Zabawa
„Trzy minuty – dodatek” to migawka z życia przed Holokaustem w Polsce
Film i doświadczenia Biance Stigter w jego realizacji zostaną zaprezentowane w niedzielę 1 maja o godzinie 19:00 w Jewish Community Center w West Bloomfield.
WW pewnym sensie zbliżający się występ reżyserki Bianki Stigter na Festiwalu Filmów Żydowskich w Detroit jest spotkaniem. Oprócz udziału w formalnej dyskusji na temat jej filmu dokumentalnego, Trzy minuty – dogrywkaspotka się z tak ważną dla jej badań rodziną Metro Detroit.
Stigter lata temu poczuł się mile widziany przez krewnych 97-letniego Maurice’a Chandlera, zidentyfikowanego wśród ludzi jako młodzieniec w zamieszczonym na stronie internetowej prywatnym filmie upamiętniającym podróżnika nakręconym w Nasielsku w Polsce, rok przed przeprowadzką nazistów do tego miasta, najechali i zdziesiątkowali Żydów. populacja.
Po obejrzeniu trzyminutowego posta w sieci i refleksji nad epoką przed Holokaustem, Stigter postanowiła poszukać więcej informacji o przedstawionych mieszkańcach miasta, aby móc rozwinąć swoje osobiste historie sprzed Holokaustu za pomocą profesjonalnego kina.
„Wspaniale było połączyć się z rodziną Chandlerów” – powiedział Stigter, którego wywiady z Chandlerem pomogły zidentyfikować niektóre z jego otoczenia i stały się podstawą do dalszych badań. „Nie mogli być dla mnie bardziej gościnni i życzliwi i nie mógłbym być pod większym wrażeniem. Dali mi wolne.
Film i doświadczenia Stigtera w jego realizacji zostaną zaprezentowane w niedzielę 1 maja o godzinie 19:00 w Centrum Społeczności Żydowskiej w West Bloomfield.
W spotkaniu weźmie także udział Glenn Kurtz, który znalazł 16-milimetrowy film swojego dziadka w domu swoich rodziców na Florydzie, przeprowadził własne badania z rodziną Chandlerów i poprzez wiele badań archiwalnych oraz pisał o osobach w nim zidentyfikowanych. Trzy minuty w Polsce. Odkrycie zaginionego świata w filmie rodzinnym z 1938 roku (Farrar, Straus i Giroux). Moderatorem będzie prezenter wiadomości WXYZ, Simon Shaykhet.
„To dla mnie tak ważne, że film zostanie pokazany na tym festiwalu i że rodzina Chandlerów będzie tam, aby zobaczyć, jak ta historia dotyka ludzi” – powiedział Kurtz, który zauważa pozytywne reakcje publiczności na poprzednich pokazach, w tym prezentacjach na Sundance. Festiwal Filmowy i Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Toronto.
„Niesamowita pamięć pana Chandlera miała kluczowe znaczenie dla zachowania historii jego domu dzieciństwa i społeczności żydowskiej w Nasielsku”.
Praca Kurtza nad tekstem non-fiction, która nastąpiła po tym, jak wnuczka Chandlera, Marcy Rosen, została odesłana do tego trzyminutowego filmu przez surfowanie po Internecie przez przyjaciela Jeffreya Widena. Rozpoznała swojego dziadka z podobieństwa do krewnych i skontaktowała się z Kurtzem, aby podziękować mu za udostępnienie filmu w United States Holocaust Memorial Museum.
„Mój był pierwszym z serii niesamowitych kroków i to było cudowne” – powiedział Rosen. „Dlatego ten film jest tak wyjątkowy. Zabiera ten mały kawałek i sprawia, że jest trochę większy. Możesz zobaczyć trochę więcej w tym świecie.
„Myślę, że tak często, kiedy uczymy się, studiujemy lub myślimy o Holokauście, że widzimy go z bardzo szczególnego punktu widzenia. Patrzymy na wszystko, co zostało utracone, a film pokazuje nam to, co nam zostało odebrane.
„Możemy też spojrzeć na to, co jeszcze mamy, z tym małym promykiem nadziei w życiu żydowskim. Możemy spróbować zrozumieć miejsca, z których przybyliśmy i wkład ludzi, którzy są bezimiennymi, ale pomogli nam przy życiu – jak kobieta, która pomogła uratować mojego dziadka”.
Stigter podchodzi do filmu z punktu widzenia, który reprezentuje jako długoletnia historyczka i krytyczka kultury w Holandii.
„Zawsze chcę wiedzieć, jak było wcześniej – co było wcześniej” – powiedziała. „Wiemy, co się potem stało”.
Stigter był również zaniepokojony podjęciem tego projektu, ponieważ film z wakacji był w kolorze.
„Mamy tendencję do postrzegania świata sprzed 1950 r. w czerni i bieli” – powiedziała. „Tutaj nagle widzisz to w kolorze, co bardzo mi to wyjaśniło. Chcę, żeby widzowie zrozumieli, że film [vividly] pokazuje inny świat i inny czas jako dowód tego, co naprawdę się wydarzyło, a potem o tym nie zapomnieć”.
Jako historyk i filmowiec, który podróżuje na festiwale, Stigter wyraża zaniepokojenie rozwojem technologii, która zniekształca treści filmowe, pozwalając widzom na sceptyczne podejście do tego, co widzą lub reagowanie na zniekształcenia, które w rzeczywistości zachęcają do propagandy.
Chandler, który dzieli swój czas między Michigan i Florydę, był pod wrażeniem wytrwałości Stigtera i wysiłków, aby ustawić fabułę filmu, którego narratorem jest Helena Bonham Carter, ale jako jeden z nielicznych ocalałych z Nasielska, ma silniejsze ogólne przesłanie.
„Musimy myśleć o przetrwaniu każdego dnia” – powiedział Chandler. „Musimy dbać o naród żydowski”.
Detale
Trzy minuty – dogrywka jest w niedzielę, 1 maja o godzinie 19:00 w Berman Center for the Performing Arts w Jewish Community Center w West Bloomfield. 12 dolarów Aby kupić bilety przejdź do theberman.org/wyprzedaż. Maski są obowiązkowe.
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.