Connect with us

Nauka

SpaceX wystrzelił 60 kolejnych satelitów Starlink podczas setnego lotu Falcon 9 – Spaceflight Now

Published

on

SpaceX wystrzelił 60 kolejnych satelitów Starlink podczas setnego lotu Falcon 9 – Spaceflight Now
SpaceX wystrzelił 60 kolejnych satelitów Starlink podczas setnego lotu Falcon 9 – Spaceflight Now
Rakieta Falcon 9 wznosi się z pad 40 na stacji sił powietrznych Cape Canaveral we wtorek wieczorem. Kredyt: SpaceX

Setny lot rakiety Falcon 9 dostarczył we wtorek wieczorem 60 satelitów na orbitę dla sieci Starlink SpaceX, dodając kolejny element do planowanej floty tysięcy kosmicznych stacji przekaźnikowych zasilanych energią słoneczną, aby zapewnić łączność szerokopasmową na całym świecie.

Udana misja we wtorek ustanowiła również nowy rekord w programie ponownego użycia rakiet SpaceX – taki, który może zostać ponownie złamany w ciągu kilku miesięcy, jeśli SpaceX utrzyma gorączkową kadencję startową. Po raz pierwszy wzmacniacz Falcon 9 wielokrotnego użytku ukończył siódmy lot w kosmos i z powrotem we wtorek wieczorem.

Rakieta Falcon 9 wystrzeliła z dziewięciu napędzanych naftą silników Merlin 1D i odbiła się od lądowiska nr 40 na stacji sił powietrznych Cape Canaveral o godzinie 21:13:12 czasu wschodniego we wtorek (0213: 12 GMT w środę). Wyrzutnia o wysokości 229 stóp (70 metrów) przebiła się przez pękniętą warstwę chmur nad wyrzutnią i wystrzeliła w kierunku północno-wschodnim z przylądka Canaveral, aby wyrównać się z docelową płaszczyzną orbity misji w sieci Starlink.

15-piętrowy wzmacniacz rakiety z pierwszego stopnia spadł z górnego stopnia Falcona 9 około dwóch i pół po starcie, wyznaczając kurs na kontrolowane lądowanie na statku kosmicznym SpaceX „Oczywiście, że wciąż cię kocham”, ustawionym kilkaset mil na północny wschód od Cape Canaveral na Oceanie Atlantyckim,

Booster – oznaczony jako B1049 w ekwipunku rakiety SpaceX – ponownie zapalił swój centralny silnik, aby wykonać manewr hamowania tuż przed przyziemieniem, a następnie wypuścił podwozie, zanim osiadł na pokładzie statku dronów. Pozornie bezbłędne lądowanie przerwało siódmą misję pojazdu B1049, czyniąc go „liderem floty SpaceX”.

Elon Musk, założyciel i dyrektor generalny SpaceX, powiedział, że najnowsza wersja wzmacniacza Falcon 9 może latać 10 razy bez żadnych poważnych remontów i być może 100 razy z okresowymi przeglądami.

Wraz z ponownie wykorzystanym wzmacniaczem pierwszego stopnia, Falcon 9 wystartował z odzyskaną osłoną ładunku przypominającą muszelkę, z której połowa leciała w dwóch poprzednich misjach. Druga połowa owiewki była weteranem przed startem.

READ  270 Irlandczyków zgłosiło się na astronautów

Dwa statki ratunkowe zostały wysłane na morze w celu odzyskania połówek owiewek z misji we wtorek wieczorem po tym, jak spadły na spadochronie z kosmosu.

Podczas gdy pociski wspomagające i owiewki opadły z powrotem na Ziemię, górny stopień Falcona 9 skierował 60 płaskich satelitów Starlink na orbitę transferową nachyloną o 53 stopnie do równika. Około 15 minut po starcie górny stopień zwolnił pręty retencyjne, aby umożliwić 60 statkom kosmicznym uwolnienie się od rakiety nad Północnym Atlantykiem.

Falcon 9 miał na celu umieszczenie satelitów na eliptycznej orbicie w zakresie od 132 mil (213 kilometrów) do 227 mil (366 kilometrów). Członek zespołu startowego SpaceX potwierdził na pętli dźwiękowej misji, że rakieta osiągnęła orbitalne wstawienie do celu.

Start był wcześniej zaplanowany na sobotę wieczorem, a następnie opóźniony do niedzieli, kiedy SpaceX odwołało próbę startu z powodu obaw o „zapewnienie misji”. SpaceX ominął możliwość startu w poniedziałek z powodu prognozy złych warunków w morskiej strefie lądowania wzmacniacza Falcon 9, przygotowując scenę do wtorkowego odliczania.

We wtorek wieczorem wystartowała 23. misja SpaceX w 2020 roku, przedłużająca rekordową kadencję firmy. Poprzedni rekord największej liczby startów SpaceX w ciągu roku to 21 misji w 2018 roku.

Smuga spalin z dziewięciu silników głównych Merlin 1D była widoczna, gdy rakieta Falcon 9 przeleciała przez chmury nad przylądkiem Canaveral we wtorek wieczorem. Kredyt: Stephen Clark / Spaceflight Now

Ćwierćtonowe satelity Starlink, zbudowane przez SpaceX w Redmond w stanie Waszyngton, miały rozwinąć generujące energię układy słoneczne i przygotować silniki z jonami kryptonu, aby rozpocząć podnoszenie swoich orbit do wysokości operacyjnej 341 mil (550 kilometrów), gdzie będą dołącz do ponad 800 innych stacji przekaźnikowych Starlink, aby przesyłać szerokopasmowe sygnały internetowe w większości zaludnionego świata.

Wraz z premierą w niedzielę SpaceX umieścił na orbicie 955 satelitów Starlink.

SpaceX planuje operować początkowym blokiem około 1500 satelitów Starlink na orbitach 341 mil nad Ziemią. Firma, założona przez miliardera Elona Muska, uzyskała zgodę Federalnej Komisji Łączności na wprowadzenie floty do 12 000 małych stacji szerokopasmowych Starlink działających w paśmie Ku, Ka i V.

READ  AP zwalnia reportera, zmienia zasady pozyskiwania po polskiej wpadce

Istnieją również wstępne plany dotyczące jeszcze większej floty 30 000 dodatkowych satelitów Starlink, ale sieć tej wielkości nie została autoryzowana przez FCC.

SpaceX twierdzi, że sieć Starlink – zaprojektowana dla usług internetowych o niskim opóźnieniu – weszła w fazę testów beta w wielu stanach USA i Kanadzie.

„W zeszłym miesiącu SpaceX uruchomił program testowy„ Better Than Nothing Beta ”, napisała firma w poście na swojej stronie internetowej. „Zaproszenia do usług zostały wysłane do części osób, które zażądały aktualizacji dostępności na Starlink.com i które mieszkają na obszarach obsługiwanych. Kilka tygodni temu Kanada przyznała Starlink zezwolenie regulacyjne, aw zeszłym tygodniu SpaceX wdrożył usługę do części południowej Kanady ”.

Program testów beta „tylko na zaproszenie” koncentruje się na testowaniu łączności Starlink na obszarach wiejskich i oddalonych w północnych Stanach Zjednoczonych i południowej Kanadzie – powiedziała Kate Tice, inżynier SpaceX, która współprowadziła we wtorek wieczorem transmisję internetową firmy.

„Gdy wypuszczamy więcej satelitów, instalujemy więcej stacji naziemnych i ulepszamy nasze oprogramowanie sieciowe, prędkość danych, opóźnienia i czas pracy poprawią się dramatycznie” – powiedział Tice.

Tice powiedział, że opóźnienia projektów SpaceX w sieci Starlink spadną do około 16 do 19 milisekund do połowy 2019 roku.

„W naszym obecnym tempie spodziewamy się znacznego rozszerzenia naszej wersji beta na początku przyszłego roku, pod koniec stycznia i lutego” – powiedziała.

Wyślij e-maila do autora.

Śledź Stephena Clarka na Twitterze: @ StephenClark1.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *