Zabawa
Sztuka wpływania | Manick Govinda
Ton Unia Europejska jest Założony „o wartościach poszanowania godności człowieka, wolności, demokracji, równości, praworządności i poszanowania praw człowieka, w tym praw osób należących do mniejszości. Te wartości są wspólne dla wszystkich [currently 27] Państwa Członkowskie w społeczeństwie, w którym panuje pluralizm, niedyskryminacja, tolerancja, sprawiedliwość, solidarność i równość mężczyzn i kobiet”.
Te wartości są promowane poprzez strategie kulturowe, w których głośno są hasła. Pojęcia takie jak networking, współpraca, dobro wspólne, połączenie i współpraca sprzyjają coraz bliższemu powiązaniu z kulturą, podczas gdy sztuka jest wykorzystywana do miękkiej siły i taktyk propagandowych.
Networking polega na łączeniu ludzi i organizacji o wspólnych interesach lub wartościach, które wykraczają poza granice lokalne i krajowe. Jest to konieczne, ponieważ lokalna/narodowa jest zbyt napięta chaotycznymi kontaktami z niepożądanymi plebejuszami, których myśli, polityka i waśnie są postrzegane jako klasa nacjonalistyczna, reakcyjną lub po prostu zbyt robotnicza.
Siłą napędową w budowaniu sieci wewnątrzeuropejskich był wielomiliardowy oligarcha George Soros poprzez swoje wpływowe ramię filantropijne Fundacje Społeczeństwa Otwartego. „Pracuje w Europie odkąd George Soros założył swoją pierwszą fundację na Węgrzech w 1984 r. – na początku swoich wysiłków na rzecz pomocy krajom Europy Środkowej i Wschodniej w przejściu z komunizmu”.
Ma siedzibę w Brukseli Instytut Polityki Europejskiej Społeczeństwa Otwartego „prowadzić rzecznictwo i współpracę polityczną z instytucjami Unii Europejskiej”. Działa, aby „wpływać na proces decyzyjny i informować o prawach, politykach, finansowaniu i działaniach zewnętrznych UE w celu zachowania i promowania otwartych społeczeństw w Europie i poza nią”.
Soros stał się świętą postacią. Jakakolwiek krytyka jego siatki będzie zaciekle atakowana, jak niedawno zmarły brytyjski konserwatywny filozof Roger Scruton powiedział w wywiadzie dla ten Nowy mąż stanu „Każdy, kto nie wierzy, że na Węgrzech istnieje imperium Sorosa, zignorował fakty”.
Obwiniono Scrutona antysemityzmco doprowadziło do zwolnienia go przez rząd Wielkiej Brytanii z nieodpłatnej roli konsultanta ds. mieszkaniowych w 2019 r., ale wkrótce stało się jasne, że Nowy mąż stanu zacytował Scruton wyrwany z kontekstu. Magazyn on przeprosił go, a później opublikował pełny zapis wywiadu.
Można argumentować, że SCCA służył jako plan narodzin programu Unii Europejskiej Kreatywna Europa w 2014 r., z siedzibą w Brukseli, która jest dogodnie zlokalizowana 1 km od biura Europejskiego Instytutu Polityki Otwartego Społeczeństwa.
Wpływ kultury na osiąganie celów UE jest tak duży, że budżet programu „Kreatywna Europa” został zwiększony o dodatkowe 100 mln euro w 2022 r. do rocznego budżetu wynoszącego 385,6 mln euro. Kultura promuje wartości UE i Europejski Zielony Ładktóra postawiła sobie za cel uczynienie z Europy do 2050 roku pierwszego kontynentu neutralnego dla klimatu.
To ideologiczna bomba kasetowa amerykańskich mediów
Wpływ Sorosa na europejskie sprawy społeczno-kulturowe jest rzeczywiście silny – jak zbadano na obecnej wystawie, Wpływowa maszyna w polskim punkcie orientacyjnym Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (gdzie jestem współkuratorem cyklu dyskusyjnego „Culture Tensions” z Agnieszką Kolek).
Opracowany przez amerykańskiego kuratora Aaron Moltonwystawa prezentuje prace 48 artystów, wielu z Europy Środkowej. Świętuje krytyczne Centra Sztuki Współczesnej Sorosa (SCCA), dalekosiężna sieć, która wyłoniła się w 1985 roku z centrum sztuki w Budapeszcie na Węgrzech. Do 1999 r. w Europie Środkowo-Wschodniej działało 20 SCCA, w tym biura w Moskwie i Sankt Petersburgu.
Założeniem Moultona dla wystawy jest to, że wszystkie wystawy sztuki są narzędziami propagandy, z wyjątkiem tego Wpływowa maszyna „jest uczciwy i aktywnie uczy lekcji ze spuścizny SCCA na temat uprawiania propagandy jako sztuki i vice versa… Pozwala nam lepiej zrozumieć, w jaki sposób sztuka jest wykorzystywana do kontrolowania społeczeństwa”. Można argumentować, że sztuka w epoce komunizmu przed SCCA nie była tym, co można by nazwać „sztuką współczesną” w zachodnim i północnoamerykańskim sensie tego terminu.
Wystawa jest podróżą do tego rozkwitu sztuki współczesnej w postsowieckiej/komunistycznej Europie, opracowanej przez SCCA w celu zapoczątkowania sztuki neoliberalnej, postmodernistycznej, tożsamościowej, zaangażowanej społecznie, ekologicznej i zdekolonizowanej.
To także rozmowa o tym, jak amerykańskie ideały wolności są rozgrywane we współczesnej, zmediatyzowanej polityce w obrębie prawicy, a także postępowych sztuk wyzwolonych, z ostatnim showroomem będącym atakiem postmodernistycznego przesytu technologicznego. Polityczne mapy myśli, gry wideo, wiadomości z transmisji na żywo, płynność płci, aktywizm, kultura memów, dezinformacja, dezinformacja, teorie spiskowe i kultura wirusowa prowadzą do ataku sensorycznego.
Jest to ideologiczna bomba kasetowa z amerykańskich mediów, która być może wskazuje sposób, w jaki Soros, przypadkowo lub celowo, mógł rozpętać taktyczny ładunek wirusowy na transnarodową korporację America. Przynajmniej Soros „złamał Bank Anglii” 1992 i sprzeciwił się Brexitowi w 2016 roku. Po referendum próbował skłonić posłów do głosowania przeciwko umowie Brexit. Soros woli ponadnarodowość od demokratycznej suwerenności narodowej, powiedzenie w 2018 roku:
Osobiście postrzegałem UE jako ucieleśnienie idei społeczeństwa otwartego. Było to dobrowolne stowarzyszenie równych państw, które zjednoczyły się i poświęciły część swojej suwerenności dla dobra wspólnego. Idea Europy jako społeczeństwa otwartego wciąż mnie inspiruje.
Wcześniejsza przestrzeń galerii na wystawie to przestrzeń bardziej uświęcona, stonowana, quasi-mistyczna, której kuratorem jest Moulton. Nazywa pokój „Aspiracyjna Unia (Au)” i ma ścianę pokrytą plakatami promującymi film o tym samym tytule stoimy zjednoczeni z napisami Europa ma misjęz Ewanem McGregorem i Penelope Cruz.
Oczywiście nie ma takiego przeboju akcji w hollywoodzkim stylu. To był sytuacjonista (jak można by to dziś nazwać) fałszywe wiadomości) publiczna interwencja pionierów sztuki sieciowej Evy i Franco Mattes. Po wykonaniu tej pracy w 2005 r. rozmieścili plakaty i billboardy w miastach na całym świecie, aby promować film o bohaterach UE ratujących świat przed katastrofą.
Pokój i podłoga są pomalowane na głęboki błękit flagi UE bez 12 złotych gwiazd. Zamiast tego pogański/wiccański pentagram zajmuje środek podłogi. Święte i mistyczne relikwie wystawione na stole były używane przez rumuńską rodzinę czarownic, Michaela Minka i jej córki do odprawienia rytuału w dniu otwarcia wystawy.
Rozkaz miał odprawić kulturowy egzorcyzm neoliberalizmu. Można by pomyśleć, że takie pogaństwo byłoby temu zaprzeczeniem relacjonował konserwatywną politykę i wiarę katolicką dyrektora Zamku Ujazdowskiegoale różnorodność opinii politycznych, kulturowych i religijnych jest zarówno poważnie, jak i żartobliwie zakotwiczona w tym rzadkim klejnocie finansowanej ze środków publicznych przestrzeni sztuki współczesnej.
To, co wygląda na mieszankę, jest w rzeczywistości starannie wykalkulowane i zaaranżowane przez Moultona, który tworzy narrację, która wykorzystuje parodystyczną, podobną do Matrixa filozofię czerwonej/niebieskiej pigułki, aby albo dążyć do prawdy, albo żyć w naiwnej ignorancji. Na wystawie o uwagę walczą mistycyzm i dialektyka między liberalną/lewicową a prawicową sztuką polityczną. Soros i jego dziedzictwo SCCA są celebrowane i krytykowane jako święty, zbawca, wizjoner, czarny charakter i straszydło.
Unia Europejska przeżywa kryzys egzystencjalny
Tymczasem kulturalne ramię UE, Kreatywna Europa, nadal wirusowo rozpowszechnia swoje wartości i quasi-religijne przebudzenia na swoich platformach społecznościowych i poprzez programy finansowania: #TheFutureIsQueer, #EU4LGTBI, Sojusz zrównoważonego teatru na rzecz ekologicznej transformacji środowiskawsparcie finansowe dla Sieci europejskie, Europejskie projekty współpracyktórego celem jest „stymulowanie cyfrowej i ekologicznej transformacji europejskiego sektora kultury i sektora kreatywnego”.
Dziedzictwo SCCA Sorosa żyje dzięki Kreatywnej Europie, ale w prawdziwym świecie UE karze państwa członkowskie, takie jak Polska, za przeciwstawienie się wpływowej maszynie. Polska ponosi konsekwencje za odmowę wypłacenia UE 68 mln euro po tym, jak tego nie zrobił zamknij kopalnię węglaWęgiel ma jednak strategiczne znaczenie dla polskiej gospodarki.
Misyjny zapał UE i finansowane przez nią projekty kulturalne mające na celu osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 r., podczas gdy jej państwa członkowskie importują obecnie 40 proc. gazu z Rosjiwyraźnie pokazuje taktykę dwulicowości ponadnarodowej: soft power jest przykrywką dla prawdziwie neoliberalnej gospodarki, która zagrozi autonomii energetycznej i prawdopodobnie miejscom pracy około 83 000 polskich i ukraińskich górników.
Równość płci to kolejna priorytetowa strategia Komisji Europejskiej. Równe szanse są jednak centralną podstawą w demokratycznym społeczeństwie strategia UE dąży do „celowych środków” z „przekrojowością” jako „horyzontalną zasadą jej realizacji” które zaostrzają podziały zamiast jednoczyć ludzi.
UE grozi ukaraniem Polski zatrzymaniem setek milionów euro pieniędzy stymulacyjnych na tworzenie Strefy wolne od ideologii LGBTIQ kilku polskich regionów i gmin. Należy zauważyć, że homoseksualizm został zalegalizowany w Polsce już w 1932 roku, a aktywność i związki osób tej samej płci pozostają legalne.
George Soros ma rację w jednym; Unia Europejska rzeczywiście znajduje się w kryzysie egzystencjalnym. Podobnie ich neoliberalna polityka, którą ujawnia ta złożona wystawa.
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.