Connect with us

Nauka

Transformacyjny węzeł transportowy dla Europy – POLITICO

Published

on

Transformacyjny węzeł transportowy dla Europy – POLITICO

40 km od Warszawy rusza budowa jednego z najambitniejszych projektów infrastrukturalnych w historii Polski.

Obejmujący 3000 hektarów terenu – mniej więcej połowę powierzchni Manhattanu – nowe lotnisko przesiadkowe obsłuży w pierwszym roku około 40 milionów pasażerów, a nowy węzeł kolejowy szybko połączy ich z takimi miastami jak Warszawa i Łódź. Nowe linie kolei dużych prędkości są również dodawane do miksu, otwierając region na resztę Europy.

Po ukończeniu w 2027 r. stanie się centralnym hubem dla Europy Środkowo-Wschodniej. Szacuje się, że do 2060 r. ponad 65 milionów pasażerów rocznie będzie przejeżdżać przez tereny, które obecnie są odległym regionem rolniczym. W ramach projektu powstanie nowe „miasto lotniskowe” z hotelami, biurowcami, zapleczem badawczo-rozwojowym i centrami konferencyjnymi.

To ogromny projekt, którego budowa kosztowała około 8 miliardów euro. Kolejne 30 miliardów euro zostanie zainwestowane w stworzenie rozległej sieci kolejowej, która będzie wspierać ruch na kontynencie, pobudzając wzrost gospodarczy Polski i tworząc bezpieczniejszą przyszłość Europy.

W rozmowie z Polską Agencją Prasową na początku tego roku generał armii USA Ben Hodges, który jest dowódcą sił lądowych USA w Europie, opisał nowy węzeł transportowy CPK jako „tego, czego potrzebuje NATO w zakresie mobilności wojskowej”. Dodał: „Projekt zwiększy przepustowość i przepustowość, której nie może dorównać żaden inny węzeł w Polsce ani w innym miejscu Europy Wschodniej”.

Nowy hub transportowy dla Europy

Kolej dużych prędkości jest centralnym elementem unijnej strategii mobilności, a CPK będzie kluczowym projektem w realizacji tej wizji. Z nowego lotniska CPK powstanie również sieć infrastruktury drogowej i kolejowej, łącząca CPK z systemem ponad 2000 km linii kolejowych, głównie dużych prędkości, oraz 400 km nowych dróg, które będą zasilać istniejące sieci autostrad.

W zeszłym roku Komisja Europejska (KE) opublikowała najnowszy projekt rozporządzenia w sprawie transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), umieszczając CPK na mapie jako niezbędny terminal przesiadkowy. Program TEN-T ma na celu połączenie szlaków kolejowych, drogowych i morskich w całej Europie, napędzanie wzrostu gospodarczego na całym kontynencie i przyczynianie się do realizacji kluczowych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju poprzez zapewnienie wydajniejszych środków transportu.

READ  W końcu odwiedziłem miasto, z którego uciekli moi żydowscy przodkowie – oto co znalazłem

Niektóre z nowych linii kolejowych budowanych w ramach projektu CPK będą stanowić część sieci bazowej TEN-T. Samo lotnisko CPK będzie pełnić rolę ważnego węzła przesiadkowego. Nowe linie kolejowe, które powstaną w ramach projektu CPK zapewnią szybkie połączenia z takich miast jak Warszawa, Łódź, Poznań czy Wrocław do nowego lotniska oraz m.in. kolejne połączenie transgraniczne przez Katowice z czeskim miastem z Ostrawy. Nowe linie kolejowe CPK będą stanowić trzon nowej sieci transportowej Polski.

przez CPK

Zmiany te bezpośrednio przyczynią się do realizacji celu WE, jakim jest uczynienie z UE połączonego i dostępnego regionu dla wszystkich państw członkowskich oraz usunięcie barier istniejących między różnymi sieciami transportowymi.

CPK zaproponowało również przedłużenie planowanej linii kolejowej z Lublina do granicy z Ukrainą i połączenie Lwowa w ramach rozbudowanej sieci TEN-T. O rozwoju połączenia kolei dużych prędkości Polska-Ukraina mówi się od wielu lat, a taka rozbudowa mogłaby nie tylko połączyć Ukrainę z UE, ale także zapewnić połączenia z krajami położonymi nad Morzem Czarnym, Bałtykiem i Adriatykiem. Na przykład linia ta mogłaby biec wzdłuż Ukrainy w kierunku portu w Konstancji w Rumunii, największego portu na Morzu Czarnym. Jest to połączenie, które EC postanowiła zbadać tego lata. W przyszłości połączenie kolejowe między Kijowem a Lwowem mogłoby połączyć stolicę Ukrainy z tym korytarzem kolei dużych prędkości.

Te nowe linie kolejowe i propozycje opracowane przez CPK uzupełniałyby projekty obserwowane w innych częściach Europy, takie jak projekt kolei dużych prędkości Rail Baltica, realizowany przez Estonię, Łotwę i Litwę oraz projekt kolei dużych prędkości Visegrad 4, który ma na celu połączenie Warszawy, Pragi, Bratysławy i Budapesztu, a także rozważane jest możliwe połączenie z Bukaresztem.

Korzyści ze zwiększenia dostępu kolejowego do tzw. Trójmorza mogą być wielorakie. Na przykład ukraińskie porty są obecnie poważnie zagrożone ze strony Rosji, która ogłosiła w listopadzie, że nie będzie już uczestniczyć w porozumieniu, które utrzymywało ukraińskie porty nad Morzem Czarnym otwarte dla eksportu produktów rolnych. Działania te grożą ograniczeniem istniejącego korytarza zbożowego, który ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa żywnościowego Europy. Zapewnienie Ukrainie alternatywnych sposobów transportu towarów na eksport w przypadku blokady Morza Czarnego staje się zatem kwestią bezpieczeństwa.

„CPK ma duże doświadczenie i wiedzę w zakresie rozwoju linii kolei dużych prędkości i jest gotowy do odegrania ważnej roli w odbudowie infrastruktury transportowej Ukrainy po wojnie” – powiedział Mikołaj Wild, prezes CPK. „Oferujemy naszym ukraińskim partnerom wsparcie eksperckie, [such as] prognozowanie ruchu, studia wykonalności, analizy kosztów i korzyści oraz modele finansowe, budowa transgranicznych połączeń kolejowych oraz przebudowa i modernizacja sieci kolejowej w celu zapewnienia interoperacyjności z UE”.

Zabezpieczenie przyszłości Europy

Głównym celem CPK jest ułatwienie lotnictwa cywilnego i podróżowania po całym regionie. Inwestycje zostały jednak również uznane za ważny atut, jeśli chodzi o bezpieczeństwo europejskie. Obecnie „nie mamy wystarczającej zdolności transportowej ani infrastruktury, aby umożliwić szybkie przemieszczanie sił NATO w całej Europie” – powiedział Hodges w rozmowie z agencji Reutera w listopadzie. CPK jest odpowiedzią na ten problem, a minister Marcin Horala, pełnomocnik rządu CPK, powiedział, że „może to być miejsce, gdzie można bardzo szybko sprowadzić do Polski świetne połączenia taktyczne, duże ilości amunicji, zaopatrzenia i logistyki. ”.

Dzięki centralnej lokalizacji i szybkim połączeniom z innymi miastami i krajami, CPK to nie tylko hub dla podróżników. Może być również używany do transportu zaopatrzenia humanitarnego, sprzętu wojskowego i innych towarów na całym kontynencie. Zaletą jest liczba środków transportu, które może obsłużyć CPK – co oznacza, że ​​będzie można przenosić towary z samolotów towarowych i ciężarówek na inne środki transportu, aby dotrzeć do miejsca docelowego.

Projekt w ruchu

W listopadzie CPK i Foster+Partners, wiodąca firma architektoniczna pracująca nad projektem, przedstawiły projekty, które mają na celu zrównoważenie potrzeb operacyjnych przestrzeni z odpowiedzialnością za środowisko. Na przykład plac przesiadkowy będzie przestrzenią wypełnioną drzewami i roślinami, a szklane ściany będą przepuszczać naturalne światło. posłuży do połączenia terminali lotniskowych.

CPK rozpoczął właśnie prace projektowe nad pierwszą ze swoich linii kolei dużych prędkości, która będzie pierwszą tego typu w Polsce. 28 listopada rozstrzygnięto przetargi dla polskiego konsorcjum Biuro Projektów Metroprojekt i Sud Architekt Polska, które zaprojektuje pierwszy 40-kilometrowy odcinek linii kolei dużych prędkości między CKP a Warszawą. Na kolejnym odcinku linia zostanie przedłużona o 100 km do Łodzi, prowadzone będą również prace związane z budową niezbędnych systemów sygnalizacji i sterowania, aby linia kolei dużych prędkości była w pełni operacyjna. Układanie torów rozpocznie się w 2024 roku, a po jego zakończeniu podróżni będą mogli dotrzeć do CPK w zaledwie 15 minut z Warszawy i 30 minut z Łodzi. Po dodaniu linii dużych prędkości do Wrocławia i Poznania, z obu miast do CPK będzie można dojechać w ciągu dwóch godzin.

READ  Czy cyfryzacja ma ciemną stronę?

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *