Gospodarka
Spór z UE może mieć negatywny wpływ na perspektywy wzrostu i finanse publiczne
Inwestycje oparte o przyszłe fundusze unijne okażą się niezbędne do określenia potencjału długoterminowego wzrostu w Polsce (rating A+/stabilny). Biorąc pod uwagę znaczne przydziały środków UE na rzecz odporności, rząd miałby w 2021 r. 58,7 mld euro PKB, chociaż Polska nie planuje w pełni wykorzystać dostępnego kredytu.
Spór między Warszawą a Brukselą wynika z wprowadzonej niedawno regulacji „praworządności”, która pozwala UE na zawieszenie płatności na rzecz państw członkowskich, jeśli naruszenia praworządności „wpłyną lub poważnie naruszą” zarządzanie funduszami unijnymi. Komisja Europejska opóźniła zatwierdzenie węgierskich i polskich krajowych planów naprawy i odporności ze względu na obawy dotyczące praworządności i niezawisłości sądownictwa.
Napięcia między Polską a UE raczej nie opadną w najbliższym czasie
Napięcia między Polską a UE w kwestii praworządności raczej nie opadną w najbliższym czasie, a niedawne orzeczenie polskiego Trybunału Konstytucyjnego tylko pogłębiło podziały.
7 października 2021 r. polski Trybunał Konstytucyjny orzekł, że niektóre obszary traktatów UE są niezgodne z Konstytucją RP i zakwestionował prymat prawa unijnego. Grupa 26 byłych sędziów trybunału, w tym kilku byłych prezesów, wydała wspólne oświadczenie krytykujące werdykt.
Orzeczenie stawia UE między młotem a kowadłem. Strategiczne znaczenie Polski w regionie Europy Środkowo-Wschodniej oraz presja UE na przyspieszenie finansowania zrównoważonego rozwoju w sektorach transportu i energetyki podkreślają determinację Polski do karania wykroczeń bez przesady. Jednak biorąc pod uwagę wyrok Trybunału i kolejny nierozwiązany spór o niezależność polskiego Sądu Najwyższego, trudno obecnie dostrzec, jakie kompromisy są możliwe.
Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł w zeszłym tygodniu, że Polska musi tracić milion euro dziennie, dopóki rząd nie zawiesi działania organu dyscyplinarnego Sądu Najwyższego. Polska odpowiedziała, że tej kary nie zapłaci.
Istnieje ryzyko, że nieporozumienia mogą doprowadzić do przedłużonego zawieszenia unijnego finansowania Polski
Dążenie rządu do aktualizacji podstawowych przepisów prawa unijnego – oparte na dokonanej przez Trybunał ocenie niezgodności z Konstytucją RP – jest nierealne. Tymczasem wyjście z Unii Europejskiej – „Polexit” – pozostaje mało prawdopodobne. Według ostatnich sondaży 9 na 10 Polaków popiera członkostwo Polski w UE.
Poza dodatkowymi karami i eskalacją sporu z UE, które mogą negatywnie wpłynąć na BIZ, Polska jest narażona na obecny spór prowadzący do znacznego i przedłużonego wstrzymania finansowania UE. Może to mieć negatywny wpływ na wzrost i perspektywy finansów publicznych, zwłaszcza jeśli rząd wykorzysta środki własne do zrekompensowania zawieszonego finansowania unijnego.
Polska gospodarka pozostanie na razie odporna i stosunkowo solidnie przetrwa kryzys Covid 19. Reakcja fiskalna i monetarna rządu była uzupełnieniem bezprecedensowego wsparcia UE w odpowiedzi na kryzys. Polska produkcja wzrośnie o około 5,6% w 2021 roku po powrocie do poziomów sprzed kryzysu w drugim kwartale io 4,6% w przyszłym roku.
Przegląd wszystkich dzisiejszych wydarzeń gospodarczych znajdziesz w naszym kalendarzu ekonomicznym.
Dennis Shen jest dyrektorem ds. ratingów państwowych i publicznych w Zakres Oceny GmbH. Lewon Kameryan, starszy analityk w Scope Ratings, przyczynił się do napisania tego komentarza.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”