Gospodarka
Ukraina walczy o dostarczenie światu swojej pszenicy | biznes | Wiadomości gospodarcze i finansowe z perspektywy niemieckiej | DW
Minister infrastruktury Ukrainy Ołeksandr Kubrakow w zeszłym tygodniu oskarżył Rosję o „terroryzm” i powiedział, że Moskwa trzyma „ludzi na całym świecie jako zakładników”, blokując eksport zboża w tym kraju. Putin chce zmusić społeczność międzynarodową do „zniesienia niektórych sankcji i wtedy zboże może zniknąć” – powiedział.
Zarzuty Kubakowa pojawiły się w czasie, gdy Ukraina zwykle eksportuje od 6 do 7 milionów ton zboża miesięcznie. Jednak według Ukraińskiego Stowarzyszenia Zbożowego w zeszłym miesiącu „spichlerz świata”, jak często nazywa się Ukrainę, przetransportował zaledwie 2,2 mln ton.
Co gorsza, kraj siedzi na 22 milionach ton zboża z zeszłorocznych żniw, które z powodu wojny na Ukrainie są blokowane. Również amerykańska gazeta biznesowa Dziennik Wall Street niedawno poinformował, że Moskwa „po cichu instytucjonalizuje” kradzież setek tysięcy ton ukraińskiego zboża, wysyłając je do prorosyjskich krajów na Bliskim Wschodzie.
Tymczasem Kreml twierdzi, że Kijów może wysyłać zboże ze swoich portów, a minister spraw zagranicznych Siergiej Ławrow zauważa, że Moskwa jest gotowa negocjować eksport zboża z Ukrainą i Turcją.
Zalany pszenicą i jęczmieniem
Ponieważ ukraińscy rolnicy rozpoczynają letnie żniwa w tym miesiącu, wielu obawia się, że nie będą mieli gdzie przechowywać nowego zboża, dopóki rosyjska blokada eksportowa nie zostanie zniesiona.
Ukraina ma około 65-67 mln ton komercyjnych zdolności magazynowych zboża. Ponieważ około 20% z tego przypada na terytoria okupowane przez Rosję, rolnikom pozostaje tylko około 20-25 mln ton dostępnej pojemności magazynowej. Wielu próbuje teraz budować pamięci podręczne.
Ponieważ Ukraina spodziewa się w tym roku nowych zbiorów zbóż w wysokości co najmniej 50 mln ton, rząd w Kijowie intensywnie poszukuje alternatywnych tras dla swojego eksportu.
Jedną z możliwych opcji są porty wzdłuż Dunaju w południowo-zachodniej Ukrainie, które mogą wysyłać około 30% zbiorów. Kolejnym byłyby przesyłki przez 12 przejść granicznych z krajami europejskimi. Ale chociaż eksport przez to, co UE nazywa „szlakami solidarnościowymi”, podwoił się do 5,8 miliona ton w czerwcu, europejska infrastruktura nie może pomieścić większych wolumenów.
Koszty transportu to „duży problem”
Anna Nagurney z University of Massachusetts powiedziała, że produkty rolne, takie jak pszenica i jęczmień, to „produkty łatwo psujące się, które muszą jak najszybciej trafić na rynek”, aby zachować ich jakość.
„Wyższa jakość produktów oznacza wyższe ceny” – powiedziała DW, dlatego koszty transportu są „dużym problemem”.
Ponieważ szczyt sezonu eksportowego zboża na Ukrainie trwa od lipca do grudnia, rolnicy są pod presją, aby jak najszybciej sprzedawać jak najwięcej. Cena tegorocznego jęczmienia zbieranego na Ukrainie z dostawą do rumuńskiego portu Konstanca wynosi obecnie 160–180 USD za tonę – w zeszłym roku wzrosła z 40 do 45 USD.
Podczas gdy rolnicy dostają mniej niż 100 dolarów za tonę, kupcy zarabiają około 60 dolarów za tonę z powodu wysokich kosztów eksportu zboża z kraju, takich jak drogie paliwo i opóźnienia na granicach.
Rumunia daje nadzieję
Największy port w Rumunii, Konstanca, stał się głównym kanałem dla ukraińskiego eksportu zboża. Posiada najszybciej ładujący się terminal zbożowy w Europie i od czasu inwazji w lutym przetworzył prawie milion ton zboża z Ukrainy.
Gennadiy Ivanov, dyrektor generalny suchego masowca BPG Shipping, powiedział, że Constanta rozpoczęła „przeładunek” ukraińskiego zboża na kotwicowiskach, co oznacza, że ziarno jest przenoszone z małych statków na duże statki za pomocą pływających dźwigów. „To zdecydowanie pomoże zwiększyć eksport, ponieważ elementy łańcucha logistycznego zostaną zredukowane” – powiedział DW.
Kolejnym krokiem zaplanowanym przez władze portu było przeniesienie stacjonarnych statków magazynowych na ulice, aby uniknąć zakłóceń podczas oczekiwania na małe statki zwane coasterami. „Załadunek może odbywać się nawet jednocześnie ze statku magazynowego i podstawek, co znacznie zwiększy szybkość załadunku” – powiedział Iwanow.
Jednak operatorzy portów twierdzą, że utrzymanie wolumenu może wkrótce być niemożliwe bez wsparcia UE. I Iwanow podkreślił, że główny cel pozostanie ten sam – „uwolnić porty morskie Ukrainy”.
Tymczasem Rumunia ponownie otworzyła linię kolejową z czasów sowieckich, łączącą dunajski port Galati z Ukrainą miesiąc wcześniej niż oczekiwano. Oznacza to, że ziarno sprowadzane z Ukrainy przez Mołdawię może bezpośrednio dotrzeć do Galati w celu przeładunku na barki, a następnie dalej, m.in. do Konstancy.
Polska trasa niezręczna
W ramach starań o zabezpieczenie zbiorów zboża na Ukrainie, Stany Zjednoczone zobowiązały się zbudować prowizoryczne silosy do przechowywania ukraińskiego zboża w pobliżu ukraińskiej granicy w Polsce.
Obecna infrastruktura pozwala na transport do Polski maksymalnie ok. 1,5 mln ton, podczas gdy zapotrzebowanie na Ukrainie wynosi ok. 5 mln ton miesięcznie. Warszawa poinformowała, że wdrożenie usprawnień infrastruktury zajmie około trzech do czterech miesięcy.
„Ponieważ wiele dróg i innych połączeń transportowych na Ukrainie jest uszkodzonych, a także różne logistyczne wąskie gardła i potrzeba zabezpieczenia wystarczającej liczby pojazdów i kierowców do transportu, określenie miejsca umieszczenia silosów w Polsce jest samo w sobie ważną kwestią. – powiedział Nagurney.
Do rozwiązania są też problemy polityczne. Premier Polski Mateusz Morawiecki poczuł się niedawno w obowiązku zapewnienia polskich rolników, że zboża z Ukrainy nie sprzedaje się w Polsce, ale trafia do Afryki i na Bliski Wschód.
Turecka dźwignia i rosyjski spin
Prezydent Turcji Recep Tayyip Erdogan powiedział, że jego kraj współpracuje z ONZ, Ukrainą i Rosją, aby znaleźć rozwiązanie, które zapewni bezpieczne korytarze nad Morzem Czarnym dla dostaw pszenicy. Dzięki temu logistyka byłaby znacznie tańsza niż dotychczasowe szlaki eksportowe przez zachodnią granicę z Polską, które kosztują prawie 40% ceny zboża.
Ale czyje ziarno wyśle Turcja? Według rosyjskiej agencji informacyjnej TASS, władze w kontrolowanym przez Ukrainę południowo-wschodnim regionie Zaporoża poinformowały, że w zeszłym tygodniu osiągnięto porozumienie w sprawie sprzedaży zboża za granicę, głównie na Bliski Wschód.
Ku złości Kijowa, Rosja faktycznie zaczęła wysyłać zboże na 7-tysięcznym statku z okupowanego ukraińskiego portu Berdiańsk. Rząd w Kijowie wezwał ambasadora Turcji w zeszłym tygodniu po tym, jak okazało się, że Turcja zezwoliła statkowi pod rosyjską banderą opuścić turecki port Karasu.
Redakcja: Uwe Hessler
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”