Gospodarka
Solidarity Transport Hub – inwestycja w przyszłość gospodarczą i bezpieczeństwo Polski i regionu CEE
Węzeł Solidarności Transportowej (STH po angielsku, CPK po polsku) to nowy program rozwoju transportu w Polsce, niezwykle ważny dla rozwoju gospodarczego kraju i regionu, a przede wszystkim dla bezpieczeństwa całej Europy. CPK będzie nie tylko największym lotniskiem w tej części Europy. To ogromny projekt infrastrukturalny o niewiarygodnej skali, który szybko i skutecznie zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.
Strategiczne inwestycje na czterech filarach
Pierwszym i najbardziej znanym jest multimodalny węzeł komunikacyjny – lotnisko w centrum Polski, zintegrowane z głównym terminalem kolejowym kraju i połączone z siecią autostrad Port Lotniczy Solidarność.
Drugi filar to rozbudowa i modernizacja systemu transportu kolejowego w kraju. Program kolejowy CPK obejmuje budowę sieci składającej się z około 2000 km nowych linii kolejowych. Dzięki temu można podróżować między stolicą Warszawą a wszystkimi większymi miastami w Polsce w maksymalnie 2,5 godziny.
Trzeci filar to budowa ok. 400 km nowych dróg oraz pełna integracja Węzła Komunikacyjnego Solidarności z istniejącym systemem autostrad i dróg ekspresowych.
Wreszcie Aerotropolis – przyszły rozwój terenów wokół Portu Solidarności – obszarów, które staną się najbardziej skomunikowanym miejscem w Europie dzięki portowi i nowemu systemowi transportu publicznego w kraju.
Serce systemu transportowego, który łączy Europę
Nowe centralne lotnisko dla Polski to strategiczna inwestycja, o której mówi się od lat 70. XX wieku. Jednak to obecny polski rząd zdecydował w 2017 roku na podjęcie zdecydowanych kroków w tym kierunku, zamieniając koncepcję budowy lotniska centralnego w strategiczną inwestycję na dużą skalę, która ma zmienić oblicze transportu publicznego w kraju i skutecznie połączy Polskę i region CEE z resztą Europy. W ramach projektu CPK powstaną nowe linie kolejowe o łącznej długości prawie 2000 km, głównie linie dużych prędkości, których w Polsce brakuje, oraz funkcja Lotniska Chopina w Warszawie, które pozostaje głównym portem lotniczym dla stolicy i kraju, zostanie zastąpiony nowym, akceptowanym Portem Lotniczym Solidarności.
„Wartość dodana tego ambitnego projektu polega na połączeniu indywidualnych projektów infrastrukturalnych w transporcie lotniczym, drogowym i kolejowym w jednolity program infrastrukturalny w celu osiągnięcia jak największych korzyści dla systemu transportowego i rozwoju gospodarczego regionumówi Mikołaj Wild, prezes Solidarności Transport Hub.
Nowy węzeł komunikacyjny w sercu Polski, czyniący z niej centrum Europy Środkowo-Wschodniej, jest swoistą „bramą” całego regionu do reszty Europy i świata. Mieszkańcy Polski, w tym Czech, Słowacji i krajów bałtyckich polegają obecnie przede wszystkim na węzłach przesiadkowych w Europie Zachodniej, np. we Frankfurcie, Monachium, Paryżu czy Amsterdamie. Budowa lotniska solidarności umożliwi uruchomienie lotów długodystansowych bezpośrednio z regionu CEE. Nowy hub to także szansa na rozwój gospodarczy Polski i krajów sąsiednich. Polska jest oczywistym wyborem ze względu na centralne i strategiczne położenie geograficzne na przecięciu szlaków komunikacyjnych wschód-zachód i północ-południe. Dodatkowo taka lokalizacja podnosi atrakcyjność całego regionu.
We współpracy z Lotnictwo24.be, Transportowy węzeł solidarności regularnie publikuje aktualizacje dotyczące swojego projektu na tej stronie.
Powiązane artykuły
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”