Nauka
Utrata wiedzy: masowa ofiara Covid-19
Badanie przeprowadzone w Polsce pokazuje, że 26 tygodni zamknięcia szkół doprowadziło do utraty nauki równej więcej niż rokowi szkolnemu.
Dziś Międzynarodowy Dzień Edukacji. To czas świętowania naszych osiągnięć, ale także pamiętania o priorytetowym traktowaniu edukacji. Jest to szczególnie ważne w tym roku.
Utrata wiedzy wśród uczniów na całym świecie była jedną z masowych ofiar COVID-19. Środki blokujące wywołane pandemią, które obejmowały zamknięcia szkół w większości krajów zmusił 1,4 miliarda dzieci do opuszczenia szkoły. Do końca 2021 r. zamknięcie szkół spowodowało ponad 200 nieobecności w szkole, co przełożyło się na półtora roku akademickiego. Bycie poza szkołą przez tak długi czas to podwójny cios – dzieci przestają się uczyć i zapominają wiele z tego, czego się już nauczyły. Podobnie jak w przypadku większości kryzysów, najbiedniejsi w krajach rozwijających się najbardziej odczuwają skutki utraty nauki.
Jednak nawet Polska, kraj o wysokich dochodach i historia sukcesu w zakresie kapitału ludzkiego, nie uniknęła wpływu Covid na edukację i poniosła znaczne straty w nauce. Nasza nowa rola Uchwycenie edukacyjnych i ekonomicznych skutków zamykania szkół w Polscebada wpływ zamykania szkół na umiejętności uczniów szkół średnich w zakresie matematyki, nauk ścisłych i czytania.
W naszym badaniu wykorzystaliśmy ocenę uczniów, która przedstawia wyniki w skali porównywalnej z OECD PISA badanie międzynarodowe. Wyniki oparte są na reprezentatywnej losowej próbie uczniów w 2021 roku z klas 10-12 i porównane z wynikami PISA dla losowej próby uczniów w Warszawie w latach 2003-2018.
Aby właściwie oszacować efekt zamknięcia szkół i odróżnić go od wpływu zmian strukturalnych z 2016 r., które skróciły okres edukacji akademickiej, porównaliśmy oczekiwane i rzeczywiste wyniki trzech kohort uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Zakłada się, że studenci zarabiają co najmniej 0,1 odchylenia standardowego (SD) w ciągu roku nauki.
Ale nasze badanie wykazało znaczny spadek wyników w matematyce, czytaniu i naukach ścisłych wśród uczniów klas 10. Rzeczywiste wyniki są niższe o około 0,4 odchylenia standardowego w matematyce io prawie 0,6 odchylenia standardowego w czytaniu i przedmiotach ścisłych. Dla klasy 11 wyniki z matematyki i czytania są niższe o około 0,3 SD, a z przedmiotów ścisłych o prawie 0,4 SD. Dla 12. roku najmniejsza różnica wynosi około 0,2 SD, co nie jest statystycznie różne od zera (Rysunek 1).
Wykres 1: Rzeczywiste i oczekiwane wyniki uczniów warszawskich szkół średnich
Źródło: Uchwycenie edukacyjnych i ekonomicznych skutków zamykania szkół w PolsceBank Światowy, 2022
Rozwiązujemy skutki pandemii reformy strukturalnej z 2016 r., porównując zmiany w wynikach w kohortach dotkniętych obydwoma zdarzeniami (stopień 10 i 11) ze zmianami w stopniu 12, na które miała wpływ tylko pandemia.
Straty w nauce spowodowane pandemią wynoszą 0,3 odchylenia standardowego w matematyce i naukach ścisłych i są większe niż straty spowodowane zmianami strukturalnymi (0,2 odchylenia standardowego). W czytaniu utrata nauki jest mniejsza i wynosi 0,2 odchylenia standardowego. To dlatego, że studenci zrezygnować z nauki, która miałaby miejsce w typowym roku i zapomnieć czego nauczyli się w poprzednich latach.
Konsekwencje utraty nauki można ocenić, przyglądając się wynikom makroekonomicznym i indywidualnej produktywności odzwierciedlonej w płacach. Przyjmując dolną granicę oszacowania utraty nauki, spadek wydajności o 0,2 odchylenia standardowego przełożyłby się na -0,35 punktu procentowego wzrostu PKB. Bardziej realistyczna strata w nauce o 0,3 odchylenia standardowego przełożyłaby się na wpływ na wzrost PKB o -0,52 punktu procentowego.
Szacujemy również przyszłe straty w zarobkach dzisiejszych studentów. Po 26 tygodniach zamknięcia szkół roczna strata ekonomiczna na poziomie indywidualnym wyniosłaby 653 USD (2927 złotych polskich). Obecna wartość dla 45 lat życia zawodowego równa się stracie 17 000 dolarów na każdego studenta.
Polska historia sukcesu szybkiego postępu społecznego i gospodarczego w dużym stopniu polegała doskonalenie kapitału ludzkiego. Ale nasze odkrycia pokazują, że czynnik ten jest obecnie osłabiony z powodu utraty wiedzy. W matematyce i naukach ścisłych straty w nauce wynoszą więcej niż rok nauki szkolnej, mimo że szkoły zamknęły tylko część roku szkolnego. Ponadto reformy z 2016 r. miały negatywny wpływ na uczenie się uczniów. Straty te prawdopodobnie wpłyną na przyszły sukces ekonomiczny studentów i całego kraju.
Szkoły zostały ponownie otwarte, a uczniowie wrócili na zajęcia.
Nauczycieli należy również wesprzeć dodatkowymi zasobami, aby sprostać temu wyzwaniu, a systemy edukacji muszą być bardziej odporne na przyszłe wstrząsy.„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”