Connect with us

Zabawa

Szanse i zagrożenia eksportowe na rynku polskim Wiadomości biznesowe z Londynu

Published

on

Szanse i zagrożenia eksportowe na rynku polskim Wiadomości biznesowe z Londynu

W polskim raporcie krajowym Atradius przewiduje, że eksport wzrośnie nawet o 9% w 2021 roku, co z nadwyżką rekompensuje spadek o 1,9% w 2020 roku i jest wspierany przez ożywienie popytu ze strefy euro. Oczekuje się, że import do Polski wzrośnie również o prawie 10% w 2021 r., Po spadku o prawie 5% w ubiegłym roku.

Polski raport jest częścią serii raportów krajowych, ekonomicznych i handlowych Atradius, opracowanych z myślą o firmach prowadzących handel na rynkach zagranicznych.

Gospodarka

Z raportu wynika, że ​​spadek gospodarczy Polski w 2020 r. Spowodowany pandemią koronawirusa wyniósł 2,8%, czyli znacznie poniżej średniej recesji krajów UE wynoszącej 6,4%. Dzieje się tak, ponieważ wyniki gospodarcze Polski są mniej zależne od eksportu w porównaniu z niektórymi krajami Europy Środkowej, podczas gdy konsumpcja prywatna stanowi 58% polskiego PKB, co zmniejsza podatność na wstrząsy zewnętrzne. Prognozuje się, że w przyszłości gospodarka odżyje o 3,8% w 2021 r. Atradius przewiduje, że konsumpcja prywatna wzrośnie o 3,5% w 2021 r., Po spłaszczeniu o taką samą wartość w zeszłym roku.

Pozycja biznesowa

W odpowiedzi na pandemię szeroko zakrojone działania stymulacyjne wsparły wiele polskich firm i umożliwiły im utrzymanie płynności. Oczekuje się jednak, że wsparcie to wyczerpie się w tym roku, ponieważ ożywienie gospodarcze nabiera tempa. Atradius ostrzega, że ​​może to potencjalnie wpłynąć na płynność biznesową i doprowadzić do zwiększonych opóźnień w płatnościach i bankructw, zwłaszcza w sektorach najbardziej dotkniętych pandemią, takich jak transport, stacjonarny handel detaliczny i usługi. Najnowsza prognoza upadłości Atradiusa podaje, że w tym roku liczba bankructw w Polsce ma wzrosnąć o 7%, po tym, jak pozostanie bez zmian w 2020 roku.

Perspektywy branży

Atradius z przeglądu kluczowych branż w Polsce wskazuje, że wyniki biznesowe i ryzyko kredytowe poprawiły się zarówno w sektorach dóbr trwałych, jak i metali / stali, co doprowadziło do poprawy perspektywy ze „złej” na „zadowalającą”. W segmencie dóbr trwałych nastąpiło odbicie sprzedaży w segmencie AGD i mebli, a perspektywy są również bardziej pozytywne ze względu na spodziewany wzrost konsumpcji gospodarstw domowych. W międzyczasie popyt na metale i stal wzrósł w drugiej połowie 2020 r., Korzystając z uzupełnienia i wznowienia produkcji przez klientów końcowych.

Jednak w przypadku niektórych innych branż, takich jak budownictwo, maszyny, usługi, tekstylia i transport, perspektywy wyników Atradius pozostają na razie „słabe”. W raporcie wyszczególniono, że chociaż firmy budowlane powinny skorzystać na planowanych inwestycjach w infrastrukturę publiczną, to marże operacyjne pozostają bardzo niskie, a ryzyko kredytowe jest zwiększone głównie w przypadku mniejszych przedsiębiorstw.

W segmencie transportowym ryzyko kredytowe w przewozach osób i towarów drogowych pozostaje wysokie. W branży usługowej wiele segmentów ucierpiało na skutek pandemii, w szczególności hotele i gastronomia, restauracje, bary, imprezy rozrywkowe i kulturalne, turystyka, biura podróży i organizatorzy wycieczek. Atradius ostrzega, że ​​pomimo dodatkowego wsparcia finansowego nawet 30% tych firm może nie przetrwać kryzysu pandemicznego.

Richard Reynolds, Head of Strategic Accounts w Atradius UK, powiedział: „Dzięki ugruntowanym relacjom handlowym, import i eksport między Wielką Brytanią a Polską wzrósł w ciągu czterech lat poprzedzających pandemię i chociaż zostały wstrząśnięte W zeszłym roku są pozytywne wyniki wskazujące na jedną Rekreację.

„Polska, z dużym rynkiem krajowym, często postrzeganym jako brama do Europy Środkowo-Wschodniej, jest ciekawą ofertą dla firm, które chcą robić interesy za granicą, zwłaszcza w sektorze dóbr konsumpcyjnych i metalowych. Jednak pandemia przyniosła znaczną niepewność w światowym środowisku handlowym, jeszcze bardziej zwiększając ryzyko z nią związane.

„Brytyjskie firmy, które chcą handlować za granicą, muszą upewnić się, że dostosowują się do tych zagrożeń i rozumieją potencjalny wpływ na szerszy rynek i ich indywidualnych klientów. Niezbędna jest solidna strategia zarządzania ryzykiem oraz ochrona przed zaległościami w płatnościach i bankructwami. „

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *