technologia
Spotify chce dostać się do audiobooków, ale mówi, że Apple przeszkadza
Apple wydał aktualizację audiobooka w połowie września, poinformował Spotify. Spotify uruchomił tę funkcję kilka dni później, promując 300 000 utworów, które udostępnił.
Mark Mahaney, analityk z Wall Street, który śledzi Spotify dla banku inwestycyjnego Evercore ISI, przetestował nową usługę audiobooków. Uznał za niezręczną konieczność wprowadzania informacji o płatnościach, mimo że Spotify już je posiadał. Skarżył się w e-mailu do Paula Vogla, dyrektora finansowego Spotify.
„Dlaczego jest tak źle?”, napisał pan Mahaney. – A czy możesz to naprawić?
Gdy Spotify później przesłał aktualizację aplikacji z funkcjami niezwiązanymi z audiobookami, Apple odmówiło. Recenzenci App Store powiedzieli Spotify, że oferta audiobooków, która została wcześniej zatwierdzona, narusza zasady wymagające od aplikacji korzystania z systemu płatności Apple w celu odblokowania nowych funkcji.
Zespół pana Zichermana zmienił e-maile, które klienci otrzymywali, i usunął przycisk kupowania, który był wcześniej dołączony. Zastąpili go e-mailem, który dawał klientom link do przeglądania tytułów audiobooków Spotify.
Apple odrzuciło zmianę Spotify kilka dni później, mówiąc, że oferowanie klientom przycisku do otrzymywania wiadomości e-mail o innych opcjach zakupu jest niezgodne z zasadami App Store. Rzecznik Apple powiedział, że Spotify ma również rozbieżność w zewnętrznym linku w swojej aplikacji, który kieruje ludzi na adres internetowy inny niż zatwierdzony przez Apple. Spotify powiedział, że link nie ma nic wspólnego z audiobookami i naprawił ten problem.
Pan Zicherman powiedział, że jego zespół skonsultował się z zespołem prawnym Spotify przed podjęciem decyzji o porzuceniu fazy e-mailowej procesu audiobooków. Zamiast tego zachęcali słuchaczy do odwiedzenia strony Spotify, aby kupić książkę.
„To, co mamy teraz, to praktycznie ślepy zaułek” – powiedział Zicherman.
W poniedziałek Spotify ogłosił, że Apple odrzucił ostatnią zmianę projektu pana Zichermana. Wraz z zespołem projektantów produktów, inżynierów i prawników pracował nad czterema innymi opcjami do wczesnego wtorkowego poranka. Usunęli witrynę Spotify i instrukcje dotyczące dodatkowych informacji o audiobookach, pozostawiając klientom możliwość korzystania z Internetu i zastanawiania się, jak sfinalizować zakup. Zmiany zyskały aprobatę Apple, powiedział Spotify.
„Nie możesz kupić audiobooków w aplikacji” – czytamy na stronie docelowej. „Wiemy, że to nie jest idealne”.