Connect with us

Najważniejsze wiadomości

W Lublinie otwiera się „najpiękniejszy dworzec autobusowy w Polsce”.

Published

on

W Lublinie otwiera się „najpiękniejszy dworzec autobusowy w Polsce”.

Po trzech latach budowy i inwestycji za 340 mln zł (78 mln euro) w Lublinie otwarto nowy dworzec autobusowy, okrzyknięty przez media „najpiękniejszym w Polsce”.

„To nie tylko punkt przesiadkowy, to symbol postępu, nowoczesności i ochrony środowiska” – powiedział marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski podczas otwarcia stacji na początku tego miesiąca.

„To nie jest stacja odpowiednia na rok 2024, ale stacja odpowiednia na rok 2050” – dodał wiceminister finansów i polityki regionalnej Jan Szyszko, cytowany przez lokalną gazetę Dziennik Wschodni.

Nowy obiekt zlokalizowany jest bezpośrednio przy głównym dworcu kolejowym miasta i będzie pełnił funkcję węzła komunikacyjnego transportu miejskiego, regionalnego i dalekobieżnego. Pierwszy autobus pojechał do Charkowa na Ukrainie.

Najbardziej charakterystyczną cechą budynku są kolumny w kształcie kielicha, które niektórzy porównują do kolumn w słynnym singapurskim Gardens by the Bay. Znajduje się tu także żywa „zielona ściana” złożona z blisko 27 000 roślin.

Aby zmniejszyć wpływ obiektu na środowisko, na dachu zainstalowano panele fotowoltaiczne oraz system odzyskiwania wody deszczowej, a na posadzce ułożono kostkę „antysmogową”, która może pochłaniać zanieczyszczenia z powietrza.

Ściany budynku wykonano ze szkła o niskim współczynniku przenikania ciepła, a do ogrzewania zastosowano geotermalne pompy ciepła – podaje portal budowlany Murator Plus.

Posiada również kasy biletowe z obniżonymi oknami, aby ułatwić dostęp dla wózków inwalidzkich, oraz pętle indukcyjne dla osób z wadą słuchu. Główny obiekt jest rozłożony na jednym poziomie, bez schodów i barier, co czyni go bardziej dostępnym dla osób niepełnosprawnych.

W zeszłym roku, jeszcze przed otwarciem, budynek został uznany za najlepszy projekt ekologiczny w corocznym polskim konkursie Green Building Awards. W 2019 roku, będąc jeszcze w fazie koncepcyjnej, został nominowany do nagrody World Building of the Year.

READ  Równoważenie kosztów i wymagań operatora

Z 340 mln zł kosztów budowy prawie dwie trzecie pochodziło z funduszy unijnych. Nowy obiekt ma zastąpić wybudowany w latach 70. dawny dworzec autobusowy, zlokalizowany w innym miejscu miasta, przy Alei Tysiąclecia.

Dawny dworzec autobusowy w Lublinie (Panka/Wikimedia Commonspod CC BY-SA 4.0)

Jednak gazeta Gazety Wyborczej Zauważa, że ​​nie wszystkie linie lotnicze przeniosą się do nowego obiektu od razu. Niektórzy twierdzą, że dano im zbyt mało czasu na opracowanie nowych rozkładów jazdy. Inni również krytykowali nową lokalizację, twierdząc, że autobusy będą musiały jeździć po ruchliwych ulicach, co może wydłużyć czas podróży o 15–20 minut.

Na razie miasto uruchomiło specjalną linię autobusową, która łączy stary i nowy dworzec kolejowy. Oczekuje się, że wszystkie linie lotnicze przeprowadzą się do nowego obiektu do końca drugiego kwartału tego roku.

Notatki z Polski są prowadzone przez niewielki zespół redakcyjny i wydawane przez niezależną fundację non-profit utrzymywaną z datków naszych czytelników. Bez Waszego wsparcia nie możemy robić tego, co robimy.

Źródło zdjęcia głównego: Miasto Lublin

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *