Świat
Samolot nie schodzi, bo piloci podobno zasnęli w połowie lotu
Incydent wydarzył się na pokładzie Boeinga 737-800 linii Ethiopian Airlines w drodze z Chartumu do Addis Abeby, jak czytamy w raporcie, „kiedy piloci zasnęli” i „samolot nadal przelatywał obok szczytu opadania”.
Dane uzyskane ze strony internetowej pokazują, że samolot leciał na autopilocie na wysokości 37 000 stóp, gdy wystartował 15 kwietnia.
Najwyraźniej kontrola ruchu lotniczego nie mogła dotrzeć do załogi pomimo kilku prób skontaktowania się z nimi. Jednak alarm został podniesiony, gdy samolot przekroczył pas startowy i kontynuował trasę.
Samolot następnie zaczął schodzić i bezpiecznie wylądował około 25 minut później.
Dane ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) pokazują, że samolot przelatuje nad pasem startowym przed rozpoczęciem zniżania i manewrowania przed kolejnym podejściem.
„Otrzymaliśmy raport, w którym stwierdzono, że etiopski lot numer ET343, lecący z Chartumu do Addis Abeby 15 sierpnia 2022 r., tymczasowo utracił łączność z kontrolą ruchu lotniczego w Addis Abebie” – napisano w oświadczeniu Ethiopian Airlines w piątek.
„Lot później wylądował bezpiecznie po przywróceniu łączności. Załoga, której dotyczy problem, została wycofana ze służby w oczekiwaniu na dalsze dochodzenie.
„W oparciu o wynik dochodzenia zostaną podjęte odpowiednie działania naprawcze. Bezpieczeństwo zawsze było i zawsze będzie naszym priorytetem” – czytamy w oświadczeniu.
„Głęboka troska”
Analityk lotniczy Alex Macheras zabrał się do Twittera, aby wyrazić swój szok z powodu „głęboko niepokojącego incydentu”, który, jak mówi, mógł być wynikiem wyczerpania pilota.
„Zmęczenie pilotów nie jest niczym nowym i nadal jest jednym z największych zagrożeń dla bezpieczeństwa lotów – na arenie międzynarodowej” – napisał w czwartek na Twitterze.
„Zmęczenie, zarówno dotkliwe, jak i skumulowane, stało się zagrożeniem numer jeden linii lotniczych Southwest Airlines” – napisało w kwietniu Stowarzyszenie Pilotów Southwest Airlines (SWAPA) w liście do kierownictwa linii lotniczych.
Zgodnie z listem, rosnący popyt na podróże lotnicze, gdy branża zaczyna się odbudowywać po pandemii Covid-19 i chaos odwołań spowodowanych niesprzyjającą pogodą, były jednymi z powodów rosnącego zmęczenia pilotów.
W maju włoska gazeta Repubblica donosiła, że pilot ITA został zwolniony po tym, jak „zasnął” podczas lotu między Nowym Jorkiem a Rzymem.
Mówi się, że drugi pilot zrobił „upoważnioną przerwę” w tym czasie, co według raportu spowodowało, że Airbus A330 utracił łączność z kontrolą ruchu lotniczego na dziesięć minut.
„Organizator. Entuzjasta podróży. Rozwiązuje problemy. Miłośnik muzyki. Oddany uczony kulinarny. Nieuleczalny fan internetu. Zwolennik popkultury.”