Zabawa
Strumień czy pomiń?
Gwałtownie (Netflix) dotyczy polskiej nastolatki, która próbuje zmierzyć się ze swoim nieobecnym ojcem gwiazdy rocka przez nieprawdopodobny pryzmat: zostać uczestnikiem konkurencyjnego programu śpiewu, który ocenia, aby mogła stawić mu czoła i wygrać, na przekór . Gwałtownie ma swoje momenty, ale w przypadku rzeczywistego programu wokalnego mogłoby być więcej dramatyzmu.
Gwałtownie: STRUMIEŃ CZY POMIŃ?
Niezbędniki: Wyścig muzyczny jest największy w polskiej telewizji. Plik idolOlo (Maciej Zakościelny), smętny rocker, który wciąż gra w swoich radiowych hitach sprzed dwóch dekad. Jest wyczerpany i znudzony i dostaje kopniaka za umieszczenie odwróconego zbiornika wody na głowy zawodników, których uważa, że nie nadają się do następnej rundy pokazu. Olo jest szalony, kiedy Wyścig muzycznyProducent organizuje serię przesłuchań w Rozalinie, rodzinnym mieście, które opuścił, ponieważ spokojne, prowincjonalne życie nie było jedyną rzeczą, którą prowadził, gdy nadeszła sława. 18-letnia Marta Ostowiscz mieszka z matką i babcią w Rozalinie, a lokalne przesłuchania traktuje jako okazję, by dać coś w zamian swojemu zmarłemu ojcu. W pełnym flanelowym, nastoletnim szyku grunge, zakrada się na przesłuchanie, tnie się i podchodzi do mikrofonu. „Ssij! Świnia! Klaun!” karci Olo. „Jesteś pijakiem!” I rzuca mu w twarz szklanką wody. „Czy ty to rozumiesz?” Producent radośnie prosi swoją reżyserkę. Ponieważ właśnie odkrył złote ratingi.
Jak się okazuje, Marta czy „Ostra” potrafią naprawdę śpiewać. ((Gwałtownie przedstawia Katarzynę Sawczuk jako Martę, która po raz pierwszy startuje w konkursach wokalnych IRL m.in. Mam talent! i Głos Polski zanim przejdzie do aktorstwa). I podczas gdy jej mądra hipisowska babcia zachęca ją do kontynuowania Wyścig muzyczny Ponieważ jest utalentowana, Marta ma inne podejście. „Zostanę i wygram tylko po to, żeby go drażnić!” Wygrywa, a publiczność jest zachwycona. Marta jest sensacją z dnia na dzień i eksploduje we wszystkich mediach społecznościowych, nawet gdy Olo czuje, że jego celebrytka odchodzi w zapomnienie.
Kiedy oznaki nagłej sławy zaczynają przejmować wrażliwość Marty, Olo nie może zdecydować, czy sabotować jej dobrą passę, czy też spróbować pogodzić się z nią i jej matką. Wyścig muzycznyProducent ma teraz w zanadrzu ostatnią ocenę. „Śpiewać – wydaje się, że wypluwa słowo – „nie da nam żadnych ocen!” mówi szef programu o śpiewaniu zawodowym. Wie, czego naprawdę chcą ludzie.
Jakie filmy ci to przypomni? w Idol (Palestyna, 2016; streaming na Vudu), nastolatek z wszystkimi talentami na świecie, podróżuje do Egiptu, aby rywalizować arabski idol. Lubić Gwałtownie, Duch młodości (2018; Hulu) podobnie obserwuje krajobraz między skromnym życiem a sławą, pokazując świetny występ Elle Fanning jako zwykłej nastolatki, która bierze udział w konkursowym programie wokalnym. Jeśli chodzi o śpiewanie piosenek obok bystrych, zuchwałych wykonawców zespołu, pierwszy śmiech Pitch doskonały (2012; Vudu) dostarcza wiele razy.
Obserwowalna wydajność: Maria Pakulnis jako wspierająca, bezczelna babcia Marty obserwuje, co się dzieje z Olo i Wyścig muzyczny z mrugnięciem i drinkiem w dłoni. Prowadzi mikrobus VW z zasłonami z tyłu; Obok twojego gramofonu znajduje się dobrze przemyślany stos płyt winylowych. Kiedy Olo przechodzi obok domu w Rozalinie, prosząc o przebaczenie, mówi: „Wyglądasz staro”.
Niezapomniany dialog: Ewa (Julia Kamińska) jest kolejnym sędzią Wyścig muzycznyi prasy Olo. Jej dni gwiazdy pop się skończyły, a jej obecność w mediach społecznościowych to wszystko, co jej zostało. Ale kiedy gwiazda Marty szybko wschodzi, Ewa widzi, że jej szansa pozostania w centrum uwagi zanika. „Mówi się o tym całe miasto, a prasa jest tylko dobra!” Wścieka się na Olo, zirytowana chrapliwą uwagą mediów. „Ona nawet nie wymyśliła hashtagu!”
Płeć i skóra: Oficjalnemu przybyciu Marty jako modnej osoby towarzyszy przezabawna sesja zdjęciowa z tabloidu, ubrana w lateksowe ubrania S&M.
Nasz apel: Konkurencyjne programy rzeczywistości i ich zdolność do przemiany nikogo w kogoś z dnia na dzień (przynajmniej na krótki czas) nie są niczym nowym w naszych czasach. Programy te nie bez powodu istnieją w każdym kraju i na całym świecie. Jest więc zrozumiałe, że filmy będą kręcone z nimi w centrum uwagi. Gwałtownie Fajnie jest pokazać, jak te historie i konkurenci mogą pochłaniać uprzejme społeczeństwo. Jego dynamiczna, graficzna wizualizacja bestii z mediów społecznościowych – wybuchy entuzjazmu, gdy Marta jest świetna; Zwolnienie i brzydota, gdy wszystko idzie na południe – działa dobrze Gwałtownie, prawie jako postać sama w sobie. I ma dużą przewagę nad Katarzyną Sawczuk, która gra zarówno jako zrzędliwa nastolatka, jak i utalentowana piosenkarka. (Twój Wyścig muzyczny Popularność „Chandelier” Sii jest rozległa i ogromna.) Jeszcze raz Gwałtownie zbudował swoją centralną wyobraźnię – Marta nienawidzi Olo, Olo nienawidzi swojego życia, media społecznościowe karmią słynnego potwora – jego flagi rozpędu. Olo podskakuje po swoim wielopiętrowym mieszkaniu w Warszawie po tym, jak nagle dostał sumienia po ignorowaniu rzeczywistości Marty i jej matki przez prawie 20 lat. Marta jest dumna z tego, że przeciwstawia się śmieszności Olo na scenie, ale tak szybko przechodzi w rozgłos, sesje zdjęciowe i zapominanie o swoich przyjaciołach w domu, że rozumiemy, że gumka nieuchronnie wróci do rzeczywistości. Ponieważ czas między neutralnym zwrotem jest spędzany, musimy tylko poczekać na ten moment oczywistego rozwiązania.
Gwałtownie wydobywa materiał emocjonalny, w którym rodzina i sława się nakładają. Ale nie jest wystarczająco głęboka, aby ujawnić cokolwiek, co mogłyby zbadać niektóre segmenty rzeczywistego, prawdziwego wokalnego show o równej lub większej wadze.
Nasza opinia: POMIŃ. Gwałtownie jest tak naprawdę, kiedy jego główna nastolatka bawi się penetrując swojego obcego ojca, a ona robi wrażenie w niektórych sekwencjach występów. Ale film ostatecznie nie może wypełnić swoich podwójnych śladów dramatu rodzinnego i krytyki sławy.
Johnny Loftus jest niezależnym pisarzem i redaktorem mieszkającym w Chicagoland. Jego prace zostały opublikowane w The Village Voice, All Music Guide, Pitchfork Media i Nicki Swift. Śledź go na Twitterze: @glennganges
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.