Sport
Społeczność Adidas Runners rozszerza się w całej GCC
Bayern Monachium został uznany za najsilniejszą piłkarską markę na świecie, ponieważ opad ESL szkodzi europejskiej elicie
Nieudany projekt European Super League (ESL) wpłynął na siłę marki 12 klubów założycielskich i zmniejszył ogólną wartość marki o ponad 600 milionów euro (730 milionów dolarów). Tak wynika z najnowszego raportu Brand Finance Football 50, który każdego roku plasuje się w pierwszej pięćdziesiątce najsilniejszych i najcenniejszych marek klubów piłkarskich na świecie.
Podczas gdy ogłoszenie ESL wyraźnie zaszkodziło sile marki 12 zaangażowanych klubów – Manchester United, Manchester City, Liverpool, Arsenal, Tottenham, Chelsea, AC Milan, Inter Mediolan, Juventus, Barcelona, Real Madryt i PSG – mistrzowie Niemiec są równie która okazała się najsilniejszą piłkarską marką na świecie.
W przypadku klubów uciekinierów średni spadek wskaźnika siły marki wyniósł -3,0 pkt. To jest zbilansowana karta wyników zawierająca wskaźniki używane do mierzenia wyników marki w celu osiągnięcia sukcesu biznesowego. W przypadku klubów piłkarskich ta karta wyników obejmuje badanie rynku wśród kibiców, ocenianie klubów pod kątem wielu cech, w tym silnej spuścizny, dobrego zarządzania klubem oraz troski właścicieli o kibiców.
Propozycja ESL nie tylko zaszkodziła sile 12 marek klubów założycielskich, ale także obniżyła całkowitą wartość marki klubów o 606 milionów euro, co stanowi spadek o 6 procent w porównaniu z rokiem poprzednim.
Zanim plany upadły, Brand Finance obliczył, że ESL mogło wycofać 2,5 miliarda euro, czyli 25 procent całkowitej wartości marki z 12 klubów. Chociaż wiele z tych szkód zostało zażegnanych, percepcyjny wpływ na wszystkich zaangażowanych jest nadal znaczący.
Wyniki można już zobaczyć, ponieważ Liverpool traci sponsoring Tribus Watches, a Manchester United rzekomo przegapił umowę o wartości 200 milionów funtów zawartą przez lokalną The Hut Group.
„Powstanie i upadek European Super League to historia brandingu. 12 klubów uznało, że ich marki są zbyt mocne i atrakcyjne, by mogły być sankcjonowane przez inne stowarzyszenia, a także ponad piramidą piłkarską, która potwierdza ich sukces ”- powiedział Hugo Hensley, szef działu usług sportowych w Brand Finance. „Jednak komunikacja, promocja i pozycjonowanie projektu były źle przeprowadzone, co wywołało reakcję wszystkich zaangażowanych, co doprowadziło do rozwiązania grupy i spowodowania bolesnego zniszczenia marki”.
Bayern Monachium nie jest dotknięty fiaskiem ESL, dzięki czemu unika katastrofalnych szkód. W tym roku zdobył tytuł najsilniejszej marki klubów piłkarskich na świecie z oceną siły marki 91,9 na 100 i odpowiednią oceną elity AAA +.
Wyniki Bayernu na boisku w zeszłym roku nie miały sobie równych. Wygrali sześciorak w Bundeslidze, Pucharze DFB, Lidze Mistrzów UEFA, Superpucharze UEFA, Klubowych Mistrzostwach Świata FIFA i Superpucharze DFL i ostatecznie zostali nazwani Laureus World Team of the Year 2021. Jesteś pierwszą drużyną to kiedykolwiek wygrał Ligę Mistrzów ze 100-procentowym rekordem. Obejmowały one słynne zwycięstwo 8-2 nad Barceloną i zwycięstwo 1-0 nad PSG w finale.
Wiodąca wartość marki Bawarii przyczyniła się do wzrostu wartości marki do 1068 milionów euro i zajęła piąte miejsce w rankingu. Wartość klubu również wzrosła o prawie 300 mln euro do 3606 mln euro, dzięki czemu również oni mogą przejąć koronę w tym rankingu.
Bayern uważa, że opłaca się być postrzeganym jako miły facet. Klub jest liderem w generowaniu przychodów handlowych dla drużyny piłkarskiej z 360,5 mln euro. Jest to kluczowy czynnik wzrostu wartości firmy w stosunku do poprzedniego roku. Real Madryt, Liverpool, Manchester United i Manchester City zamykają pierwszą piątkę pod względem wartości firmy.
„Niemiecki model wsparcia 50 + 1 oznacza, że wentylator jest postrzegany jako najważniejszy interesariusz” – powiedział Hensley. „To uchroniło Bayern Monachium przed fiaskiem Europejskiej Super Ligi, a występy na boisku jeszcze bardziej wzmocniły siłę marki. To pozytywny sygnał dla przyszłych wyników sponsorskich, a Bayern już teraz jest klubem piłkarskim z najwyższymi dochodami komercyjnymi na świecie. Wszystkie te czynniki pomagają zwiększyć markę i wartość biznesową. „
Pomimo ostatnich wydarzeń, Real Madryt po raz trzeci z rzędu pozostaje najcenniejszą marką klubów piłkarskich na świecie, z kwotą 1 276 milionów euro. Z wartością marki wynoszącą 1 266 milionów euro, silny rywal Barcelona zajmuje drugie miejsce.
Podczas gdy giganci La Liga stoją na podium do 2021 roku, miną trzy lata, odkąd hiszpański klub dotarł do finału Ligi Mistrzów UEFA. Ostatnim występem było zwycięstwo Realu Madryt nad Liverpoolem w 2018 roku. Mimo to oba hiszpańskie kluby rok po roku zakwalifikowały się do Ligi Mistrzów. Ostatni raz jeden z dwóch klubów nie przeszedł do fazy grupowej ponad 20 lat temu. Ten stały przepływ dochodów i statusu w Lidze Mistrzów odegrał kluczową rolę w ogólnym sukcesie obu klubów.
Manchester United zachował trzecie miejsce, mimo że wartość marki spadła o 14 procent do 1130 milionów euro, podczas gdy finalista Ligi Mistrzów 2021, Manchester City, jest tylko o 1 procent (12 milionów euro) za swoimi konkurentami.
Po tym, jak Bayern zajął piąte miejsce w Lidze Mistrzów 2019 i zwycięzców Premier League 2020 w Liverpoolu, a następnie PSG, Chelsea, Tottenham i Arsenal, nastąpił powszechny spadek wartości marki.
„Idol nastolatek przyszłości. Specjalista od totalnej popkultury. Miłośnik internetu. Wannabe odkrywca.”