Zabawa
W „Końskim ogonie” Justyna Łuczaj nadaje mitowi Edypa brutalistyczny akcent neo-noir
Polska autorka i reżyserka Justyna Łuczaj zadebiutowała w filmie fabularnym jako reżyserka, kucyk, z 650 000 dolarów i wizjami brutalistycznego świata neo-noir pełnego śmieci i niespełnionych marzeń.
Współczesna opowieść o Edypie z mitologii greckiej, Kucyk (Koński ogon po polsku) opowiada o Maju (Remigiusz Pocica), młodym mężczyźnie, który jako dziecko został porzucony przez pracownicę seksualną Dianę (Ryta Kurak) i wychowywany przez Hansa (Przemysław Bluszcz), dziwną postać pseudoojca, w jego sklepie z używanymi rzeczami na złomowisku.
Dwadzieścia lat później, kiedy Diana wraca z długiej odysei, szuka zaginionego dziecka, ale zamiast tego znajduje dorosłego mężczyznę. Żadne z nich nie rozpoznaje drugiego, co prowadzi do zagmatwanej i ostatecznie zmieniającej życie sytuacji.
Produkcja Kucyk
Łuczaj, który jest także malarzem, zaczął pisać scenariusz Kucyk w 2012.
„Moja wersja mitu Edypa to wersja prosto ze śmietnika” – mówi twórcy filmów. „To opowieść naznaczona swoistą traumą, obecnością losu i erotycznym napięciem. Postanowiłem osadzić mit w bardziej współczesnych czasach, w Polsce, i nieco zmienić niektóre elementy. Na przykład w moim przypadku Jocasta wraca do Teb i nie jest królową, ale starszą prostytutką. Lajos jest zdegenerowanym policjantem, a Edyp jest sierotą-wyrzutkiem, który pracuje i mieszka w sklepie z używaną odzieżą.
Większość środków na film otrzymała od Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, a jej koproducenci zapewnili filmowi sprzęt i budżet na postprodukcję. Łuczaj zdecydowała się umiejscowić akcję w rejonie Polski, gdzie dorastała niedaleko granicy ze Słowacją. Tam, przy pomocy przyjaciół, mogła jeszcze bardziej pomnożyć swoje pieniądze.
„Miejsce, w którym kręciłem film, to najtańszy region w Polsce, jeśli chodzi o nocleg i wyżywienie. To są moje rodzinne miasta, skąd pochodzę i do których postanowiłam wrócić po 15 latach. Jest tu piękna przyroda, miejsca, które znam i kocham – mówi.
„Jak mawiał pisarz Georges Perec: ograniczenia dają wolność”.
Łuczaj musiała pójść na pewne kompromisy, ale odkryła, że wyzwania tylko zwiększyły jej kreatywność i że jej otoczenie, zaniedbane, dobrze współgrało z jej ograniczonym budżetem.
„Chciałem w jakiś sposób uczynić rzeczywistość w filmie nierzeczywistą – przybliżyć atmosferę moich zdjęć, gdzie krajobrazy mają nierealistyczne kolory i światło. Ze względów budżetowych nie było to możliwe. Dlatego razem z autorką zdjęć Małgosią Szyłak szukałyśmy sposobu na oderwanie się od realizmu” – mówi.
Jednym z najważniejszych miejsc był sklep z artykułami używanymi Hansa, który, jej zdaniem, „emanuje szalonym eklektyzmem”. Pomogło ożywić ich świat „zniszczeń, zepsucia i rozkładu”.
Przeczytaj także: Wśród zwycięzców Festiwalu Filmowego Mammoth Lakes 2023 znajdują się m.in Jednorożec, chłopiec I Spokojny, cichy głos
Ponieważ w żadnym mieście nie było wystarczającej liczby podejrzanych miejsc, które mogłyby ucieleśnić świat, jaki sobie wyobrażała, połączyła kilka różnych lokalizacji w Polsce i na Słowacji.
„Chciałam, żeby te miejsca były wykończone, wymagały niewielkiej scenografii, były przestarzałe i uległy zniszczeniu” – mówi.
„Mój kamerzysta i ja spędziliśmy rok szukając tych miejsc. To był rodzaj kolażu. Przykładowo, w przybliżonym planie bohaterka spaceruje po Jaśle, a gdy wchodzi po schodach, jest to już inne miasto – Rymanów, a gdy jest na dworcu autobusowym – Słowacja. To świat eklektyczny, wyimaginowany, ale jednocześnie realny, pozbawiony sztucznych elementów i dekoracji. Śmieciowy świat stworzony z prawdziwych śmieci.”
Jeśli chodzi o ton filmu, inspirowała się dramatem noir Béli Tarra z 1987 roku Potępienie.
„W tych śmieciach nie chodzi tylko o miejsca, ale o zerwane relacje, które widzimy między ludźmi żyjącymi na wysypiskach śmieci” – mówi Łuczaj. „Wszyscy moi bohaterowie robią złe rzeczy i są w jakiś sposób zdegenerowani, ale wszyscy są też samotni i szukają miłości. Zachowują się, jakby nie mogli dostać się do drzwi; Po prostu wpadli na framugę drzwi. To rodzaj emocjonalnego falstartu. Nieosiągnięcie miłości to dość duży temat w tym filmie.
Innym sposobem na zaoszczędzenie budżetu było obsadzenie dużej liczby nowych aktorów.
„Najważniejszym elementem mojej pracy byli dla mnie aktorzy-amatorzy, których wybrałem i do których musiałem przekonać moich producentów. Długo opierali się temu pomysłowi” – mówi.
Instynkt Łuczaja, by obsadzić nieprofesjonalistów, opłacił się w końcowej wersji filmu, w której wyczuwalne są surowe emocje.
Znalazła Pocicę spędzającego czas na ulicy ze swoimi przyjaciółmi. Od razu wiedziała, że jest on odpowiedni do roli mjr.
Była pod wrażeniem Kuraka, gdy znajomy zamieścił jej zdjęcie na Facebooku. Łuczaj rozpoznała jasnoniebieskie oczy Kuraka, ale nie potrafiła ich zlokalizować – dopóki nie przypomniała sobie, że widziała je w filmie eksperymentalnym kilkadziesiąt lat wcześniej.
Kurak początkowo wahała się, czy zagrać w filmie, twierdząc, że nie jest aktorką, a eksperymentalny film był jednorazowy. Ale po kilku latach Kurak w końcu zgodził się zagrać Dianę.
Łuczajowi udało się nawet uzyskać zgodę reżysera filmu eksperymentalnego na wykorzystanie jego fragmentów jako retrospekcji z młodości Diany Kucyk.
„Kiedy pracuję z aktorami-amatorami, bardziej chodzi mi o prawdę, o obecność, o stworzenie pewnego stanu. To trochę czekanie, aż te rzeczy rzeczywiście się wydarzą – mówi Łuczaj. „Sceny są bardziej niejednoznaczne, delikatniejsze i na pewno mniej wyraźne. Osiągnięcie pożądanego efektu jest trudniejsze, ale bliższe prawdy.”
Oszczędzając budżet na lokalizację i zatrudniając nieprofesjonalnych aktorów, była w stanie utrzymać dłuższy harmonogram zdjęć. Łuczaj twierdzi, że niskobudżetowy proces bardzo jej się udał Kucyk że planuje odtworzyć go w swoim następnym filmie – choć przy jeszcze mniejszym budżecie.
„Myślę, że przy kolejnym filmie jeszcze bardziej ograniczyłabym liczbę osób na planie, sprawiłabym, że byłoby jeszcze taniej” – mówi. „Ale w najważniejszych sprawach nie musiałem iść na kompromis”.
kucyk, z Anouchką Kolbuch, Laurencem Crosem i Tomaszem Mularskim, premiera odbyła się w maju Festiwal Filmowy Mammoth Lakes. Celem w tym momencie jest jego rozpowszechnienie.
Ta historia pierwotnie ukazała się w jesiennym numerze 2023 Magazyn MovieMaker.
Zdjęcie główne: Remigiusz Pocica jako Maj w Końskim ogonie dzięki uprzejmości Justyny Łuczaj
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.