Nauka
Ukraińska przestrzeń powietrzna zamknięta dla komercyjnego ruchu lotniczego: Eurocontrol
Ukraińska przestrzeń powietrzna została zamknięta dla wszystkich cywilnych samolotów, według Eurocontrol, który zarządza europejskim ruchem lotniczym.
Wysłano formalne zawiadomienie do pilotów i operatorów ostrzegające o „potencjalnym zagrożeniu dla lotnictwa cywilnego”.
Wczesnym rankiem w czwartek rano czasu lokalnego trzy ukraińskie lotniska wydały pilotom oficjalne zawiadomienia, że każde z nich zostało zamknięte na noc i ponownie otwarte w czwartek rano. Zawiadomienia o zamknięciu są niezwykłe i wywołały spekulacje, że były związane z rosnącymi napięciami między Rosją a Ukrainą. Międzynarodowy port lotniczy w Charkowie, jeden z największych ukraińskich lotnisk, znajduje się wzdłuż północno-wschodniej granicy Ukrainy z Rosją i poinformował, że zamknął pas startowy do 8:35 czasu lokalnego.
Podobne zawiadomienia wydały porty lotnicze w Dnieprze i Zaporożu, oba położone wzdłuż Dniepru w pobliżu wschodnich regionów Ukrainy – Doniecka i Ługańska. Oba regiony zostały w poniedziałek uznane przez rosyjskiego prezydenta Władimira Putina za niepodległe państwa. Moskwa zamówiła oddziały i pojazdy wojskowe w obu obszarach na początku tego tygodnia.
Żadna z wiadomości do operatorów statków powietrznych nie zawierała powodów zamknięcia. Ostrzeżenia te mogą być wydawane z powodu rutynowych problemów, takich jak zdarzenia pogodowe. Ostrzeżenia były rozpowszechniane za pośrednictwem globalnej sieci komunikacyjnej wykorzystywanej przez porty lotnicze i władze lotnicze do publikowania nietypowych zmian w operacjach lub wydawania ostrzeżeń o potencjalnych zagrożeniach związanych z lotami. Lotniska w Dnieprze i Zaporożu mają zostać ponownie otwarte odpowiednio o 7:00 i 8:15 czasu lokalnego w czwartek.
Zamknięcie przestrzeni powietrznej, bardzo niezwykłe posunięcie, nastąpiło po tym, jak Ukraina ogłosiła w środę stan wyjątkowy i zaczęła mobilizować rezerwistów oraz wezwała swoich obywateli do natychmiastowego opuszczenia Rosji w obliczu ostrzeżeń o zbliżającej się inwazji na pełną skalę. Rosja od tygodni gromadzi wojska wzdłuż granicy z Ukrainą.
W odpowiedzi rządy USA, UE i Wielkiej Brytanii nałożyły na Rosję sankcje, ale także ostrzegły, że możliwy jest większy rosyjski wtargnięcie na Ukrainę. Ukraińskie władze otrzymały informację, że rosyjska ofensywa militarna, w tym atak na stolicę Kijów, może nastąpić w środę wieczorem, poinformowali ludzie zaznajomieni z ostrzeżeniem. Wysoki rangą funkcjonariusz obrony USA powiedział, że około 80% rosyjskich sił zbrojnych jest zgromadzonych wokół Ukrainy na wysuniętych pozycjach i jest „gotowych do wyruszenia” do inwazji na pełną skalę.
Eurocontrol powiedział, że ukraińska przestrzeń powietrzna była „niedostępna” od 1:50 czasu brytyjskiego lub około 20:50 czasu wschodniego. Ostatnie ostrzeżenie wskazywało, że loty na lotniska takie jak Kijów, Odessa i Lwów będą ograniczone przynajmniej do czwartku.
Loty zaczęły być przekierowywane po ostrzeżeniu, według śledzenia lotów na żywo za pośrednictwem Flightradar24. Lot El Al z Tel Awiwu do Toronto został zmuszony do zawrócenia wkrótce po wejściu w zachodnią przestrzeń powietrzną Ukrainy, wycofaniu się z powrotem do Rumunii i kontynuowaniu lotu przez Węgry.
Kolejny samolot El Al wykonał ostry zakręt przed osiągnięciem granicy z Ukrainą, podczas gdy lot PLL LOT do Kijowa był początkowo krótkotrwały, a zaraz po starcie został skierowany z powrotem do Warszawy.
Według danych Eurocontrolu linie lotnicze już w ostatnich tygodniach zaczęły przekierowywać ukraińską przestrzeń powietrzną. Rumunia, Węgry, Polska i Słowacja odnotowały łącznie 10% wzrost liczby przelotów w poniedziałek w porównaniu z dwoma tygodniami wcześniej.
Według dostawcy danych lotniczych Cirium, w styczniu na Ukrainę obsługiwano ponad 3700 regularnych lotów z innych krajów europejskich. Ryanair Holdings PLC i Wizz Air Holdings PLC to dwaj najwięksi zagraniczni operatorzy. Obie linie nadal działały na Ukrainie, nawet po wycofaniu się innych przewoźników, w tym Air France-KLM Group i Deutsche Lufthansa AG.
Dyrektor generalny Wizz, Jozsef Varadi, powiedział, że będzie w stanie szybko zmienić położenie samolotów i zwiększyć przepustowość w innych miastach poza Ukrainą w odpowiedzi na każde zamknięcie przestrzeni powietrznej. W 2013 roku linia lotnicza otworzyła bazę w Doniecku, którą w 2014 roku zmuszono do zamknięcia z powodu wybuchu wojny na wschodniej Ukrainie.
Linie lotnicze mają doświadczenie w nawigacji w zamkniętej lub ograniczonej przestrzeni powietrznej Europy Wschodniej. Wschodnia Ukraina jest strefą zakazu lotów dla europejskich i amerykańskich przewoźników od 2014 roku, kiedy w lipcu tego roku na terytorium kontrolowanym przez rosyjskich separatystów zestrzelono lot Malaysia Airlines 17 na terytorium kontrolowanym przez rosyjskich separatystów. Wielu przewoźników unika także sąsiedniej Białorusi, oskarżanej przez zachodnie rządy o porwanie samolotu Ryanair z białoruskim dysydentem.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”