technologia
Toyota daje Suprze instrukcję obsługi, pomija silnik, który najbardziej jej potrzebował
W Toyocie słońce świeciło nieco jaśniej drażnił się, że Supra ma manualną skrzynię biegów. Brak dźwigni zmiany biegów zdyskwalifikował sportowy samochód Toyoty Halo dla wielu entuzjastów i póki tak jest świetna maszyna, zawsze wydawało się, że czegoś brakuje. Wszystko zmieniło się w czwartek, kiedy Toyota w końcu potwierdziła, że manualna Supra jest legalna – dla niektórych kupujących.
Aktualizacja 29 kwietnia 2022 16:20 czasu wschodniego: Ta historia została zaktualizowana o nowe informacje o pochodzeniu podręcznika Supra.
Najpierw dobra wiadomość. Toyota twierdzi, że włożyła wiele wysiłku w zaprojektowanie tej skrzyni biegów i sprawienie, aby dobrze współpracowała z 3,0-litrowym turbodoładowanym silnikiem rzędowym BMW o pojemności 3,0 litra. BMW nie oferuje tego silnika z manualną skrzynią biegów, więc Toyota musiała włożyć dużo pracy nóg, aby Supra była możliwa z manualną skrzynią biegów. Oto, co niektóre z nich pociągały za sobą, z komunikatu prasowego Toyoty:
Zespół inżynierów zmodyfikował istniejącą skrzynię biegów, wał napędowy i zestaw przekładni oraz usunął niepotrzebne elementy, takie jak pakiet akustyczny, zmniejszając wagę. Sercem przekładni jest nowo zaprojektowane sprzęgło o dużej średnicy i wzmocnionej sprężynie membranowej. Dzięki większej powierzchni ciernej i mocniejszej sprężynie, ten nowy element zapewnia wysoką wydajność odpowiednią do użytku z silnikiem o wysokim momencie obrotowym GR Supra.
Nowo opracowana 6-biegowa manualna skrzynia biegów jest również wyposażona w inteligentną manualną skrzynię biegów (iMT) zaprogramowaną za pomocą nowego oprogramowania, które na pierwszym miejscu stawia sportowe osiągi. Podczas zmiany biegu na wyższy parametry są dostosowywane w celu optymalizacji momentu obrotowego silnika w momencie włączenia i zwolnienia sprzęgła; Podczas redukcji biegu oprogramowanie zostało zoptymalizowane pod kątem stałej wydajności. iMT jest ustawiony domyślnie, ale można go wyłączyć w trybie sportowym, jeśli kierowca sobie tego życzy.
Aby uniknąć powolnego startu i braku przyspieszenia na biegu, przełożenie przekładni głównej skrócono z 3,15 (w GR Supra Automatic) do 3,46 (w GR Supra MT). Rezultatem jest reakcja i skrzynia biegów odpowiadająca osiągom samochodu sportowego.
Po ogłoszeniu Toyoty Napęd W piątek poinformowano osobno, że sześciobiegowa, podobnie jak sama Supra, pochodzi od BMW. To jednostka ZF „dostrojona przez Toyotę”, w której japoński producent zamienił niektóre części na inne – jak wspomniane sprzęgło o dużej średnicy, wzmocniona sprężyna i konstrukcja gałki zmiany biegów:
„Części używane w skrzyni biegów pochodzą z kombinacji ręcznych skrzyń biegów wyprodukowanych przez ZF, ale kombinacja części jest przeznaczona wyłącznie dla GR Supra” – powiedział rzecznik Toyoty Napęd. „Toyota współpracowała z ZF i BMW nad projektem/układem manetki/pedału, decydując o ostatecznym przełożeniu i tuningu iMT [rev-matching and upshift smoothing] funkcja i wyczucie zmiany.”
Ta specyficzna dla Supra skrzynia biegów otrzymuje nawet swój własny, unikalny kod skrzyni biegów w katalogu części BMW: GS6L50TZ. Według tego posta na forum SupraMKV, kod do instrukcji znaleziony w zagranicznych i słabszych BMW Z4 sDrive20i to GS6L40LZ. Zgodnie z zasadami nazewnictwa przekładni BMW, różnica między „L50T” i „L40L” oznacza różnicę w „typie skrzyni biegów” i zestawie przełożeń. Bity „GS6” i „Z” kodu wskazują odpowiednio sześciobiegową instrukcję obsługi i ZF jako producenta. W celu uzyskania dalszych informacji, instrukcja jest określana jako GS6-45BZ w aktualnych M3 i M4.
Speaking of the shift knob, Toyota says ergonomics were a consideration too. Making space for a manual in a car that wasn’t originally offered with one can be a bit of a bear. Again, from the manufacturer’s release:
Close attention was also paid to how a manual shifter could be accommodated in the driver’s cockpit. The lever ratio was specifically set to minimize the effort required to make shifts and engage reverse gear. While the weight and shape of the 200g gear knob, along with the quality of shift engagement, have all been precisely defined. Ergonomics were also top-of-mind, as the console unit and position of the drive mode selector were adjusted to provide a 1.7-inch clearance between the shift knob and the control panel.
Toyota didn’t announce pricing for the manual Supra. That news will come this fall, shortly before 2023 models hit showrooms.
Here’s the catch: this six-speed will not be offered on the 2.0-liter four-cylinder Supra in any capacity. Honestly, I don’t know if a manual could have saved that car; I don’t know if anything could salvage the lesser Supra when the GR 86 i teraz długo oczekiwany GR Corolla jest też w ofercie Toyoty. Mój kolega Steve nie sądzi, że ktoś zawracałby sobie głowę kupnem manualnej Supry 2.0 wbrew tym opcjom i prawdopodobnie ma rację.
Dla mnie manualna 3.0 sprawia, że 2.0 Supra to jeszcze gorsza sprawa niż to było już autem żyje w cieniu swojego starszego rodzeństwa. Może istnieje tylko jako baza dla modów, ale ilu właścicieli 2.0 robi nawet zamiany 2JZ? Wszyscy jestem za tanią wydajnością na poziomie podstawowym – szczególnie dla tych, którzy są wystarczająco doświadczeni, aby użyć śrub, aby nadrobić różnicę – ale 2.0 jest tylko o 8000 USD mniej niż 3.0, a to jest flagowy produkt Toyoty. Powinien to być kompetentny samochód sportowy we wszystkich jego wariantach.
Toyota zaoferuje również limitowaną edycję Supry z ręcznym wykończeniem o nazwie A91-MT. Zbudowanych zostanie tylko 500 egzemplarzy, z wymaganą skrzynią biegów i koniakowym wnętrzem dostępnym wyłącznie w Ameryce Północnej. Niezależnie od tego, który model Supry zamówisz, jeśli wyposażysz swój w manetkę, dostaniesz z tyłu czerwoną naszywkę, aby wszyscy wiedzieli, że kupiłeś najlepszą Suprę – i może trochę przekręcisz nóż, jeśli ktoś wciągnie wcześniejszą Suprę tylko z samochód.