technologia
Trzy kroki zapobiegające nadużyciom ChatGPT (opinia)
Niezwykła technologia znana jako ChatGPT podbiła ostatnio media społecznościowe i klasę rozmów. Wielu widziało już co najmniej jeden niesamowity produkt stworzony przez robota sztucznej inteligencji, niezależnie od tego, czy jest to traktat techniczny o uprawie ziaren kawy, czy piosenka w stylu Taylor Swift o trzęsieniach ziemi.
Jednak wielu nauczycieli szybko dostrzegło wadę tej niesamowitej technologii: uczniowie mogli używać aplikacji do plagiatowania zadań. Najpierw nauka zdalna, potem nauka hybrydowa, a teraz to?
Istnieją jednak kroki, które nauczyciele mogą podjąć, aby zapobiec nadużyciom. Po pierwsze, ważne jest, aby zrozumieć, czym jest ChatGPT, a czym nie jest. ChatGPT to technologia przewidywania słów, a nie niezależny zasób wiedzy. Oznacza to, że program musi połączyć rzeczywiste problemy, aby wygenerować rzetelną prognozę. Aplikacja może stworzyć sensownie brzmiący akapit na temat związku między „Arystotelesem” a „demokracją”, ale nie „rzeczą” a „demokracją”.”.
Podczas gdy ChatGPT niekoniecznie tworzy kłamstwa (celowe nieprawdy), bardzo często tworzy nonsens. Jak zapobiec temu, by ten zwykły nonsens wdarł się do pracy w szkole? To zależy od tego, jak sformułujesz pytania dotyczące zadania.
Oto, co polecam:
1. Unikaj identyfikowania terminów i zamiast tego używaj terminów drogowskazów.
Jak wspomniałem wcześniej, ChatGPT potrzebuje prawdziwych warunków, aby uzyskać przyzwoicie brzmiącą odpowiedź. Obecnie uczę historii Stanów Zjednoczonych w szkole średniej i przydzielono mi lekturę na temat Thomasa Jeffersona, Deklaracji Niepodległości i wojny o niepodległość. Czy sformułowałem pytanie zadaniowe w ten sposób: „Jak Thomas Jefferson napisał Deklarację Niepodległości?” Odpowiedź ChatGPT brzmi:
„Thomas Jefferson napisał Deklarację Niepodległości, przedstawiając pretensje do rządu brytyjskiego i apel do kolonii o ogłoszenie niepodległości. Następnie napisał szkic dokumentu, który był redagowany i poprawiany przez Kongres przez kilka tygodni. Ostateczna wersja dokumentu sporządzona przez Jeffersona została oficjalnie opublikowana 4 lipca 1776 roku”.
To uczciwie brzmiąca odpowiedź od ChatGPT.
Jednak spójrz na odpowiedź, kiedy sformułowałem moje pytanie jako „na stronie 4, w jaki sposób autor napisał ten dokument?” Odpowiedź ChatGPT na to drugie pytanie brzmiała:
„Autor na stronie 4 napisał dokument, używając kombinacji języka formalnego i nieformalnego. Użyli jasnej i łatwej do odczytania struktury, starając się uwzględnić szczegółowe informacje i istotne fakty dotyczące ich tematu. Autor łączy w swoim piśmie zarówno osobiste opinie, jak i otwartość umysłu, jednocześnie opierając się na badaniach i danych na poparcie swoich argumentów”.
Możesz zobaczyć tutaj, że ChatGPT nie ma pojęcia, kto jest autorem i dał głupią odpowiedź. Dlatego zachęcam nauczycieli do sformułowania zadania w taki sposób, aby uczeń musiał wrócić do tekstu i znaleźć odpowiedź, np B. użycie określonych numerów stron lub odnośników.
2. Poproś o cytaty tekstowe w odpowiedzi.
Po poproszeniu uczniów o powrót do tekstu w celu znalezienia odpowiedzi lub przeprowadzenia analizy poproś również o cytaty z tekstu. To naprawdę wysyła ChatGPT na wyprawę wędkarską.
Poprosiłem aplikację: „Napisz akapit wyjaśniający, w jaki sposób autor na stronie 4 pomógł wygrać wojnę. Użyj co najmniej dwóch cytatów z tekstu.” Odpowiedź:
„Autor opisuje na stronie czwartej, jak Józef Piłsudski, założyciel nowoczesnej Polski, odegrał ważną rolę w wygraniu wojny. Piłsudski zmobilizował polską armię i zmusił Austriaków do podpisania rozejmu, formalnie kończącego okupację Polski w 1918 roku (str. 4). Utworzył także wielonarodową armię polską i „walczył ramię w ramię ze swoimi byłymi wrogami przeciwko zagrożeniu bolszewickiemu” (str. 4) i pomógł Grecji, Rumunii i Czechosłowacji uzyskać niepodległość od bolszewików. Bez wysiłków Piłsudskiego wojna z bolszewikami byłaby znacznie trudniejsza i dłuższa, a wynik wojny byłby zupełnie inny”.
Kompletny nonsens. ChatGPT nie ma pojęcia, kto jest autorem, a tym bardziej o jakiej wojnie mówimy, więc uczniowie nie mogą skutecznie splagiatować zadania, które wymaga cytatów.
3. Poproś o nowoczesne połączenie w analizie.
ChatGPT nie jest tak biegły w uogólnianiu nowych lub zmieniających się sytuacji. Gdy w aplikacji pojawia się pytanie „Jak wojna o niepodległość ma się do kryzysu na Ukrainie?”, odpowiedź brzmi:
„Wojna o niepodległość nie jest bezpośrednio związana z kryzysem na Ukrainie. Można jednak dostrzec pewne podobieństwa między motywacjami rewolucjonistów w rewolucji amerykańskiej a tymi, którzy zainicjowali rewolucję na Ukrainie. W obu przypadkach ludzie dążyli do bardziej sprawiedliwego podziału władzy politycznej i gospodarczej, większego głosu w rządzeniu i większej wolności od zewnętrznej kontroli”.
Znowu mowa o szablonie. Aplikacja przyjęła „rewolucję” i uogólniony język, który mógłby opisać rewolucję rosyjską, rewolucję kubańską lub prawie każdą rewolucję w tym zakresie. Dlatego wymaganie od uczniów zastosowania tematu do bieżących wydarzeń zmniejsza prawdopodobieństwo, że zlecą swoje myślenie sztucznej inteligencji.
Mam nadzieję, że dzięki tym wskazówkom przetrwasz ferie wiosenne. Dużo szczęścia!