Connect with us

Nauka

Targi Sztuki w Hotelu Warszawa. Wywiad z Amandą Likus – Contemporary Lynx

Published

on

Targi Sztuki w Hotelu Warszawa.  Wywiad z Amandą Likus – Contemporary Lynx

Kiedy budynek Prudential był w trakcie budowy, był to drugi najwyższy budynek w Europie. Architekt Marcin Weinfeld oraz inżynierowie Stefan Bryła i Wieczesław Poniż stworzyli budynek betonowo-stalowy – taka była wówczas technologia budowy stosowana w Nowym Jorku. Był rok 1934, a Warszawa zyskała bardzo luksusowe mieszkania i biura. Odegrał strategiczną rolę podczas Powstania Warszawskiego – mieścił pierwszy w Polsce nadajnik telewizyjny – co spowodowało znaczne zniszczenia w wyniku zmasowanego ataku rakietowego i ostrzału artyleryjskiego. Do 2001 roku był siedzibą Hotelu Warszawa. Obecnie służy jako luksusowy i komfortowy hotel w samym sercu miasta, zachowując swoją historyczną nazwę – Hotel Warszawa. W dniach 9-11 września 2022 r. odbędzie się również nowa inicjatywa skupiająca środowiska artystyczne – Hotel Warszawa Targi Sztukia najlepsze warszawskie galerie zaprezentują swoją sztukę w 20 pokojach hotelowych.

Prudential Warszawa.  Materiały prasowe.
Hotel Warszawa. Materiały prasowe.

Przy tej okazji miałam przyjemność porozmawiać z Amandą Likus o targach, sponsoringu sztuki oraz roli sztuki i kultury w podejściu do rozwoju marki.

Dobromiła Błaszczyk: Będziecie współorganizować Hotel Warszawa Targi Sztuki po raz pierwszy w tym roku. Co skłoniło Cię do zaangażowania się w tę inicjatywę?

Amanda Likus: cały pomysł za Hotel Warszawa opiera się na staniu się częścią miasta. Stąd historyczna nazwa, którą postanowiliśmy zachować. Nazwa restauracji to „Warszawska”. Mocno promujemy polską gościnność i jesteśmy bardzo dumni, że taki budynek jak Prudential powstał w Polsce. Jesteśmy dumni z naszej kultury i staramy się ją oświecić. Wierzymy, że sztuka jest nieodłączną częścią miasta i jego kultury, dlatego organizatorzy prezentując nam swój projekt uznaliśmy, że jest to coś dla nas atrakcyjnego i interesującego dla miasta. To pierwsze w Polsce targi sztuki w przestrzeni hotelowej. Sama koncepcja jest bardzo ciekawa. Otwieramy pokoje hotelowe, które na co dzień dostępne są tylko dla naszych gości, a zapraszanym przez nas galeriom umożliwiamy przekształcenie ich w przestrzeń wystawienniczą. Chcemy, aby w ten wrześniowy weekend nasz hotel stał się centrum sztuki. Co więcej, współpraca tych dwóch sektorów, sztuki i hotelarstwa, jest po prostu fascynująca. Oczywiście te wspólne inicjatywy miały miejsce na całym świecie, a ponieważ Warszawa jest tak samo intrygująca jak inne miasta za granicą, pomysł szybko nabrał sensu.

DB: Na targach zaprezentowane zostaną najlepsze polskie galerie z siedzibą w Warszawie. Większość z nich działa w Warszawie od lat, a część z nich działa na arenie międzynarodowej. Dla gości będzie to okazja do odkrycia najlepszego wyboru aktualnych trendów artystycznych w ich przestrzeniach.

READ  Twój układ odpornościowy nie jest gotowy do pracy

GLIN.: To był warunek, który postawiliśmy. Jeśli organizujemy takie wydarzenie, musi ono odbywać się na najwyższym możliwym poziomie; w końcu jesteśmy pięciogwiazdkowym hotelem. Zapewniamy obsługę i posiłki na najwyższym poziomie, dlatego wszystko, co organizujemy na miejscu, musi spełniać standardy – jakość jest dla nas najważniejsza. Oczywiście wybrane w tym roku galerie to dopiero początek. W przyszłości planujemy również zaangażowanie galerii zagranicznych. Interesują nas wizyty kolekcjonerów współpracujących z galeriami, ale czekamy też na warszawiaków. Mam nadzieję, że pomysł stanie się atrakcyjny.

Organizatorzy Warszawskich Targów Sztuki Hotelarskiej.  Od lewej: Amanda Likus, Grupo Likus Hotele i Restauracje;  Marta Kołakowska, Galeria Leto;  Gunia Nonik, Galeria Gunia Nonik;  Marika Zamojska, Justyna Wesołowska, Instytut Polana.  Zdjęcie: Justyna Crobot
Organizatorzy Warszawskich Targów Sztuki Hotelarskiej. Od lewej: Amanda Likus, Grupo Likus Hotele i Restauracje; Marta Kołakowska, Galeria Leto; Gunia Nonik, Galeria Gunia Nonik; Marika Zamojska, Justyna Wesołowska, Instytut Polana. Zdjęcie: Justyna Crobot

DB: To bardzo ciekawy temat. Twój hotel, który jest bardzo luksusowy i niedostępny dla zwykłego obywatela, mam na myśli twoją grupę docelową klientów, wchodzi w interakcję z mieszkańcami poprzez sztukę, a ten hotel ma silne związki z historią Warszawy, twoją Warszawa.

GLIN.: Mam nadzieję, że to kolejny aspekt, który prawdopodobnie spodoba się publiczności. Budynek do dziś pozostaje w pamięci mieszkańców, a dzięki sztuce będą mieli kolejną okazję odwiedzić hotel i zobaczyć, jak on wygląda.

DB: Może przyjdą do twojego baru lub restauracji, kiedy przyzwyczają się do przestrzeni…

GLIN.: Dokładnie. Budynek był przez długi czas zamknięty. Odkąd go otworzyliśmy, warszawiacy często nas odwiedzają, pamiętając i opowiadając, jak pamiętają ten budynek z przeszłości.

Ta otwartość na mieszkańców znajduje odzwierciedlenie w naszych usługach. Taka była idea przyświecająca jednej z naszych hotelowych restauracji, Warszawskiej. Skierowany jest do mieszkańców, a szef kuchni Darek Barański serwuje tradycyjne dania, dodając własnego akcentu. Poprzez restaurację, jedzenie i ideę tradycyjnej polskiej gościnności chcemy otworzyć przestrzeń na miasto.

DB: Czy organizowałeś podobne imprezy tutaj lub w innych zarządzanych przez siebie hotelach?

GLIN.: Organizujemy konferencje, urodziny, spotkania czy jubileusze. Takiego wydarzenia jeszcze nie mieliśmy.

Hotel Warszawa.  Materiały prasowe.
Hotel Warszawa. Materiały prasowe.

DB: Podczas Targów Sztuki w Hotelu Warszawa oddasz sztukę całe piętro, prawda?

GLIN.: Na 16 piętrach hotelu znajdują się 142 pokoje. Na pierwszym piętrze znajduje się 21 sal na 20 galerii – a to dopiero początek.

Bankiet zaplanowano w restauracji Warszawskiej na poziomie -2, a podczas targów w holu organizowane będą różne wystawy dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Fundacji Starak. Sztuka wypełni nie tylko pokoje hotelowe, ale także inne przestrzenie wspólne w hotelu.

DB: Ponieważ jednak sztuka będzie prezentowana w pokojach hotelowych, musi wejść z nimi w interakcję i stworzyć zupełnie inną sytuację niż w galeriach biało-sześcianowych czy na targach sztuki. Są tu meble i wyrazisty styl Twojego hotelu.

READ  Masowe badania genetyczne pokazują, że koronawirus mutuje pośród szybkiego rozprzestrzeniania się w USA

GLIN.: Kiedy zacząłem myśleć o tym, jak powinno wyglądać wydarzenie, pomyślałem, że to, o czym wspomniałeś, było atutem. Na czas targów usuniemy nasze dzieła sztuki. Obecnie posiadamy prace dwóch artystek – Anny Sobol-Wejman i Marianny Stuhr. Sztuka prezentowana przez galerie może być aranżowana w bardzo różnych konfiguracjach. Tym bardziej, że każdy pokój jest inny. Mamy piękne ręcznie robione meble, szafy i minimalistyczne i ozdobne marmurowe łazienki… Zobaczmy, jak galerie interpretują przestrzenie.

Hotel Warszawa.  Materiały prasowe.
Hotel Warszawa. Materiały prasowe.

DB: To też będzie próba stworzenia intymnej sytuacji. W przeciwieństwie do standardowych galerii czy targów, Twój hotel da Ci możliwość odczucia i wyobrażenia sobie, jak konkretna praca wyglądałaby we własnym domu.

GLIN.: Dokładnie. Być może ten kształt jest bardziej atrakcyjny dla kolekcjonerów. Będą mogli zobaczyć, jak można zorganizować daną pracę i jak z nią żyć. Pokój hotelowy wydaje się sytuacją przejściową, ale inni mogą tam spędzić całe życie.

DB: Dla niektórych to jak spełnienie marzeń. Obsługa pokojowa, konsjerż…

GLIN.: Coco Chanel mieszkała w hotelu przez ponad 20 lat, jeśli dobrze pamiętam. Galerie mają więc szansę pochwalić się swoimi możliwościami.

DB: Wspomniałeś, że w salach znajdują się prace dwóch artystów. Gdzie możemy je zobaczyć?

GLIN.: W całym hotelu. W restauracjach i korytarzach, praktycznie w każdym pomieszczeniu.

Hotel Warszawa.  Materiały prasowe.
Hotel Warszawa. Materiały prasowe.

DB: To, co łączy Twoją Grupę ze sztuką i kulturą, można również zauważyć na Likus Home Concept, gdzie można znaleźć wiele prac świetnych projektantów…

GLIN.: Zawsze była nieodłączną częścią Grupa Likus Hotele i Restauracje. To naturalnie wypełniło nowe przestrzenie, zaczynając od pierwszego, Hotel pod Różą w Krakowie. Architektura od zawsze była naszą mocną stroną – chcieliśmy pozyskać zabytkowe obiekty i zamienić je w luksusowe hotele. A Likus Home Concept ewoluował w naturalny sposób. Niektóre przedmioty, które znajdziesz w hotelach, są dostępne w naszym butiku. Posiadamy szeroką gamę mebli, lamp i innych artykułów wyposażenia wnętrz tworzonych przez włoskich projektantów, a także projekty własne.

DB: Czym jest sztuka w twoim podejściu do rozwoju marki?

GLIN.: To kolejny dotyk luksusu, którego używamy w naszych przestrzeniach. Sztuka jako taka jest dla każdego, ale posiadanie jej to luksus. Jest to z pewnością jedna z rzeczy, które wzbogacają hotelowe doznania. Pokoje ozdobione dziełami sztuki są zupełnie inne w oczach odwiedzających, są wygodniejsze i piękniejsze.

READ  kto ma wziąć udział?

DB: Kolekcjonujesz sztukę?

GLIN.: To zrozumiałe! Większość członków naszej rodziny to robi. Jest was wielu. Mamy różne gusta i lubimy różne trendy. Mamy przedstawicieli kilku pokoleń. Moja babcia ma prawie 90 lat, a najmłodszy członek rodziny właśnie skończył rok. Nie nazwałbym tego kolekcją, ale zbieramy i kupujemy dzieła sztuki i lubimy przebywać w ich pobliżu.

Hotel Warszawa.  Materiały prasowe.
Hotel Warszawa. Materiały prasowe.

DB: Jako współorganizatorzy targów zostaliście mecenasami sztuki. Uważam, że to bardzo ważny gest poparcia dla środowisk artystycznych, dający przestrzeń do jej zaistnienia, zwłaszcza w obecnych okolicznościach.

GLIN.: Od zawsze wspieraliśmy wszystkie projekty związane z kulturą, dlatego sztuka jako istotna część bardzo dobrze wpisuje się we wszystko, co robimy. Warto wspierać dobre projekty. Dajemy ludziom coś, a to zawsze do nas wraca. Ta współpraca musi być dwustronna. Sztuka, wydarzenia, fascynujące dyskusje – to ważne rzeczy na mapie Warszawy i chętnie je wspieramy, bo czujemy się częścią miasta. Przez jakiś czas współpracowaliśmy z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i byliśmy m.in. partnerami przy wystawie Miriam Cahn.

To zaleta firmy rodzinnej. Jeśli któryś z członków naszej rodziny znajdzie coś dla siebie, chętnie w tym uczestniczymy. Wielką zaletą jest prowadzenie własnego biznesu, który nie jest klasyczną działalnością korporacyjną. Tutaj możemy łączyć nasze zainteresowania z pracą. Wierzę też, że ta współpraca jest istotnym elementem budowania świadomości społecznej w naszej społeczności.

DB: W społeczeństwie obywatelskim wszystkie strony i podmioty współpracują w celu rozwoju, podnoszenia świadomości i poprawy jakości życia danej grupy społecznej.

GLIN.: Dokładnie! Atrakcyjne imprezy nie zawsze muszą być organizowane w naszym hotelu, mogą się odbyć w Muzeum Sztuki Nowoczesnej lub innej instytucji w mieście. Takie wystawy przyciągną zwiedzających, którzy być może nie zatrzymają się w hotelu, ale na pewno poznają miasto lub odwiedzą naszą restaurację. Jest ważne. Chcemy, aby Warszawa wywarła trwałe wrażenie na turystach. Staramy się, aby Warszawa była punktem na kulturalnej mapie świata.

DB: Targi Sztuki Hotel Warszawa to z pewnością dobry krok w tym kierunku. Dzięki za rozmowę ze mną.


Hotel Warszawa Art Fai

9-11 września 2022 r.

www.hotelwarszawaartfair.com

Hotel Warszawa.  Materiały prasowe.
Hotel Warszawa. Materiały prasowe.
Hotel Warszawa.  Materiały prasowe.
Hotel Warszawa. Materiały prasowe.
Hotel Warszawa.  Materiały prasowe.
Hotel Warszawa. Materiały prasowe.
Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *