CENTRUM MONTAGUE – Chociaż hrabstwo Franklin ma tylko jeden teatr, reżyserka z Montague, Sarah Bliss, ma nadzieję pokazać, że film rozgrywa się znacznie głębiej w dolinie rzeki Connecticut.
„W górę iw dół rzeki”, opisany przez Bliss jako pokaz „eksperymentalnego filmu o miejscach i projektowaniu miejsc przez lokalnych filmowców”, odbędzie się w Montague Common Hall w sobotę o 19:00. W programie 12 filmów poświęconych kinie celuloidowemu i postaci doliny.
„To nie jest film dla rozrywki, jak chodzenie do kina ogrodowego” – powiedział Bliss, który był współkuratorem filmów z filmowcem Davidem Bendiksenem. „To film jako forma sztuki, jak piosenka, taniec czy teatr”.
Gdy Bliss rozważała perspektywę pokazu, Bliss zdała sobie sprawę, że filmowcy z regionu powinni być doceniani nie tylko za ich umiejętności, ale także za silną indywidualność pielęgnowaną przez ich otoczenie. Następnie zdecydowała się na temat wydarzenia, „związek z miejscem” i zaczęła tkać sieci lokalnych filmowców, zapraszając tych, którzy jej zdaniem mogliby pasować. Kilkanaście filmów, które zostaną pokazane, mówi o „sposobie, w jaki traktujemy się nawzajem jak sąsiedzi”.
„Czy istnieje sposób na zobaczenie i odczucie „związku z miejscem”, który jest unikalny dla tego obszaru? … Myślę, że wiele osób powiedziałoby „tak” i dlatego ludzie tu mieszkają” – powiedziała Bliss po zaobserwowaniu różnic, od wyjątkowej dynamiki politycznej po szczególne zainteresowanie naturą.
Podczas gdy prezentowane filmy zawierają głównie materiały z zachodniego Massachusetts, niektóre przemierzają oceany do odległych krain jako „sposób refleksji nad miejscem ukształtowanym przez doświadczenie życia tutaj” – powiedziała Bliss. Jako przykład Bliss przytoczył film „Łódź: 22592” polsko-amerykańskiego filmowca Abrahama Ravetta, który jako dziecko wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, a obecnie uczy w Hampshire College. Film, inspirowany fotografiami Henryka Rossina z polskiego getta w Łodzi, odzwierciedla przemyślenia Ravetta na temat tego, jak jego rodzice przeżyli Holokaust. Widzowie mogli zobaczyć, jak czas Ravetta w Stanach Zjednoczonych „naprawdę różni się od innych doświadczeń życiowych”, powiedziała Bliss, biorąc pod uwagę ten kontekst.
Jednym z filmów, którym Bliss jest szczególnie podekscytowany, jest zwrot w klasycznej surrealistycznej grze rysunkowej Exquisite Corpse. Wspólny kawałek został wyprodukowany przy użyciu starej kamery Bolex, która była przekazywana przez dziewięciu filmowców, podczas gdy każdy z nich nakręcił „nagranie o wartości korby ręcznej”, nie widząc tego, co zostało wcześniej nakręcone, wyjaśniła Bliss. Podczas pokazu do filmu zostanie wykorzystana ścieżka dźwiękowa na żywo improwizowana przez basistę Briana Rodriguesa i gitarzystę Leo Hwanga, muzyków lokalnego zespołu Vimana, którzy nie widzieli materiału przed występem.
„Kto wie, jak to będzie wyglądać?” Bliss powiedziała o filmie.
Osoby biorące udział w demonstracji są zachęcane do przekazania 5 dolarów lub więcej. Program ma trwać około półtorej godziny. Bliss powiedziała, że ma nadzieję, że „ludzie, którzy normalnie nie mają kontaktu z filmem”, odejdą z nowym uznaniem dla „pięknej formy sztuki”.
„Nie tylko przenosi to, co kręcisz, ale także rejestruje to, co dzieje się wokół niego”, powiedziała Bliss, powołując się na fizyczne zużycie, które nadaje filmowi celuloidowemu jego charakter. „Nosi swoje rany i czujesz to.”
Aby uzyskać więcej informacji na temat polecanych filmów i twórców filmowych, odwiedź sarahblissart.com/p/35/W górę-w-dół-rzeki.
Skontaktuj się z Julianem Mendozą pod numerem 413-772-0261, wew. 261 lub [email protected].