Nauka
Statek towarowy Ro-Ro dla Europejskiej Agencji Kosmicznej „rozwija” swoje żagle
daszek, który jest uważany za pierwszy hybrydowy statek przemysłowy wyposażony w składane żagle, jest gotowy do rozpoczęcia komercyjnej służby w ramach programu Ariane Europejskiej Agencji Kosmicznej. W zeszłym miesiącu statek Ro-Ro o nośności 5500 t został wyposażony w unikalne żagle i przeszedł próby morskie w ramach przygotowań do rozpoczęcia komercyjnej obsługi regularnych rejsów transatlantyckich.
Realizacja projektu, obejmującego koncepcję statku napędzanego wiatrem, służącego do transportu komponentów z programu Europejskiej Agencji Kosmicznej na miejsce startu w Gujanie Francuskiej, trwała sześć lat. Sonda została zaprojektowana tak, aby spełniać specyfikacje ArianeGroup, która prowadzi program kosmiczny, oraz wyzwania związane z lokalizacją w porcie Pariacabo w Gujanie Francuskiej. daszek musi mieć możliwość poruszania się po płytkich wodach i wąskiej rzece Kourou podczas transportu ładunku.
Statek został zbudowany przez Stocznię Neptune w Polsce i ukończony przed pierwszymi próbami w grudniu 2022 roku. 27 grudnia 2022 roku wyruszył w rejs testowy z Bremy, Rotterdamu, Le Harve i Bordeaux do miejsca startu w Ameryce Południowej.
(Zdjęcie: TomVanOosanen, dzięki uprzejmości Zéphyr & Borée)
Montaż żagli zakończono w lipcu i jednostka przechodzi testy najpierw na nabrzeżu, a następnie na morzu. Opracowane przez AYRO żagle mają nieco ponad 30 metrów wysokości i powierzchnię 363 metrów kwadratowych. Żagle składają się z dwóch klap, jednej z przodu i jednej z tyłu. Konstrukcja umożliwia regulację kąta natarcia skrzydeł, które obracają się o 360 stopni w stosunku do wiatru, natomiast tylna klapa może obracać się wokół masztu dodatkowego, tworząc krzywiznę w stosunku do klapy przedniej. Świece są składane.
Według AYRO skrzydła generują znacznie więcej energii niż konwencjonalne żagle czy skrzydła jednoelementowe. Oczekują, że statek będzie płynął z prędkością do 16 węzłów, aby dotrzymać swojego komercyjnego rozkładu jazdy. Udział wykorzystania energii wiatrowej będzie się wahał od 15 do 40 procent, w zależności od wymaganej prędkości i warunków wietrznych, które będą się zmieniać w zależności od pory roku. Statek wyposażony jest także w dwa silniki wysokoprężne o mocy 3840 kW. Dzięki czterem skrzydłom statek ma zmniejszyć zużycie paliwa średnio o około 30 procent.
Gurit zapewnił kompozytowe wsparcie konstrukcyjne dla głównego i podmasztu, a także wysięgnika i dźwigu. (Gurit)
Kontrakt przewiduje, że statek będzie wykonywał do 12 rejsów rocznie. Działa na podstawie 15-letniej umowy na dostawy komponentów dla programu kosmicznego Ariane 6 zarządzanego i finansowanego przez Europejską Agencję Kosmiczną. daszek jest obsługiwany przez Alizés, spółkę joint venture pomiędzy Zéphyr & Borée i Jifmar Offshore Services i jest zarejestrowany pod francuską banderą międzynarodową.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”