W weekend fora internetowe eksplodowały wiadomościami o awarii karty graficznej Nvidia RTX 3080 w grach dla niektórych użytkowników, a następnie (bardzo dobrze poinformowanymi) spekulacjami Igor Wallossek w Laboratorium Igora Ta część problemu może być spowodowana kondensatorami używanymi na różnych płytach niestandardowych. Przeczytaj nasze wyjaśnienie Problemy podczas awarii karty GeForce RTX 3080 jeśli chcesz wiedzieć więcej
W poniedziałek rano firma Nvidia udostępniła nowe sterowniki GeForce Game Ready, które wydają się naprawiać problemy ze stabilnością. Udało nam się przetestować sterowniki na problematycznej karcie graficznej RTX 3080, której właścicielem jest PCWorlds.
Artykuł Nvidii na temat 456.55 Sterownik Game Ready otwarcie wspomina tylko o aktywacji Nvidia Reflex Call of Duty. Ale głęboko zakopany uwagi do wydania były interesującą ciekawostką: „Nowy sterownik Game Ready poprawia również stabilność niektórych gier na procesorach graficznych z serii RTX 30”.
Mam niestandardową kartę GeForce RTX 3080 z konfiguracją kondensatorów POSCAP, która niezawodnie uległa awarii Horizon Zero Dawn ze starszymi, oryginalnymi sterownikami 456.38. Nowe sterowniki 456.55 Game Ready położyły temu kres, ale wygląda na to, że nieznacznie ograniczają maksymalne taktowanie przyspieszenia GPU. Zanurzmy się.
Karta graficzna, która nigdy się nie uruchomiła
Jeśli czytasz nasz przewodnik po problemach z awariami RTX 3080, wiesz, że EVGA potwierdziła analizę Igora, że rodzaj zastosowanego kondensatora może wpływać na wydajność. EVGA jest niecierpliwie wyczekiwana Karta graficzna RTX 3080 FTW3 było opóźnione, ponieważ oryginalna konfiguracja wykorzystywała tylko kondensatory POSCAP, co może być związane z problemami ze stabilnością. (Przeczytaj nasze ponownie Instrukcje awarii RTX 3080 aby poznać różnicę między kondensatorami POSCAP i MLCC) Tak powiedział kierownik produktu Jacob Freeman w oświadczeniu EVGA:
„Podczas naszych testów QC dla masowej produkcji stwierdziliśmy, że pełne rozwiązanie 6-POSCAP nie może przejść rzeczywistych testów aplikacji. Zajęło prawie tydzień badań i rozwoju, aby znaleźć przyczynę i zmniejszyć liczbę POSCAP do 4 i dodać 20 nakrętek MLCC, zanim płyty produkcyjne zostały wysłane. Z tego powodu seria EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 została opóźniona w momencie premiery. Nie dostarczono 6 kart z serii POSCAP EVGA GeForce RTX 3080 FTW3.
W związku z kryzysem czasowym część recenzentów otrzymała wersję przedprodukcyjną z 6 POSCAPami. Współpracujemy bezpośrednio z tymi recenzentami, aby zastąpić ich płyty wersjami produkcyjnymi. Seria EVGA GeForce RTX 3080 XC3 z 5 rozwiązaniami POSCAP + 10 MLCC można łatwo dopasować do specyfikacji XC3. „
Żeby było jasne, gdybyś to przegapił, EVGA jest Nie Wysyłanie kart FTW3 z konfiguracją All-POSCAP, która nie przeszła prawdziwych testów. Opóźnili włączenie macierzy MLCC do karty, aby zapewnić stabilność. Karty, które możesz kupić, powinny wystarczyć. Nvidia mówi mi również, że „odpowiednia liczba zgrupowań POSCAP i MLCC może się różnić w zależności od projektu i niekoniecznie jest wskaźnikiem jakości”.
Ale co wiesz: tak się złożyło, że mam jedną z tych wczesnych przedprodukcyjnych próbek FTW3 z sześcioma POSCAPami. I tak, mogłem go wielokrotnie zawieszać podczas grania.
POSCAP-y przeciwko Horizon Zero Dawn
Przestałem przeglądać FTW3, ponieważ EVGA powiedziała mi, że wyślą mi nowy, który pasuje do konfiguracji otrzymanej od kupujących. Ale po tych wszystkich zawirowaniach postanowiłem przejrzeć mój przykład przedprodukcyjny POSCAP, aby sprawdzić, czy mogę niezawodnie sprawić, że źle się zachowa. Mógłbym.
Na All-POSCAP FTW3, który używa oryginalnych sterowników 456.38 firmy Nvidia, jest Horizon Zero Dawn Benchmark stale zawiesza się w naszym systemie testowym przy rozdzielczości 1440p. (Nasz Recenzja GeForce RTX 3080 zawiera pełne informacje o systemie testowym.) Inne gry działają poprawnie; parzysty HZD działa dobrze w 4K; ale to zawsze zawiesza się przy 1440p i jest tak twardy, że wyłącza również GPU-Z.
Jak powiedzieli użytkownicy, których dotyczy problem, w kilku postach na forum, awaria wydaje się być związana z szybkością zegara GPU. Kiedy otworzyłem doskonałe oprogramowanie EVGA Precision X1, stwierdziłem, że benchmark działał głównie na częstotliwości 2010 MHz i działał doskonale. Mniej więcej dwie trzecie drogi do benchmarku prowadzi do sceny, w której kamera przelatuje przez wypełniony ludźmi dziedziniec. Karta się tam rozbiła. Precision X1 ujawniło, że w tym momencie taktowanie GPU osiągnęło 2025 MHz, a następnie spadło, gdy gra się zawiesiła.
Po naprawieniu awarii otworzyłem przeglądarkę zdarzeń firmy Microsoft, aby zobaczyć, jakie błędy wystąpiły. Plik wykonywalny gry wyrzucił błąd D3DDRED2, co spowodowało, że system Windows wyrzucił zdarzenie LiveKernel 141 (awaria elementu sprzętowego). To z kolei zmusiło sterownik ekranu nvlddmkm do zaprzestania działania i ostatecznie zresetowania.
Stało się to za każdym razem, gdy przeprowadzałem test porównawczy. Wykonałem sześć powtórzeń awarii, aby zapewnić niezawodność zawodności. (Prawie) za każdym razem, gdy próbowałem, zegar GPU osiągał w tej scenie 2025 MHz i gra się zawieszała.
Nowe sterowniki Nvidii naprawiają awarie
Potem uruchomiłem fantastyczne Oprogramowanie do odinstalowywania sterowników ekranu aby usunąć sterowniki Nvidia 456.38 z mojego systemu i zainstalować nowe sterowniki 456.55 z obiecanymi poprawkami stabilności. To sprawiło Horizon Zero Dawn Powtórz potworny proces dostosowywania shaderów, ale po tym gra po prostu działała. Przeprowadziłem test porównawczy ponownie pięć razy z zainstalowanymi sterownikami 456.55 i zakończyłem pomyślnie każde uruchomienie. Po prostu teraz działa.
Jednak All-POSCAP EVGA RTX 3080 FTW3 nie zachowuje się tak, jak wcześniej.
Jak powiedziałem, z oryginalnymi sterownikami to HZD Benchmark działał na tym GPU z przeważnie stałą wartością 2010 MHz, aż osiągnął barierę 2025 MHz i zawiódł. Dzięki nowym sterownikom 456.55 od Nvidii, GPU osiąga jedną częstotliwość taktowania Horizon Zero Dawn Teraz waha się między 1980 MHz a 1995 MHz (chociaż nadal może osiągnąć stabilne 2010 MHz na ekranach menu). Wydaje się, że rozwiązaniem Nvidii jest użycie funkcji GPU Boost w celu przywrócenia maksymalnej wydajności. Poprosiłem Nvidię o więcej szczegółów na temat tego, co robią nowe sterowniki, aby poprawić stabilność i zaktualizuję to o więcej informacji, gdy coś usłyszę.
Aktualizować: Przedstawiciel Nvidii powiedział, że firma „nie zrobiła nic, aby zablokować GPU nowym sterownikiem działającym poniżej 2 GHz”.
Aby to ująć w kontekście, te maksymalne częstotliwości taktowania doładowania GPU pozostają znacznie powyżej znamionowych prędkości doładowania dla tych kart. „Poprawka” skutkuje tak małą różnicą szybkości, że praktycznie nie widać jej w samej grze. Po kilkukrotnym wbijaniu benchmarku udało mi się go zdobyć HZD aby ukończyć przebieg 1440p pewnego razu z oryginalnymi, zapchanymi sterownikami. To było średnio 129 klatek na sekundę. Dzięki nowym, nieco niższym taktowanym przetwornikom, w trzech przebiegach uzyskiwano średnio 127 lub 128 klatek na sekundę. Jest to zasadniczo ta sama wydajność, która mieści się w granicach błędu i może być spowodowana po prostu przez wariancję testu run-to-run. Kiedy to testowałem Nvidia RTX 3080 Founders Edition Z nowymi sterownikami nie było zmian w wydajności ani zużyciu energii, chociaż limit 2 GHz nie został prawie przekroczony.
Ponownie, modele EVGA RTX 3080 FT3, które można faktycznie kupić, nie używają tej konfiguracji kondensatorów tylko POSCAP. Karty produkcyjne wykorzystują MLCC dla dodatkowej stabilności. Ponieważ EVGA wcześnie rozpoznała problem, karty FTW3 na półkach sklepowych nie uległy zmianie.
Jeśli szybka aktualizacja sterownika wystarczy, aby naprawić ten problem na niestandardowych kartach z sześcioma POSCAPami – takimi jak Zotac Trinity – lub cokolwiek, co powoduje problemy ze stabilnością, to świetnie. Będziemy musieli przeprowadzić więcej testów, aby sprawdzić, czy nieco wolniejsze maksymalne przyspieszenie zegara GPU w HZD Sterowniki 456,55 przejdą przez inne scenariusze dotyczące ultraszybkich kart, aby sprawdzić, czy ta zmiana wpłynie na najwyższą wydajność najszybszych niestandardowych modeli RTX 3080 na rynku. (Krótka seria F1 2020 Benchmark również pokazał tam nieco wolniejsze częstotliwości zegara).
Ale na razie, jeśli miałeś szczęście, że dostałeś GeForce RTX 3080 lub 3090, ale na tyle pecha, że dostałeś taki, który cierpi na awarie, idź na to Pobierz sterowniki Game Ready 456.55 ze strony Nvidia wkrótce. Nowe sterowniki powinny być również dostępne za pośrednictwem oprogramowania GeForce Experience. Jeśli nasze doświadczenie z HZD jest wskazówką, że może to być rozwiązanie tego, co ci dolega. Aktualizować: Użytkownicy r / nvidia raport subreddit koniec awarii z kartami RTX 3080 w różnych grach.
Czekaj na naszą pełną recenzję Karta graficzna EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ((Z Zainstalowany MLCC) w najbliższych dniach. Spoiler: To dobrze!
Powiązane historie z serii Nvidia RTX 30::
Uwaga wydawcy: Ten artykuł został pierwotnie opublikowany 28 września 2020 r., Ale został zaktualizowany w celu wyjaśnienia zasadniczo identycznej średniej wydajności FPS między dwoma sterownikami. Przeformułowaliśmy również trzeci akapit z końca „limitu poniżej 2 GHz” na „wolniejsze maksymalne taktowanie taktowania GPU”, kiedy Nvidia sięgnęła i powiedziała, że nowe sterowniki nie mają limitu poniżej 2 GHz narzucać.