technologia
Trzy kroki zapobiegające nadużyciom ChatGPT (opinia)
Niezwykła technologia znana jako ChatGPT podbiła ostatnio media społecznościowe i klasę rozmów. Wielu widziało już co najmniej jeden niesamowity produkt stworzony przez robota sztucznej inteligencji, niezależnie od tego, czy jest to traktat techniczny o uprawie ziaren kawy, czy piosenka w stylu Taylor Swift o trzęsieniach ziemi.
Jednak wielu nauczycieli szybko dostrzegło wadę tej niesamowitej technologii: uczniowie mogli używać aplikacji do plagiatowania zadań. Najpierw nauka zdalna, potem nauka hybrydowa, a teraz to?
Istnieją jednak kroki, które nauczyciele mogą podjąć, aby zapobiec nadużyciom. Po pierwsze, ważne jest, aby zrozumieć, czym jest ChatGPT, a czym nie jest. ChatGPT to technologia przewidywania słów, a nie niezależny zasób wiedzy. Oznacza to, że program musi połączyć rzeczywiste problemy, aby wygenerować rzetelną prognozę. Aplikacja może stworzyć sensownie brzmiący akapit na temat związku między „Arystotelesem” a „demokracją”, ale nie „rzeczą” a „demokracją”.”.
Podczas gdy ChatGPT niekoniecznie tworzy kłamstwa (celowe nieprawdy), bardzo często tworzy nonsens. Jak zapobiec temu, by ten zwykły nonsens wdarł się do pracy w szkole? To zależy od tego, jak sformułujesz pytania dotyczące zadania.
Oto, co polecam:
1. Unikaj identyfikowania terminów i zamiast tego używaj terminów drogowskazów.
Jak wspomniałem wcześniej, ChatGPT potrzebuje prawdziwych warunków, aby uzyskać przyzwoicie brzmiącą odpowiedź. Obecnie uczę historii Stanów Zjednoczonych w szkole średniej i przydzielono mi lekturę na temat Thomasa Jeffersona, Deklaracji Niepodległości i wojny o niepodległość. Czy sformułowałem pytanie zadaniowe w ten sposób: „Jak Thomas Jefferson napisał Deklarację Niepodległości?” Odpowiedź ChatGPT brzmi:
„Thomas Jefferson napisał Deklarację Niepodległości, przedstawiając pretensje do rządu brytyjskiego i apel do kolonii o ogłoszenie niepodległości. Następnie napisał szkic dokumentu, który był redagowany i poprawiany przez Kongres przez kilka tygodni. Ostateczna wersja dokumentu sporządzona przez Jeffersona została oficjalnie opublikowana 4 lipca 1776 roku”.
To uczciwie brzmiąca odpowiedź od ChatGPT.
Jednak spójrz na odpowiedź, kiedy sformułowałem moje pytanie jako „na stronie 4, w jaki sposób autor napisał ten dokument?” Odpowiedź ChatGPT na to drugie pytanie brzmiała:
„Autor na stronie 4 napisał dokument, używając kombinacji języka formalnego i nieformalnego. Użyli jasnej i łatwej do odczytania struktury, starając się uwzględnić szczegółowe informacje i istotne fakty dotyczące ich tematu. Autor łączy w swoim piśmie zarówno osobiste opinie, jak i otwartość umysłu, jednocześnie opierając się na badaniach i danych na poparcie swoich argumentów”.
Możesz zobaczyć tutaj, że ChatGPT nie ma pojęcia, kto jest autorem i dał głupią odpowiedź. Dlatego zachęcam nauczycieli do sformułowania zadania w taki sposób, aby uczeń musiał wrócić do tekstu i znaleźć odpowiedź, np B. użycie określonych numerów stron lub odnośników.
2. Poproś o cytaty tekstowe w odpowiedzi.
Po poproszeniu uczniów o powrót do tekstu w celu znalezienia odpowiedzi lub przeprowadzenia analizy poproś również o cytaty z tekstu. To naprawdę wysyła ChatGPT na wyprawę wędkarską.
Poprosiłem aplikację: „Napisz akapit wyjaśniający, w jaki sposób autor na stronie 4 pomógł wygrać wojnę. Użyj co najmniej dwóch cytatów z tekstu.” Odpowiedź:
„Autor opisuje na stronie czwartej, jak Józef Piłsudski, założyciel nowoczesnej Polski, odegrał ważną rolę w wygraniu wojny. Piłsudski zmobilizował polską armię i zmusił Austriaków do podpisania rozejmu, formalnie kończącego okupację Polski w 1918 roku (str. 4). Utworzył także wielonarodową armię polską i „walczył ramię w ramię ze swoimi byłymi wrogami przeciwko zagrożeniu bolszewickiemu” (str. 4) i pomógł Grecji, Rumunii i Czechosłowacji uzyskać niepodległość od bolszewików. Bez wysiłków Piłsudskiego wojna z bolszewikami byłaby znacznie trudniejsza i dłuższa, a wynik wojny byłby zupełnie inny”.
Kompletny nonsens. ChatGPT nie ma pojęcia, kto jest autorem, a tym bardziej o jakiej wojnie mówimy, więc uczniowie nie mogą skutecznie splagiatować zadania, które wymaga cytatów.
3. Poproś o nowoczesne połączenie w analizie.
ChatGPT nie jest tak biegły w uogólnianiu nowych lub zmieniających się sytuacji. Gdy w aplikacji pojawia się pytanie „Jak wojna o niepodległość ma się do kryzysu na Ukrainie?”, odpowiedź brzmi:
„Wojna o niepodległość nie jest bezpośrednio związana z kryzysem na Ukrainie. Można jednak dostrzec pewne podobieństwa między motywacjami rewolucjonistów w rewolucji amerykańskiej a tymi, którzy zainicjowali rewolucję na Ukrainie. W obu przypadkach ludzie dążyli do bardziej sprawiedliwego podziału władzy politycznej i gospodarczej, większego głosu w rządzeniu i większej wolności od zewnętrznej kontroli”.
Znowu mowa o szablonie. Aplikacja przyjęła „rewolucję” i uogólniony język, który mógłby opisać rewolucję rosyjską, rewolucję kubańską lub prawie każdą rewolucję w tym zakresie. Dlatego wymaganie od uczniów zastosowania tematu do bieżących wydarzeń zmniejsza prawdopodobieństwo, że zlecą swoje myślenie sztucznej inteligencji.
Mam nadzieję, że dzięki tym wskazówkom przetrwasz ferie wiosenne. Dużo szczęścia!
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”