technologia
USAFE-AFAFRICA demonstruje przełomowy pakiet do wystrzeliwania i przywracania mobilnego satelity MQ-9A > Siły Powietrzne USA w Europie i Siły Powietrzne w Afryce > Wyświetlanie artykułu
Mirosławiec, Polska –
Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych w Europie i Siły Powietrzne Afryki (USAFE-AFAFRICA) ukończyły znaczącą weryfikację koncepcji technologicznej pakietu do wystrzeliwania i przywracania satelity MQ-9A Reaper (SLR-P) w 12. Bazie Lotniczej Bezzałogowych Statków Powietrznych w Mirosławcu w Polsce zapewnione.
„Żyjemy w zmiennym, niepewnym, złożonym i niejednoznacznym świecie, co oznacza, że potrzebna jest innowacyjna i zmotywowana grupa ludzi – jak to widać tutaj – aby wpłynąć na zmiany i popchnąć nas w przyszłość” – powiedział mjr Philip „Flip” West, kierownik projektu USAFE-AFAFRICA. „Dzięki tej technologii przyznajemy MQ-9A ocenę „A” w kategorii „ACE” (Agile Combat Zatrudnienie).”
Jednym z najbardziej dramatycznych skutków tej koncepcji jest ograniczenie „operacji naziemnych” wymaganych do obsługi i konserwacji precyzyjnych statków powietrznych. Tam, gdzie tradycyjne zdalnie sterowane operacje wymagały zespołów liczących od 30 do 150 osób, SLR-P może działać z niewielką załogą składającą się z zaledwie ośmiu wszechstronnych pilotów.
Ta szczupła załoga składająca się z kilku zdolnych lotników pochodziła z 435. Grupy Reagowania Kryzysowego USAFE-AFAFRICA.
„Naszym codziennym zadaniem jest zapewnianie wszechstronnych lotników” – powiedział pułkownik Robert Rayner, dowódca 435. CRG. „Utworzenie CRG 25 lat temu miało na celu rozszerzenie Sił Powietrznych poza nasze główne bazy. Chociaż naszą główną misją jest wspieranie operacji w zakresie mobilności, dostosowaliśmy nasze możliwości, aby w szczególności odpowiadać potrzebom Sił Powietrznych i USAFE.
„Dzisiaj wystrzeliwujemy i odzyskujemy MQ-9A, ale jutro mogą to być F-16, a następnego dnia C-17. Niezależnie od wymagań 435. CRG pozostaje lekki, smukły i zabójczy pod względem wsparcia” – dodał.
Integracja lustrzanki SLR-P z technologią satelitarną rozpoczyna także nową erę łączności i wydajności konserwacji. Ta funkcja ułatwia szybkie uruchomienie MQ-9A i bezproblemowe ustanowienie łącza satelitarnego, minimalizując przygotowania przed misją.
Upraszczając funkcje konserwacji, SLR-P pozwala zespołowi konserwacyjnemu skoncentrować się wyłącznie na najważniejszych zadaniach, co skutkuje skróceniem przestojów i zwiększoną gotowością operacyjną.
Ta pomyślna weryfikacja koncepcji nie tylko wyznacza początek nowej ery operacji zdalnych, ale także podkreśla niezachwiane zaangażowanie Stanów Zjednoczonych i Polski we wspólne cele w zakresie bezpieczeństwa i postępu technologicznego.
„Gospodowanie tej pierwszej w historii weryfikacji koncepcji podkreśla zaangażowanie Polski nie tylko w ochronę polskiej suwerenności, ale także w wypełnianie swoich obowiązków jako centralnego członka sojuszu NATO” – powiedział pułkownik Marcin Szubiński, dowódca 12. Bazy Lotniczej UAV Polskich Sił Powietrznych. „Jesteśmy dumni, że możemy przyczynić się do testowania tej zdolności, opierając się na naszej pięcioletniej historii wdrażania najnowocześniejszych technologii ISR w przestrzeni powietrznej UE, traktując priorytetowo interoperacyjność z naszymi sojusznikami z NATO, jednocześnie udoskonalając procedury i zdolności w razie potrzeby”.
Warto zauważyć, że weryfikacja koncepcji rozpoczęła się w trudnych warunkach pogodowych. W normalnych okolicznościach misja zaplanowana na ten dzień mogłaby zostać odwołana; Jednak pogoda w Polsce okazała się sprzyjająca do przetestowania odporności systemu, co skłoniło zespół do podjęcia kluczowej decyzji – wykonać zmianę pogody na nowe pole lub przywrócić MQ-9A do stacji macierzystej.
Lotnicy Gwardii Narodowej Pensylwanii podjęli się na tym lotnisku bezprecedensowego zadania i osiągnęli kamień milowy o ogromnym znaczeniu. Oficjalnie wyznaczyli to miejsce jako przyszłe alternatywne miejsce startu, szczególnie w czasach niesprzyjającej pogody.
Polska jest teraz dostępna jako miejsce docelowe dla najpotężniejszych i najbardziej wydajnych samolotów Ameryki, które mogą służyć jako alternatywne miejsce startu w przypadku niesprzyjającej pogody. Rozwój ten podkreśla zdolność adaptacji i odporność, które charakteryzują ten przekształcający dowód koncepcji.