Nauka
Student ASU podzieli się badaniami nad dynamiką płynów VR na konferencji w Polsce
Ponieważ możliwości doświadczeń zmysłowych rzeczywistości wirtualnej (VR) stale się rozszerzają, jednym z obszarów, któremu można poświęcić trochę uwagi, jest dynamika płynów.
Teraz Frank Liu, doktorant z Arizona State University, wymyślił sposób, by pozwolić komuś poczuć wirtualne płyny. Urządzenie Liu, zwane Geppetteau, wykorzystuje mechanizm napędzany sznurkiem do napędzania ciężarka, który porusza się zgodnie ze środkiem masy wirtualnego płynu.
Powiedział, że potencjalne zastosowanie urządzenia jest nieograniczone, od edukacji i szkoleń pracowników po gry w wirtualnej rzeczywistości.
„Plan polega na tym, aby ostatecznie mieć pełną gamę pojemników, aby użytkownik mógł doświadczyć różnych scenariuszy, w których płyn jest używany”, powiedział Liu, „na przykład na kursach w laboratorium chemicznym”.
Liu, która zaprezentuje swoją pracę na konferencji Tangible Embedded and Emtained Interaction w Warszawie w dniach 26 lutego – 1 marca, przypisuje sobie współpracę ze swoim zespołem badawczym na ASU pracownia meteorów za posuwanie Twojej pracy do przodu.
„Bycie częścią Meteor Studio było wspaniałym doświadczeniem” – powiedział. „Nasz zespół jest rozproszony po różnych szkołach – niektórzy zajmują się informatyką, inni projektowaniem, a jeszcze inni kulturą cyfrową – i to naprawdę świadczy o ASU i interdyscyplinarnym charakterze pracy na Arizona State University oraz o tym, jak naprawdę zachęca i wspiera to środowisko współpracy”.
Oprócz Liu, który jest na piątym roku doktoratu z inżynierii komputerowej w Ira A. Fulton Schools of Engineering, zespół Geppetteau obejmuje Roberta LiKamWa, doradcę Liu i profesora nadzwyczajnego w School of Arts, Media, and Engineering oraz School of Engineering Electrical, Computing and Energy oraz współprzewodniczący Shahabedin Sagheb, asystent profesora kolegialnego w Virginia Tech. W skład zespołu wchodzą również studenci ASU Alex Vuong (Digital Culture, School of Arts, Media and Engineering), Shawn Dai (Informatyka, Inżynieria Fulton) i Ryan Wirjadi (Informatyka, Inżynieria Fulton) oraz studentka ASU, Alice Bao.
Wideo UIST2022 — demonstracja Geppetteau
Wideo dzięki uprzejmości School of Arts, Media and Engineering
Geppetteau współpracuje z technologią VR, aby umożliwić użytkownikom doświadczanie dynamiki płynów w wygodnym środowisku wirtualnym. Widzą płyn poruszający się w pojemniku i jednocześnie doświadczają odczucia płynu na dotykowym przedmiocie. Dzięki dotykowemu sprzężeniu zwrotnemu i wewnętrznej mechanice użytkownik uzyskuje prawdziwe doświadczenie pracy z płynem.
Liu powiedział, że o ile mu wiadomo, on i jego zespół jako pierwsi wprowadzają innowacje w programowalnych płynach, tworząc wrażenia dotykowe dla wirtualnych płynów, które można zaprogramować tak, aby reagowały haptycznie na podstawie danych wejściowych i doświadczenia użytkownika. Ostatecznie mają nadzieję uczynić system bezprzewodowym i znaleźć sposób na połączenie go z Oculus Quest i innymi urządzeniami VR, które są bardziej przenośne i niedrogie.
W zeszłym roku zespół zademonstrował Geppetteau na sympozjum ACM 2022 na temat oprogramowania i technologii interfejsu użytkownika w Bend w stanie Oregon.
Sarah McCarty, ekspert ds. komunikacji w Herberger Institute for Design and the Arts, przyczyniła się do powstania tej historii.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”