Connect with us

Nauka

ULA szoruje Atlas 5, gdy SpaceX przygotowuje naprawioną rakietę do misji GPS – Spaceflight Now

Published

on

ULA szoruje Atlas 5, gdy SpaceX przygotowuje naprawioną rakietę do misji GPS – Spaceflight Now
ULA szoruje Atlas 5, gdy SpaceX przygotowuje naprawioną rakietę do misji GPS – Spaceflight Now
Rakieta United Launch Alliance Atlas 5 stoi na wysepce 41 w stacji sił powietrznych Cape Canaveral we wtorek 3 listopada. Kredyt: United Launch Alliance

United Launch Alliance odwołał planowane wystrzelenie rakiety Atlas 5 w środę na przylądku Canaveral, aby rozwiązać problem z zaworami na wyrzutni, podczas gdy zespół SpaceX półtora mili na południe przygotował rakietę Falcon 9 do startu Czwartkowy wieczór z satelitą do nawigacji GPS dla armii USA.

Zespół startowy ULA wyczyścił próbę startu Atlas 5 w środę, krótko przed 18:00 czasu wschodniego (2300 GMT), po nieudanych próbach rozwiązania problemu z zaworem, najpierw zdalnie, a następnie z zespołem techników wysłanych na nadmorską platformę startową Atlas 5.

Rakieta Atlas 5 wyniesie na orbitę tajny ładunek dla National Reconnaissance Office, szpiegowskiej agencji satelitarnej rządu USA. Start jest oznaczony jako NROL-101, a NRO nie ujawnił żadnych szczegółów dotyczących misji ładunku, poza tym, że pomoże to agencji w jej misji zbierania i rozpowszechniania informacji dla rządowych agencji wywiadowczych.

ULA rozpoczęła odliczanie Atlas 5 późnym rankiem w środę, włączyła rakietę i przystąpiła do testów systemu naprowadzania i innych testów przed załadowaniem kriogenicznych materiałów pędnych do wyrzutni przed planowanym startem o godzinie 17:54 czasu wschodniego (2254 GMT).

Ale zespół startowy zatrzymał zegar odliczający po „nieoczekiwanej odpowiedzi systemu ze zdalnie sterowanych zaworów ciekłego tlenu systemu naziemnego”, powiedział ULA w oświadczeniu.

„Zespół nadal analizuje system i zapewni ochronę przed naszą kolejną próbą uruchomienia nie wcześniej niż 6 listopada” – powiedział ULA.

Następną okazją do wystrzelenia rakiety Atlas 5 będzie piątek, powiedział ULA. Dokładny czas piątkowej próby wystrzelenia nie został natychmiast ogłoszony, ale czas startu misji przesuwał się o około cztery minuty wcześniej dziennie. Oznaczałoby to, że piątek miałby wystartować około 17:46 czasu EST (2246 GMT).

Start Atlasa 5 był wcześniej zaplanowany na wtorek, ale ULA przywróciła rakietę do swojego pionowego hangaru w pobliżu wyrzutni, aby zastąpić kanał systemu kontroli środowiska dostarczający klimatyzowane powietrze do ściśle tajnego ładunku NRO na szczycie wieżowca o wysokości 206 stóp (63 m). metr) pojazdu.

READ  Włączenie Polski do NATO nie usprawiedliwia inwazji

Załogi naziemne przywróciły Atlas 5 na platformę startową późnym wtorek w ramach przygotowań do środowej próby startu.

Przed następną okazją do wystrzelenia Atlas 5 SpaceX planuje wystrzelić rakietę Falcon 9 z pobliskiego padu 40 podczas 15-minutowego otwarcia okna o 18:24 czasu EST (2324 GMT) w czwartek.

Rakieta Falcon 9 o wysokości 229 stóp (70 metrów) stała na wyrzutni 40 w środę, przygotowując się do wystrzelenia w czwartek wieczorem. Pad 40 znajduje się około półtorej mili (2,5 kilometra) na południe od wyrzutni Atlas 5 na przylądku Canaveral.

Rakieta SpaceX Falcon 9 stoi na podkładce 40 na stacji sił powietrznych Cape Canaveral 4 listopada. Kredyt: Stephen Clark / Spaceflight Now

Rakieta Falcon 9 jest gotowa do wyniesienia satelity nawigacyjnego GPS 3 SV04 dla Sił Kosmicznych Stanów Zjednoczonych, uzupełniając flotę stacji pozycjonowania i pomiaru czasu używanych przez miliardy użytkowników wojskowych i cywilnych na całym świecie.

SpaceX próbował wystrzelić satelitę GPS 2 października, ale problem z silnikiem wymusił automatyczne przerwanie działania zaledwie dwie sekundy przed startem.

Inżynierowie badający przerwanie lotu 2 października odkryli, że dwa z dziewięciu silników pierwszego stopnia rakiety miały tendencję do zapłonu o ułamek sekundy wcześniej niż oczekiwano. Inspekcje wykazały, że zablokowany zawór nadmiarowy w generatorach gazu obu silników spowodował wzrost ciśnienia wcześniej niż zaprojektowano przy rozruchu, a czujniki na silnikach wykryły problem i zatrzymały odliczanie.

Inżynierowie SpaceX zidentyfikował zabieg maskujący nieumyślnie pozostawiony w dwóch silnikach Merlina jako przyczyna przerwanego odliczania w zeszłym miesiącu.

„Kiedy spojrzeliśmy na dane, zauważyliśmy, że dwa z silników próbowały uruchomić się wcześniej, a automatyczne przerwanie tego uniemożliwiło” – powiedział Hans Koenigsmann, wiceprezes SpaceX ds. Konstrukcji i niezawodności lotu. „W ten sposób zapobiegło to możliwemu ciężkiemu rozruchowi, który mógł spowodować uszkodzenie sprzętu silnika”.

Silniki Merlin są zasilane za pomocą płynu zapłonowego znanego jako TEA-TEB – lub trietyloglinowo-trietyloboran – który emituje jasnozielony błysk na początku sekwencji zapłonu.

READ  Vega VV19 z powodzeniem wprowadza na rynek Pléiades Neo i SunStorm, RadCube i LEDSAT CubeSats

„Mamy też ciekły tlen i naftę, czyli RP-1, jak się nazywa” – powiedział Koenigsmann w zeszłym tygodniu podczas telekonferencji z dziennikarzami. „I musisz wprowadzić te płyny we właściwej kolejności. Jeśli zrobisz to w złej kolejności, jeśli zdarzy ci się wrzucić ciekły tlen i RP-1 oraz płyn zapłonowy, wtedy nazwaliśmy to trudnym startem ”.

Jak mówi Koenigsmann, twardy start w większości przypadków spowodowałby „stukot” silnika, ale mógłby spowodować uszkodzenie. „Więc generalnie tego nie chcesz. Chcesz dobrego startupu. ”

SpaceX wysłał silniki Merlin z powrotem do stanowiska testowego w środkowym Teksasie, gdzie inspekcje ujawniły substancję blokującą linię prowadzącą do zaworu bezpieczeństwa w generatorze gazu na dwóch silnikach.

Koenigsmann powiedział, że otwór wentylacyjny, który oznacza zaledwie jedną szesnastą cala szerokości, został zasłonięty utwardzonym lakierem maskującym. Powiedział, że płynny lakier – podobny do czerwonego lakieru do paznokci – jest używany przez zewnętrznego sprzedawcę, który anoduje aluminiowe elementy silnika dla SpaceX.

Lakier chroni niektóre części podczas procesu anodowania, ale sprzedawca – którego urzędnicy nie zidentyfikowali – ma usunąć materiał przed wysłaniem komponentów do SpaceX w celu wyprodukowania silnika.

Generator gazu w każdym silniku Merlin napędza turbopompę dostarczającą naftę i ciekły tlen pędny do głównej komory spalania.

Inżynierowie w placówce badawczej SpaceX McGregor wykazali, że silniki działały normalnie po usunięciu blokady z zaworu odpowietrzającego. Koenigsmann powiedział, że problem był „bardzo subtelny, ale oczywiście może mieć pewien negatywny wpływ na pracę silnika”.

„Misja GPS 3-4 nadal będzie korzystać z tego samego wzmacniacza, co podczas pierwszej próby startu” – powiedział Walt Lauderdale, dyrektor misji GPS 3-4 z Centrum Systemów Kosmicznych i Rakietowych Sił Kosmicznych. „Dwa silniki, które spowodowały przerwanie startu, zostały zastąpione silnikami, które podczas inspekcji i przeglądu rodowodu zostały potwierdzone, że nie zawierają pozostałości lakieru maskującego”.

READ  Biden skrytykował „przyjmowanie rozkazów od Niemiec” i „uciskanie” Putina w Europie | Nauka | Aktualności

Urzędnicy SpaceX i Space Force zweryfikowali, że wszystkie dziewięć silników Merlin na rakiecie Falcon 9 jest gotowych do lotu po przeprowadzeniu w sobotę próbnego ostrzału na padoku 40.

Oprócz rakiety do misji GPS, problem z silnikiem dotyczył również pojazdów w przypadku dwóch nadchodzących startów NASA. Jak dotąd problem dotyczył tylko misji, które mają wykorzystywać nowe dopalacze Falcon 9.

Pierwszy operacyjny lot statku kosmicznego SpaceX Crew Dragon ma wystartować 14 listopada z Centrum Kosmicznego im. Kennedy’ego z trzema astronautami NASA i japońskim specjalistą od misji, aby rozpocząć półroczną wyprawę na Międzynarodową Stację Kosmiczną.

SpaceX wymienia dwa silniki Merlin w rakiecie Falcon 9 na misję Crew Dragon, którą inżynierowie stwierdzili z powodu tej samej tendencji do wczesnego rozruchu, jaką wykazują silniki rakiety podczas misji GPS. Problem opóźnił uruchomienie Crew Dragon z 31 października na 14 listopada.

Steve Stich, menedżer ds. Komercyjnego programu załogi NASA, powiedział w zeszłym tygodniu, że inżynierowie agencji chcą przeanalizować dane silnika z uruchomienia GPS przed wypuszczeniem Smoka Załogi do startu pod koniec tego miesiąca.

Problem z silnikiem opóźnił również wystrzelenie amerykańsko-europejskiego satelity oceanograficznego Sentinel-6 Michael Freilich z bazy sił powietrznych Vandenberg w Kalifornii. Ta misja pierwotnie miała wystartować 10 listopada, ale teraz jest zaplanowana na 21 listopada.

Wyślij e-maila do autora.

Śledź Stephena Clarka na Twitterze: @ StephenClark1.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *