto wysoka pozycja polskich samochodów ciężarowych na tle innych krajów UE może być motorem rozwoju krajowej infrastruktury LNG. To pomaga chronić środowisko.”
Przeczytaj artykuł online pod adresem: https://www.lngindustry.com/special-reports/04012022/there-is-a-visible-change-towards-lng-technology-in-poland-duon-drives-these-changes /