Connect with us

Gospodarka

Ukraina zwraca się o wsparcie międzynarodowe w celu ograniczenia drenażu mózgów

Published

on

Ukraina zwraca się o wsparcie międzynarodowe w celu ograniczenia drenażu mózgów

EUROPA

Wiceminister edukacji i nauki Ukrainy Mychajło Wynnyckyj wezwał zachodnie uniwersytety do ograniczenia drenażu mózgów za granicami poprzez przekierowanie wsparcia na programy studiów i badań na Ukrainie.

„Mamy wojnę do wygrania i kraj do odbudowania i potrzebujemy tu naszych najlepszych umysłów” – powiedział.

Można to osiągnąć w szczególności poprzez wspieranie wspólnych programów studiów, zamiast wspierać większą liczbę studentów opuszczających Ukrainę.

Od czasu rozpoczęcia rosyjskiej inwazji na pełną skalę w lutym 2022 r. na Ukrainie uszkodzonych zostało 60 instytucji szkolnictwa wyższego, a sześć zostało zniszczonych. Ponadto 2638 szkół zostało uszkodzonych, a 437 zostało całkowicie zniszczonych.

Minister wypowiadał się w poniedziałek na dorocznej sesji konferencji Magna Carta Universitatum w Łodzi pod hasłem „Uniwersytety i przebudowa miast: rola badań i edukacji”, której gospodarzami są Obserwatorium Magna Carta i Uniwersytet Łódzki.

Zwracając się do ponad 100 liderów uczelni z całego świata, ale zwłaszcza z Europy, Wynnyckyj wielokrotnie powtarzał, jak bardzo jest wdzięczny za niezwykłe wsparcie, jakiego europejskie uniwersytety – zwłaszcza te w Polsce – udzielają studentom, pracownikom naukowym i pracownikom uczelni z Ukrainy w celu ukończenia studiów program. Inwazja skali.

Jednak z pasją apelował o wsparcie, aby teraz skupić się na ukraińskich talentach na Ukrainie.

Wynnyckyj powiedział: „Wierzymy, że przyszłość leży we wspólnych kursach. Wierzymy, że możemy przeciwdziałać zagrożeniu drenażem mózgów, wykorzystując nowoczesne technologie, w szczególności poprzez wspólne międzynarodowe nauczanie online na poziomie licencjackim.

„Niezwykle ważne jest szczególne promowanie programów realizowanych na Ukrainie na poziomie magisterskim i doktoranckim”.

Powiedział, że ukraińskie szkolnictwo wyższe z pewnością będzie wymagało infrastruktury i budowania potencjału, a także ukierunkowanego finansowania wspólnych badań.

„Jednak w tym miejscu prosimy o pomoc w ustanowieniu stypendiów dla nierezydentów, aby ukraińscy badacze mogli kontynuować badania na Ukrainie.

„To niezwykle ważne, ponieważ [although] Obecnie obserwujemy powrót bardzo dużej liczby uczniów i nauczycieli na Ukrainę. Wielu wraca nie ze względów ekonomicznych, ale ze względów bezpieczeństwa”.

READ  PKO BP - pożyczka „Alicja”. Do sprawy przeciwko PKO BP przystąpił rzecznik finansowy Mariusz Golecki

Dodał, że partnerstwa są kluczowe także dla ukraińskich uczelni.

Ukraiński system szkolnictwa wyższego stoi w obliczu „ogromnych problemów finansowych”, ponieważ liczba studentów zagranicznych spadła z 73 000 do 8 000, a państwowe finansowanie szkolnictwa wyższego zostało obcięte o 40% w 2023 r., co „uczyniło wiele ukraińskich instytucji szkolnictwa wyższego niezrównoważonym”.

Wynnyckyj powiedział: „Przyjmowanie ukraińskich studentów za granicę powoduje obniżenie czesnego w szkołach wyższych na Ukrainie, co w oczywisty sposób stwarza obciążenia finansowe”.

Jednakże Ukraina jest „niezwykle wdzięczna za wczesne i szybkie wysiłki niesienia pomocy naszym międzynarodowym partnerom, w szczególności Europejskiemu Stowarzyszeniu Uniwersytetów, ale także Wielkiej Brytanii”.

Nierówne skutki wojny

Minister podkreślił, że wpływ wojny na uczelnie był niezwykle nierównomierny, a niektóre uniwersytety, jak np. Mariupol, zostały doszczętnie zniszczone, mimo że zostały przeniesione do Kijowa. Inne, jak Chersoń, zostały okupowane, następnie wyzwolone, ale niedawno ponownie zniszczone i przeniesione.

Inne, jak Uniwersytet Kijowski, zostały zamknięte na kilka miesięcy, ale teraz ponownie działają pomimo ciągłego zagrożenia atakami rakietowymi.

Jeszcze inne – jak uniwersytety we Lwowie, Winnicy, Tarnopolu i Iwano-Frankowsku na zachodniej Ukrainie – są online w dużej mierze w sposób ciągły.

Wynnyckyj powiedział, że wyzwania związane z wojną, w tym przenoszenie studentów i wykładowców, doprowadziły do ​​zniekształceń w nauczaniu, zniekształconych badań i oczywistych problemów dla administracji.

„Zagrożenia dla spójności społeczności akademickich” zaostrzyły się w wyniku wcześniejszych skutków Covid-19.

„W wielu przypadkach widzimy uczniów, którzy są obecnie na trzecim roku nauki online, [with] 1,5 roku w związku z zamknięciem w czasie pandemii Covid-19 i 1,5 roku w związku z inwazją na pełną skalę. Jest całkiem możliwe, że niektórzy z tych studentów ukończyli studia licencjackie, nawet nie odwiedzając sali wykładowej. Są to dla nas bardzo duże wyzwania i prowadzą do drenażu mózgów” – powiedział Wynnyckyj.

READ  Tylko dziewięć krajów UE ucieka przed amerykańskim ostrzeżeniem „Nie podróżuj” COVID-19 - EURACTIV.com

Wynnyckyj powiedział, że ukraińskie instytucje szkolnictwa wyższego odniosły korzyści z „bardzo udanego” programu partnerskiego opracowanego przez Cormac Consulting. Co więcej, okazało się, że Erasmus+ „nie dotyczy tylko międzynarodowej mobilności i wymiany, ale w rzeczywistości był narzędziem, które umożliwiło zakwaterowanie wielu naszych studentów w zeszłym roku”.

Pandemia Covid-19 faktycznie pomogła Ukrainie przygotować się do edukacji online, która byłaby wymagana w przypadku rosyjskiej inwazji na pełną skalę – chociaż wówczas nie zdawała sobie z tego sprawy. Obecnie panuje masowy napływ seminariów internetowych, wykładów otwartych i wspólnych projektów badawczych.

Polskie uczelnie oferują wsparcie

Elżbieta Zadzińska, rektor Uniwersytetu Łódzkiego, powiedziała, że ​​ukraińskie miasta i uniwersytety będą wymagały starannej przebudowy. „Od pierwszego dnia pokazaliśmy nasze wsparcie dla waszej sprawy i poparcie to pozostaje niezachwiane”.

Arkadiusz Mezyk, przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP), powiedział, że w zeszłym roku na polskich uczelniach studiowało ok. 48 tys. studentów z Ukrainy, co kosztowało 4 mln euro (4,2 mln dolarów), a KRASP wspiera wysiłki integracyjne Ukrainy do Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego i Europejskiej Przestrzeni Badawczej.

Oczekuje, że umowy partnerskie pomiędzy polskimi i ukraińskimi uczelniami, a także pomiędzy ich krajowymi konferencjami rektorów, doprowadzą do włączenia rektorów uczelni do Europejskiego Stowarzyszenia Uniwersytetów.

„Będziemy także intensywnie wspierać przystępowanie ukraińskich uczelni do różnych organizacji międzynarodowych, zwiększać ich udział w programie Erasmus+, odbudowywać zniszczoną infrastrukturę i przywracać uczelnię do pełnej działalności” – zapowiedział.

Mezyk podkreślił, że nie chodzi tylko o szkody w instytucjach na Ukrainie, ale że „wiecznie obecne zagrożenie życia odbija się także na zdrowiu psychicznym młodych ludzi – zarówno przyszłych kandydatów na studia, jak i studentów.

Instytucje rosyjskie wydalone

Wynnyckyj powiedział, że Ukraina jest bardzo wdzięczna, że ​​rosyjskie instytucje szkolnictwa wyższego i agencje ds. zapewniania jakości zostały usunięte z organizacji europejskich.

READ  Pomoc wojskowa, odbudowa i pomoc gospodarcza dla Ukrainy: III Konferencja Warszawska

„Uważam, że było to bardzo ważne nie tylko jako symboliczny gest wsparcia, ale także dlatego, że rosyjski system szkolnictwa wyższego okazał się porażką, jeśli wierzymy, że szkolnictwo wyższe polega na tworzeniu lub przywoływaniu pewnych wartości i światopoglądów. Wartości demokratyczne nie są czymś, co Rosjanie demonstrowali na Ukrainie”.

Minister przyznał, że w dalszym ciągu trwają wysiłki na rzecz wzmocnienia autonomii uczelni i podejmowane są różne inicjatywy, które zwiększą elastyczność programów kształcenia „nastawionych na wybór i odpowiedzialność studentów” oraz konsolidację i modernizację sieci uczelni.

W wypowiedzi dla KRASP Mezyk powiedział: „Jesteśmy przekonani, że szkolnictwo wyższe oraz dynamiczne centra badawczo-innowacyjne wkrótce odegrają ważną rolę w odbudowie ukraińskiej gospodarki po zniszczeniach wojennych i kryzysie na Ukrainie”. [desired] Członkostwo w Unii Europejskiej.”

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *