Zabawa
Viaplay ze Skandynawii broni modelu streamingu przed premierą w Wielkiej Brytanii
Główny europejski pretendent amerykańskich gigantów streamingowych wezwał inwestorów, aby przejrzeli nieszczęścia Netflixa, argumentując, że jest dużo miejsca na wzrost, gdy przygotowuje się do premiery w Wielkiej Brytanii tej jesieni.
Anders Jensen, dyrektor generalny Viaplay Group, powiedział Financial Times, że mieszanka futbolu z najwyższej półki i nordyckiego dramatu noir w jego szwedzkiej firmie jest „bardzo, bardzo odporna” na kryzys środków do życia, nawet jako subskrybent Netflix, HBO i Disney One czy więcej Usługi przesyłania strumieniowego zostały wycofane.
„Jedną z rzeczy, które widzieliśmy od upadku Netflix, są ludzie, którzy mówią, że istnieje problem dla branży streamingowej, a tego nie widzimy” – powiedział. „Dzisiaj jest mała pobudka, ponieważ zrobiliśmy zupełnie inaczej niż niektórzy nasi rówieśnicy. Błędem jest, aby ktoś zdefiniował branżę streamingową”.
Netflix wystraszył inwestorów w kwietniu, ujawniając, że zakończył dziesięciolecia wzrostu liczby abonentów. Spadek był kontynuowany w drugim kwartale, ponieważ amerykańska firma straciła kolejny milion abonentów.
Ale Viaplay, która pod koniec tego roku rozszerza swoją nordycką bazę na Wielką Brytanię i Stany Zjednoczone, powiedział w czwartek dodała prawie 1 mln nowych abonentów w drugim kwartale, łącznie 5,5 mln. Przejęła również Premier Sports, brytyjską usługę transmisji strumieniowej sportu, która jest właścicielem praw do szkockiej i hiszpańskiej piłki nożnej oraz niektórych rozgrywek rugby.
Viaplay reklamuje swoją działalność sportową jako kluczowy wyróżnik w porównaniu z Netflix i HBO, a szwedzka grupa ma zamiar uzyskać prawa do pokazywania Premier League w Holandii, Polsce i krajach bałtyckich od przyszłego miesiąca.
Według Jensena Viaplay bardziej konkuruje z tradycyjnymi nadawcami i nie prosi klientów o wybór między nią a Netflixem.
„Nie mogliśmy konkurować z Netflixem na połowie ich boiska. Sport jest więc mostem, który wyróżnia nas w wyjątkowy sposób. To dla nas mieszanka [between drama and sport]. To jedyny sposób, w jaki regionalny gracz może konkurować z globalnymi. Nie jesteśmy tu po to, by ich zastąpić – dodał.
Viaplay zaczyna stosunkowo skromnie w Wielkiej Brytanii z prawami obejmującymi mecze reprezentacji Szkocji, Walii, Irlandii Północnej i Irlandii w piłce nożnej, a także Puchary Szkocji, La Liga w Hiszpanii i Coppa Italia obok 14 najlepszych francuskich rugby i United Rugby Championship.
Jensen przewidywał, że de facto podział praw sportowych w Wielkiej Brytanii między Sky i BT dobiegnie końca. „Jest zrównoważony przez jakiś czas, ale nie może być zrównoważony na dłuższą metę, ponieważ rynek jest zbyt duży, a zainteresowania sportem są tak różnorodne” – powiedział.
Szef Viaplay powiedział, że ogólny trend w kosztach praw sportowych spadł, ale najlepsze rozgrywki, takie jak Premier League, są „w najlepszym razie płaskie”. Grupa dąży do uzyskania wyłączności na prawa, jeśli je kupi, i powiedziała, że obecny model brytyjski – w którym gry są dzielone między Sky, BT i Amazon – „może znaleźć się pod presją”.
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.