Connect with us

Najważniejsze wiadomości

SK czyli technologia ma wykorzystać polską fabrykę do przedostania się do Ameryki Północnej

Published

on

SK czyli technologia ma wykorzystać polską fabrykę do przedostania się do Ameryki Północnej

Pracownik firmy SK tj. technology co dokonuje przeglądu separatorów. [Photo provided by SK innovation]

Pracownik firmy SK tj. technology co dokonuje przeglądu separatorów. [Photo provided by SK innovation]

SK ie technology Co. (SKIET), firma zajmująca się separatorami akumulatorów litowo-jonowych (LiBS), postrzega swoją polską spółkę zależną jako odskocznię do ekspansji na Amerykę Północną, ponieważ podjęcie decyzji o utworzeniu bazy produkcyjnej w regionie zajmie trochę czasu zbudować, aby skorzystać z amerykańskiej ustawy o redukcji inflacji (IRA).

Zgodnie ze szczegółowymi wytycznymi IRA do 2029 r. 100 procent separatorów musi być wyprodukowanych lub zmontowanych w Ameryce Północnej, aby otrzymać dotacje na pojazdy elektryczne. Nawet jeśli zostanie podjęta decyzja o utworzeniu fabryki w regionie Ameryki Północnej, osiągnięcie rzeczywistej produkcji zajmie od trzech do czterech lat. W związku z tym SKIET planuje do tego czasu odpowiedzieć na amerykańskie zapotrzebowanie poprzez swoją polską spółkę zależną.

Fabryka SKIET zlokalizowana jest w Dąbrowie Górniczej, około 300 kilometrów na południowy zachód od Warszawy. Teren fabryki zajmuje około 570 000 metrów kwadratowych, czyli około 80 razy więcej niż boisko do piłki nożnej.

Roczna zdolność produkcyjna separatorów w Zakładzie 1, ukończona w 2021 roku, wynosi 340 milionów metrów kwadratowych, co czyni go największym w Europie. SKIET planuje do 2024 roku ukończyć i uruchomić zakłady nr 3 i 4, w tym trwające obecnie testy w zakładzie nr 2. Kiedy wszystkie cztery zakłady będą działać, będą w stanie produkować łącznie 1,54 miliarda metrów kwadratowych separatorów rocznie. Kwota ta może dostarczyć akumulatory do około 2,05 miliona średniej wielkości pojazdów elektrycznych i pokryć 30 procent zapotrzebowania Europy na separatory w 2025 roku.

Park Byoung-chul, szef SKIET Polska, powiedział: „Aby wygrać w konkursie, ważne jest, aby być konkurencyjnym cenowo i obniżać koszt produkcji na jednostkę”.

Aby nadążyć za szybko rozwijającym się rynkiem pojazdów elektrycznych, konkurencja na rynku separatorów akumulatorów stała się zacięta nie tylko dla akumulatorów. Podczas gdy SKIET zajmuje czołowe miejsce na rynku separatorów mokrych, duże firmy, takie jak Asahi Kasei Corp. i Toray Industries Inc. w Japonii oraz Semcorp Group w Chinach. W Korei Południowej LG Chem Ltd. joint venture z Toray na Węgrzech.

Powodem, dla którego SKIET wybrał Polskę, jest poparcie polskiego rządu. Polski rząd kusi firmy korzyściami, takimi jak zwolnienia z podatku od osób prawnych w wysokości od 25 do 50 procent kwoty zainwestowanej w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, w której znajduje się Dąbrowa Górnicza.

Na pierwszym piętrze linii produkcyjnej w obecnie działającym Zakładzie 1 większość urządzeń produkcyjnych została zautomatyzowana, minimalizując zaangażowanie pracowników. Ponad 30 zautomatyzowanych urządzeń logistycznych tzw. Overhead Hoist Transport (OHT), które transportują po szynach na suficie, zajmowało się transportem wyprodukowanych przekładek do magazynu.

Przekładka była cienka jak naoliwiony papier i łatwo się marszczyła. Choć produkcja na pierwszy rzut oka wydawała się prosta, separator jest produktem o dużych przeszkodach technologicznych. Separator blokuje kontakt między dodatnimi i ujemnymi elektrodami akumulatora litowo-jonowego i umożliwia przepływ jonów litu przez pory o wielkości nanometrów, umożliwiając działanie akumulatora. Im trwalszy separator, tym bezpieczniejszy od ognia i dłuższa żywotność baterii.

Przy produkcji separatorów wykorzystano wytworzony materiał oraz zastosowano technologię CCS (Ceramic Coated Separator) w celu zwiększenia bezpieczeństwa. Materiał powstaje przez zmieszanie proszku polietylenowego (PE) i surowców, takich jak olej. Po wytłoczeniu składniki olejowe są usuwane, doprowadzane jest ciepło, aby zapobiec deformacji, a materiał jest zwijany jak rolka papieru toaletowego. Ostatnim krokiem jest nałożenie powłoki ceramicznej, aby zapobiec pogorszeniu wydajności baterii.

SKIET jest znany z komercjalizacji procesu „sekwencyjnego rozciągania”, w którym separator jest kolejno rozciągany zarówno w kierunku poziomym, jak i pionowym, stając się pierwszą firmą na świecie, która to zrobiła. Dzięki temu procesowi SKIET produkuje niestandardowe separatory dla klientów.

READ  Tusk domaga się śledztwa w sprawie rosyjskiej roli w polskim podsłuchu

[ⓒ Pulse by Maeil Business News Korea & mk.co.kr, All rights reserved]

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *