technologia
Uzbrojony polski HUNTER-UGV – po testach bojowych
Wiele krajów uczestniczy obecnie w programach wprowadzania UGV do użytku. Testowana jest nie tylko technologia, ale założenia taktyki i wykorzystania takich platform są opracowywane w harmonii z oddziałami i systemami załogowymi. Wojsko Polskie przeprowadziło niedawno program testów polskiego UGV – impreza FEX odbyła się w Nowej Dębie.
Rośnie znaczenie systemów bezzałogowych w dalszym rozwoju sił zbrojnych – dotyczy to także platform lądowych. Dowodem na to jest fakt, że już we wrześniu 2021 roku szef MON powołał upoważnionego przedstawiciela do zajmowania się sprawami związanymi z systemami bezzałogowymi dla wojska. Powyższą rolę przypisano obecnemu szefowi Urzędu Uzbrojenia, generałowi brygady. Generał Artur Kuptel dr hab. Z kolei roboty lądowe wykorzystywane obecnie przez siły zbrojne czy służby mundurowe ograniczają się do systemów obsługi EOD/IED. Wojskowe jednostki EOD często korzystają z robotów RPP (Patrol-Portable Robot – Engineering Robot model 1806). Największy know-how w zakresie tego typu konstrukcji posiada polski przemysł – dotyczy to w szczególności warszawskiej firmy Łukasiewicz-PIAP. A Łukasiewicz-PIAP odnosił sukcesy w kraju i za granicą.
Co ciekawe, w latach 2008-2011 Polska zdecydowała się na udział w programie mającym na celu opracowanie autonomicznej, uniwersalnej platformy gąsienicowej do zadań bojowych i logistycznych, spełniającej standardy współczesnego pola walki. W tym czasie opracowano prototyp zrobotyzowanego transportera opartego na zmodyfikowanej platformie 2S1 Gvozdika. System był hybrydą spalinowo-elektryczną. Ponieważ wojsko nie wyraziło wówczas żadnego uzasadnionego interesu, program badawczy został anulowany. Jednak w tamtym czasie był to jeden z pierwszych projektów w tej dziedzinie na świecie. Dziś Polska musi pójść za przykładem wielu krajów zajmujących się badaniami i rozwojem lub wdrażaniem UGV – włączając w to testy bojowe.
Dlatego też wydarzenia FEX (Field Experimentation Ćwiczenia) organizowane w Nowej Dębie były bardzo ważne dla budowania potencjału UGV. Wprowadzono tam nowego robota PIAP HUNTeR, wyposażonego w ZMU-03 RCWS (karabin maszynowy kalibru .50 i dozownik granatu dymnego). Ten bezzałogowy uzbrojony pojazd naziemny powstał w wyniku wspólnego wysiłku wiodących firm w dziedzinie systemów bezzałogowych w Polsce: Łukasiewicz-PIAP i AREX, spółki z Grupy WB.
Przez ponad tydzień testowano możliwości taktyczne takiej platformy w ramach koncepcji Future Task Force Sztabu Generalnego RP z perspektywą wykorzystania UGV. Żołnierze mieli okazję poznać i ocenić możliwości wykorzystania kołowego BSP w różnych scenariuszach taktycznych.
Pierwszy FEX zorganizowany przez Siły Zbrojne RP pozwolił na prezentację systemu PIAP HUNTeR i ZMU-03 RCWS w działaniach przypominających rzeczywiste, realistyczne scenariusze, z aktywną rolą innych żołnierzy i pojazdów bojowych, takich jak KTO Rosomak.
Ćwiczenia stanowią zatem zaproszenie ze strony Sił Zbrojnych RP do nawiązania dialogu pomiędzy dowódcami a dostawcami technologii oraz do wspólnego udziału w wypracowywaniu wspólnych rozwiązań dla wymagających współczesnych scenariuszy bojowych.
PIAP HUNTER to polska konstrukcja UGV, która może być wykorzystywana do patrolowania i obserwacji granic, obserwacji terenów wojskowych lub miejskich, a także wsparcia ogniowego (praca z piechotą) czy ochrony elementów zmechanizowanych. Robot posiada system termowizyjny, kamerę telewizyjną, kamery ruchu oraz system łączności radiowej.
W ćwiczeniu FEX brał udział PIAP HUNTER, który używał ZMU-03 RCWS kalibru .50. karabin maszynowy. Producentem wieży jest firma AREX należąca do Grupy WB. Twórcy oprogramowania z Łukasiewicz-PIAP i AREX zintegrowali RCWS z panelem sterowania robota. Po raz pierwszy zademonstrowano możliwości systemu U-GATE do sterowania stacją ZMU-03. U-GATE to osobisty system dowodzenia i obserwacji (Osobistego Systemu Dowodzenia i Obserwacji) opracowany przez Grupę WB. Wykazano, że wykorzystując rozwiązanie AR, operator może prowadzić obserwację, wyznaczać cele i zwalczać je za pomocą RCWS.
AREX ZMU-03 to lekki zestaw wieżowy z uzbrojeniem i systemem EO z kamerą dzienną, systemem termowizyjnym i dalmierzem laserowym. Opcjonalnie wieżę można wyposażyć także w lekki UAV typu X-FRONTIER. Moduł zawiera także stabilizator karabinu maszynowego/systemu EO oraz moduł śledzący wideo, który można wykorzystać do ukierunkowanych obserwacji i precyzyjnych operacji, nawet gdy platforma nośna jest w ruchu. System ten można zainstalować na różnych platformach kołowych, ale podczas imprezy FEX zadebiutował na UGV.
PIAP HUNTER waży ponad 4 tony. Ma 4,7 m długości, 2,2 m długości i 2,2 m rozstawu osi. Koła mają średnicę 1 metra. Pojazd posiada zawieszenie niezależne (sztywne) z trzema drążkami reakcyjnymi oraz drążkiem Panharda ze sprężynami śrubowymi i regulowanymi amortyzatorami. Pojazd napędzany jest dwoma silnikami elektrycznymi. Konstruktorzy Łukasiewicz-PIAP zastosowali blokadę mechanizmu różnicowego i dwie osie skrętne, co poprawia właściwości terenowe pojazdu.
W zależności od wyposażenia i powierzonych zadań PIAP HUNTER może osiągać prędkość do 50 km/h. Na platformie znajduje się sześć kamer HD: dwie do jazdy i cztery do obserwacji konturów terenu. Dodatkowo kamera ZMU-03 może także pomóc operatorowi w sterowaniu platformą i rozpoznaniu.
Znajdujący się na pokładzie generator elektryczny zasila akumulator trakcyjny w energię elektryczną. Hybrydowy system zasilania zapewnia długą żywotność i pozwala UGV na dyskretne poruszanie się przy użyciu wyłącznie silników elektrycznych. Pojazd posiada hamulce tarczowe i hamulce postojowe. Sterowanie pojazdem odbywa się za pomocą przenośnego panelu sterowania, który oferuje również możliwość podłączenia dodatkowego wyświetlacza.
Podczas ćwiczeń PIAP HUNTER pracował także z ciężkim (320 kg) robotem PIAP IBIS EOD. Robotem tym można sterować za pomocą jednostki sterującej HUNTER i można go używać do wspomagania nadzoru za pomocą systemu PTZ-EO z kamerą dzień/noc i systemem termowizyjnym. Sterowanie radiowe obydwoma robotami w ramach jednej sieci pozwala na wykorzystanie robotów jako przekaźników radiowych, zwiększając zasięg operacyjny obu UGV. Obydwa pojazdy wyposażono także w systemy GPS (GNSS), które umożliwiały wyświetlanie precyzyjnych danych o pozycji za pośrednictwem pokładowego urządzenia mapującego, które wyświetlało także przebytą odległość. PIAP IBIS wykazał się także dużą mobilnością na terenie Gór Nowej Dęby.
Źródło: komunikat prasowy Grupy Łukasiewicz-PIAP/WB
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”