Zabawa
„Tar” Todda Fielda zdobywa Złotą Żabę na Festiwalu Filmowym Camerimage
Dominowały osobiste opowieści o pysze, egoizmie i życiu na dużą skalę obraz z kamery Międzynarodowy Festiwal Filmowy z dramatem w reżyserii Floriana Hoffmeisterasmoławyreżyserowany przez Todda Fielda zdobył główną nagrodę na najważniejszym dorocznym wydarzeniu filmowym.
Jury doceniło misternie skonstruowaną historię genialnego, obsesyjnego kompozytora i dyrygenta, zagraną z entuzjazmem Cate Blanchettz nagrodą Złotej Żaby podczas gali zamknięcia w sobotni wieczór w Toruniu.
Srebrną Żabę i nagrodę FIPRESCI powędrowały do bogatej, kapryśnej pracy operatora Dariusa Khondjiego w Bardo, Fałszywej kronice za garść prawd, surrealistycznej opowieści o meksykańskim dziennikarzu i filmowcu, który musi pogodzić się ze swoją przeszłością, w reżyserii Alejandro G. Iñárritu.
Wzruszające, nostalgiczne obrazy operatora Jamiego D. Ramsaya w Living, wyreżyserowanej przez Olivera Hermanusa opowieści o głębokim osobistym przebudzeniu urzędnika służby cywilnej, w reżyserii Olivera Hermanusa w roli głównej, zdobyły Brązową Żabę Camerimage.
Publiczność gali zamykającej uhonorowała również scenografkę Sarah Greenwood Złotą Żabą za jej twórczą pracę przy filmach takich jak Pokuta, Anna Karenina i Sherlock Holmes.
Najwyższe wyróżnienia zwieńczyły tydzień świętowania wspaniałych obiektywów wszystkich gatunków z różnorodnej kolekcji charakterystycznych DP, którzy spotkali się w gotyckim polskim mieście Toruń podczas seminariów na temat problemów technicznych i społecznych, z jakimi borykają się operatorzy. Twórcy filmowi, studenci i dziennikarze stawili czoła mrozom, aby wygłosić przemówienia reżyserów i operatorów na temat nowych seriali, filmów dokumentalnych i fabularnych, w tym All Quiet on the Western Front, Empire of Light i White Noise.
Zwycięski w Polsce film „Kobieta na dachu”, historia emeryta, który próbuje obudzić się napadem rabunkowym, nakręcony przez Itę Zbroniec-Zajt i wyreżyserowany przez Annę Jadowską, przekonał jury przemyślaną, ekspresyjną pracą kamery.
„Kash Kash”, niemiecko-libańsko-katarski raport na temat hodowli gołębi dachowych w Libanie, skupiony wokół i wyreżyserowany przez Jonasa Schneidera i wyreżyserowany przez Leę Najjar, zdobył nagrodę dla filmu dokumentalnego Złota Żaba, natomiast dokument Złota Żaba autorstwa „A Mouthful of Petrol, brytyjska historia wyścigów ojciec-syn, która opowiada o „wyjątkowej i skomplikowanej” relacji rodzinnej, nakręcona przez operatora Adrica Watsona i wyreżyserowana przez Jessa Kohla.
Caroline Guimbal, DP Caroline Guimbal otrzymała nagrodę w Konkursie Debiutów Operatorskich oraz podziękowania z Belgii za jej minimalistyczną pracę nad francusko-belgijską opowieścią o rodzinnym sekrecie „Love to Dalva”. Film zdobył także nagrodę za debiut reżyserski dla Emmanuelle Nicot.
Nagroda Camerimage Music Video Award, która corocznie wyróżnia najodważniejsze i najbardziej prowokacyjne dzieła tego gatunku, trafiła do Emmita Fenna za „Light That Shines Through”, nakręcony przez DoP Davida Okolo i wyreżyserowany przez Connera Bella.
Festiwalowy konkurs serialowy, tradycyjnie prezentujący jedne z najbogatszych obrazów w rozrywce strumieniowej, wygrał czteroodcinkowy limitowany serial HBO „Landscapers”, oparta na faktach historia z Olivią Colman i Davidem Thewlisem o brytyjskiej parze, która pozostała w ciele , którzy od lat są pochowani w swoim ogrodzie, nakręcony przez Erika Wilsona i wyreżyserowany przez Willa Sharpe’a.
Sprawdź pełną listę zwycięzców poniżej.
Zwycięzca Camerimage 2022
Złota Żaba
„Smoła”
Kamera: Florian Hoffmeister
Reżyser: Todd Field
Srebrna Żaba
„Bardo: fałszywa kronika garści prawd”
Kamera: Darius Khondji
Reżyseria: Alejandro G. Inarritu
żaba z brązu
„Życie”
Kamera: Jamie D Ramsay
Wyreżyserowane przez Olivera Hermanusa
Nagroda FIPRESCI
„Bardo: fałszywa kronika garści prawd”
Kamera: Darius Khondji
Reżyseria: Alejandro G. Inarritu
film polski
„Kobieta na dachu”
Kamera: Ita Zbroniec-Zajt
Dyrektor: Anna Jadowska
Nagroda Studencka im. Laszlo Kovacsa – Złota Kijanka
„Magdalena”
Kamera: Enrico Silva
Reżyseria Michael Lazovsky
Szkoła: Konserwatorium Amerykańskiego Instytutu Filmowego (AFI)
Nagroda studencka im. Laszlo Kovacsa – Kijanka srebrna
„Stworzenie”
Kamera: Ignacy Ciszewski
Reżyseria: Damian Kosowski
Szkoła Filmowa w Łodzi
Nagroda Studencka im. Laszlo Kovacsa – Brązowa Kijanka
„przedsiębiorca”
Kamera: Dani Benejam
Wyreżyserowane przez Lucasa Parrę
Szkoła Kina i Audiowizualna Katalonii (ESCAC)
Dokument Złota Żaba
„gotówka gotówka”
Kamera: Jonas Schneider
Reżyseria: Lea Najjar
Dokument Złota Żaba
„Łyk benzyny”
Kamera: Adrian Watson
Wyreżyserowane przez Jessa Kohla
debiut reżyserski
„Miłość do Dalvy”
Kamera: Caroline Guimbal
Reżyseria: Emmanuelle Nicot
Debiut kamerzysty
„Miłość do Dalvy”
Kamera: Caroline Guimbal
Reżyseria: Emmanuelle Nicot
teledysk
Emmit Fenn „Światło, które prześwituje”
Kamera: David Okolo
Reżyser: Conner Bell
serial telewizyjny
„ogrodnik”
Kamera: Eric Wilson
Wyreżyserowane przez Willa Sharpe’a
nagroda publiczności
„Elvis”
Kamera: Mandy Walker
Reżyseria: Baz Luhrman
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.