Connect with us

Nauka

Stosowanie „antyrosyjskich” przepisów w celu ograniczania przestrzeni obywatelskiej

Published

on

Stosowanie „antyrosyjskich” przepisów w celu ograniczania przestrzeni obywatelskiej

Paryż-Genewa, 7 czerwca 2023 r. Obserwatorium (FIDH-OMCT) wyraża zaniepokojenie stosowaniem szeregu „antyrosyjskich” ustaw, które mogą mieć negatywny wpływ i potencjalnie ograniczać pracę społeczeństwa obywatelskiego w Polsce. Obserwatorium wzywa polskie władze do powstrzymania się od przyjmowania tych ustaw oraz do ochrony i zagwarantowania prawa do wolności słowa i zrzeszania się oraz prawa do obrony praw człowieka w kraju.

W kontekście kolejnych wyborów parlamentarnych, które najprawdopodobniej odbędą się w październiku 2023 r., polskie władze wdrażają szereg ustaw, które mogą poważnie zaszkodzić pracy polskiego społeczeństwa obywatelskiego. Chociaż te prawa prima facie związane z kwestiami wpływów rosyjskich i zagranicznych w Polsce, ze względu na ich szeroki zakres i obecny kryzys praworządności w kraju, mogą w rzeczywistości zostać wykorzystane przez władzę rządową do dalszego ograniczania społeczeństwa obywatelskiego i dławienia opozycji.

Po podobnych próbach przedstawionych w 2022 r. przez Ministerstwo Sprawiedliwości, grupa posłów Prawa i Sprawiedliwości (Prawo i Sprawiedliwość – PiS) przedstawiła niedawno w Sejmie projekt nowelizacji Kodeksu karnego ) w celu zaostrzenia kar za szpiegostwo i wprowadzenia nowego przestępstwa, jakim jest „nieumyślne szpiegostwo”. Jeżeli zostanie przyjęta, maksymalna kara za „udział w działalności obcego wywiadu przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej” zostanie zwiększona z 10 do 30 lat więzienia. Ponadto, zgodnie z projektem nowelizacji, każda osoba rozpowszechniająca „przesłanie” mogące wyrządzić Rzeczypospolitej Polskiej szkodę osobie lub innemu podmiotowi, co do którego należało i można było przypuszczać, że uczestniczy w działaniach wywiadu zagranicznego, na podstawie okolicznościami, podlega karze pozbawienia wolności od trzech miesięcy do pięciu lat.

Proponowana zmiana ma na celu dotarcie do tych, którzy przekazują informacje o polityce wewnętrznej państwom takim jak Rosja. W swoim brzmieniu przepis ten jest na tyle szeroki, że obejmuje działania, które nie miały na celu informowania podmiotów zagranicznych. Co więcej, brak oficjalnej i prawnej definicji „wywiadu zagranicznego” może prowadzić do uznania za taki każdego podmiotu pochodzącego z państw trzecich lub z nimi współpracującego. To nowe ustawodawstwo mogłoby zatem zostać wykorzystane przeciwko społeczeństwu obywatelskiemu jako forma „prawa dotyczącego zagranicznych agentów”, a działalność organizacji pozarządowych związana ze współpracą z ambasadami i organizacjami międzynarodowymi mogłaby stanowić podstawę do wszczęcia przeciwko nim postępowania karnego.

READ  Wszechświat stworzony specjalnie dla nas| Krajowy Rejestr Katolicki

Zagrożeniem dla legalnej działalności społeczeństwa obywatelskiego jest także kolejna ustawa, usankcjonowana przez Prezydenta Andrzeja Dudę 29 maja 2023 roku, przewidująca utworzenie Komisji ds. wpływów Rosji w polskiej sferze publicznej, zwanej „Lex Tusk”. . . Nowo utworzony organ, złożony z dziewięciu wybranych przez Sejm członków, z przewodniczącym Komisji powołanym przez Prezesa Rady Ministrów, zostanie utworzony w ciągu najbliższych dwóch tygodni w celu przeprowadzenia procedur mających na celu „wyjaśnienie działalności urzędników lub członków wyższej kadry kierowniczej w latach 2007-2022, na które miała wpływ działalność Rosji mająca na celu wyrządzenie szkody interesom RP.” Komisja będzie mogła uchylić decyzje, które uzna za wynikające z wpływów rosyjskich, ale także nałożyć sankcje na poszczególne osoby, zabraniając im wykonywania funkcji związanych z podziałem środków publicznych na okres do dziesięciu lat, cofając koncesje i pozwolenia na broń środków bezpieczeństwa lub nałożyć zakaz ich stosowania na okres do dziesięciu lat.

Decyzje podejmowane przez Komisję, która pozostaje w dużym stopniu uzależniona od koalicji rządzącej, mogą zostać zinstrumentalizowane i skutkować powszechnym ograniczaniem opozycji i społeczeństwa obywatelskiego oraz ogólną eliminacją ich kandydatów podczas kolejnych wyborów parlamentarnych jesienią 2023 r. Liderzy opozycji lub społeczeństwa obywatelskiego podmioty społeczne, co do których stwierdzono, że w okresie badanym działały pod wpływami Rosji, sprawując deklarowaną władzę, mogły ponieść znaczną szkodę w związku z ich legalną działalnością.

Trzecim instrumentem, który może jeszcze bardziej ograniczyć przestrzeń obywatelską, jest ustawa o sankcjach antyrosyjskich, która stanowi już część polskiego systemu prawnego. W obecnym kształcie zamknięta lista 13 podmiotów rządowych ma prawo proponować umieszczenie na czarnej liście wszelkich „osób i podmiotów udzielających pożyczek, środków i zasobów gospodarczych, o których mowa w rozporządzeniu 765/2006 lub rozporządzeniu 269/2014 oraz – bezpośrednio lub pośrednio – wspierać: 1) agresję na Ukrainie, która rozpoczęła się 24 lutego 2022 r. lub 2) łamanie praw człowieka lub represje wobec społeczeństwa i opozycji demokratycznej lub jej działań związanych z demokracją lub praworządnością w Rosji lub na Białorusi – lub bezpośrednio powiązane z takimi osobami lub podmiotami.”

READ  Postawy „obywateli” pod Covid19”, przekrojowe badanie opinii publicznej w 11 zaawansowanych demokracjach

Jedyną możliwością odwołania się od decyzji o umieszczeniu na czarnej liście, której konsekwencją jest w istocie zamrożenie majątku i brak dostępu do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, a także możliwość uznania go za persona non grata, jest złożenie wniosku do MSWiA Administracja, organ podejmujący decyzję o wpisaniu podmiotów na ww. listę. Ten brak skutecznej możliwości odwołania się od takich decyzji stanowi zagrożenie dla wolności gospodarczych i osobistych w przypadku nielegalnej administracji.

Obserwatorium wzywa władze do powstrzymania się od wykorzystywania niejasno zdefiniowanego „antyrosyjskiego” ustawodawstwa do wycelowania w głosy sprzeciwu w Polsce i, szerzej, do położenia kresu wszelkim naruszeniom praw człowieka popełnianym wobec obrońców praw człowieka i organizacji w kraju. Obserwatorium wzywa także władze do podjęcia wszelkich działań na rzecz ochrony i promowania prawa do wolności słowa i zrzeszania się w Polsce, a także prawa do obrony praw człowieka.

****

Obserwatorium Ochrony Obrońców Praw Człowieka („Obserwatorium”) zostało utworzone w 1997 r. przez FIDH i Światową Organizację Przeciwko Torturom (OMCT). Celem tego programu jest zapobieganie sytuacjom represji wobec obrońców praw człowieka lub zaradzenie im. FIDH i OMCT, oba są członkami ProtectDefenders.euMechanizm Unii Europejskiej na rzecz Obrońców Praw Człowieka wdrażany przez międzynarodowe społeczeństwo obywatelskie.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *