Connect with us

Nauka

UNICEF i Ministerstwo Edukacji i Nauki promują edukację włączającą – Polska

Published

on

UNICEF i Ministerstwo Edukacji i Nauki promują edukację włączającą – Polska

Warszawa, 24 marca 2023 r. — Dostępna i inkluzywna edukacja wysokiej jakości ma kluczowe znaczenie dla wszystkich dzieci, w tym dzieci, które uciekły przed wojną na Ukrainie, oraz dzieci niepełnosprawnych. Tak podsumowano międzynarodową konferencję zorganizowaną dziś w Warszawie przez Biuro UNICEF ds. Reagowania na Uchodźców w Polsce we współpracy z polskim Ministerstwem Edukacji i Nauki.

Międzynarodowa konferencja „Dziecko to dziecko: narodowy dialog na temat promocji dostępnej i włączającej edukacji”, której celem była promocja dostępnej i włączającej edukacji poprzez dyskusję na temat kontekstu edukacyjnego w Polsce oraz najlepszych praktyk krajowych i międzynarodowych. Wśród uczestników znaleźli się przedstawiciele wysokiego szczebla polskich ministerstw i gmin, międzynarodowi i lokalni specjaliści i eksperci ds. edukacji, pracownicy naukowi, dyrektorzy i nauczyciele szkół, a także organizacje społeczeństwa obywatelskiego działające na rzecz praw dziecka.

„Edukacja włączająca jest najskuteczniejszym sposobem zapewnienia wszystkim dzieciom równych szans na chodzenie do szkoły, naukę i rozwijanie umiejętności potrzebnych do rozwoju.”, powiedział dr. Rashed Mustafa, Krajowy Koordynator Biura UNICEF Refugee Response w Polsce. „Dzisiaj przyglądamy się barierom, jakie napotykają dzieci w Polsce, w tym uchodźcy z Ukrainy i dzieci niepełnosprawne, w dostępie do wysokiej jakości możliwości uczenia się i jak możemy wspólnie pokonać te bariery”.

„Każde dziecko, każdy uczeń – niezależnie od szkoły, do której uczęszcza: zwykłej czy specjalnej – musi mieć odpowiednie warunki do rozwijania swojego potencjału, swoich zdolności oraz, gdy tego potrzebuje, otrzymywać odpowiednie wsparcie. Ważne jest, aby przygotować jak najlepszą ścieżkę samodzielność w dorosłym życiu – niezależne, godne i satysfakcjonujące życie.Alimenty należy zapewnić jak najszybciej, gdy zaistnieje taka potrzeba.Bo „zmieniając początek historii można zmienić całą historię”, – powiedziała Marzena Machałek, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki, otwierając całodniowe wydarzenie na Uniwersytecie Warszawskim.

READ  PM Modi uczestniczy w obchodach Srebrnego Jubileuszu TRAI, wprowadza na rynek znaczek pocztowy

Wśród prelegentów znaleźli się także Małgorzata Jarosińska-Jedynak, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Paweł Wdówik, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej, Pełnomocnik ds. Osób Niepełnosprawnych, a także Anna Korfel-Jasińska, Zastępca Prezydent Miasta Krakowa ds. Edukacji, Sportu i Turystyki oraz Mariusz Banach Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Edukacji i Edukacji.

UNICEF współpracuje z polskim Ministerstwem Edukacji i Nauki, aby zapewnić dostępną i integracyjną edukację wszystkim dzieciom z Ukrainy, w tym dzieciom niepełnosprawnym. Obejmuje to rozwój zawodowy nauczycieli, zwłaszcza nauczycieli i dyrektorów szkół specjalistycznych, w zakresie wspierania uczniów, rodziców i nauczycieli.

Współpracujemy również z rządem centralnym i 12 gminami w całym kraju, aby świadczyć usługi edukacyjne, podnosić świadomość na temat dostępnej i włączającej edukacji, wykorzystywać nowoczesne podejścia pedagogiczne i najlepsze praktyki. Ma to zapewnić wszystkim dzieciom, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, równe szanse chodzenia do szkoły, uczenia się i rozwijania umiejętności niezbędnych do prawidłowego rozwoju. W ramach tych prac około 16 000 edukatorów zostanie przeszkolonych w zakresie wspierania dostępnej i włączającej edukacji wszystkich dzieci w przedszkolach i szkołach w całej Polsce.

UNICEF wspiera także ośrodki edukacji, rozwoju, terapii i wsparcia psychospołecznego dla dzieci niepełnosprawnych w całej Polsce. Ośrodki oferują usługi, które obejmują zdrowie psychiczne i wsparcie psychospołeczne, terapię indywidualną i grupową, wczesną diagnozę i usługi kierowania. To jest dla dzieci z Ukrainy i innych grup uchodźców i migrantów, a także dla lokalnej społeczności.

Dzisiejsza konferencja ma na celu pomóc w wypracowaniu wspólnego zrozumienia i konsensusu w sprawie krytycznych elementów wysokiej jakości, dostępnego, włączającego systemu edukacji, które wymagają przyszłych działań i wsparcia. UNICEF planuje kontynuować tę pracę w 2023 r. i później, poprzez swój program edukacyjny z partnerami z władz centralnych i lokalnych oraz organizacji pozarządowych, a także poprzez rzecznictwo w tej przestrzeni, tak aby każde dziecko mogło zostać włączone do każdej klasy w Polsce.

READ  Kryzys energetyczny napędza powrót energii jądrowej na całym świecie

kontakty z mediami

Hugh Reilly’ego

Biuro Reagowania Kryzysowego UNICEF w Polsce

Telefon: +48 783 896 843

E-mail: [email protected]

Moniki Kacprzak

Specjalista ds. komunikacji (media)

UNICEF Polska Biuro Reagowania na Uchodźców

Tel: (+48) 604 226 866

E-mail: [email protected]

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *