Najważniejsze wiadomości
Sąd likwiduje pierwszą w Polsce strefę czystego transportu
Pierwsza w Polsce próba wprowadzenia „strefy czystego transportu”, która miałaby zakazać stosowania starszych, bardziej zanieczyszczających środowisko samochodów, została odrzucona przez sąd.
Plany wprowadzenia strefy zostały zatwierdzone w 2022 roku przez Radę Miasta Krakowa, drugiego co do wielkości miasta w Polsce i miasta o najgorszym zanieczyszczeniu powietrza w kraju. Przepisy miały wejść w życie w lipcu tego roku.
Od decyzji tej odwołał się jednak w zeszłym roku Łukasz Kmita, wojewoda małopolski, na terenie którego leży Kraków. Kmita, członek byłego rządu PiS, argumentował, że zakaz wjazdu starszych samochodów stanowi „daleko idącą ingerencję w konstytucyjne prawa i wolności”.
Powołany przez rząd wojewoda złożył pozew przeciwko kontrolowanym przez opozycję planom Krakowa dotyczącym utworzenia pierwszej w Polsce strefy czystego transportu.
Mówi, że zakaz starszych samochodów naruszyłby „konstytucyjne prawa i wolności”. https://t.co/gwkBSa9wx8
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 21 kwietnia 2023 r
W wydanym dzisiaj wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie zgodził się z argumentacją Kmity, że nie określono właściwie zasięgu geograficznego strefy, a przyjęte przez radę rozporządzenie nie reguluje tak, jak powinno, sposobu prowadzenia ruchu w strefie. zorganizowana powinna być strefa.
W odpowiedzi na decyzję sądu zastępca burmistrza Andrzej Kulig powiedział TVN, że przygotowywana jest nowa uchwała o wprowadzeniu strefy czystego transportu. Zaznaczył jednak, że stanie się to dopiero po wiosennych wyborach samorządowych. Środki mogłyby następnie wejść w życie w 2025 r.
„Przygotujemy nowe postanowienie, które usunie stwierdzone przez sąd uchybienia” – zapowiedział Kulig. „Wynika to głównie z niedostatecznie precyzyjnego określenia granic, zwłaszcza autostrad. Musimy także zapewnić dostęp do miasta osobom spoza Krakowa – na przykład „parkuj i jedź”.
Strefa Czystego Transportu w Krakowie jest nielegalna. Sąd stwierdza nieważność decyzji miasta https://t.co/OddtjHtHXh
— Business Insider Polska 🇵🇱 (@BIPolska) 11 stycznia 2024 r
Po przejęciu władzy przez nowy rząd w zeszłym miesiącu mianował on nowego wojewodę małopolskiego Krzysztofa Klęczara. Jednak powiedział TVN, że ma też „osobiste wątpliwości” co do idei strefy czystego ruchu w Krakowie.
„Idealnie byłoby, gdybyśmy wszyscy korzystali z transportu niskoemisyjnego lub zeroemisyjnego, ale w tej chwili nie możemy sobie na to pozwolić” – powiedział Klęczar. „Naszym zadaniem jest zaspokajanie potrzeb zbiorowych i uważam, że mieszkańcy Małopolski nie są w tej chwili gotowi na takie rozwiązanie”.
Jednak wczoraj grupa pod nazwą Koalicja Lekarzy i Naukowców na rzecz Zdrowego Powietrza wystosowała do Urzędu Miasta Krakowa apel, w którym wezwała do utworzenia strefy czystego transportu. Wskazali na badania, które wykazały, że rocznie można by uratować 295 istnień ludzkich, gdyby ograniczono emisję gazów cieplarnianych pochodzących z transportu w mieście.
Kraków w Polsce odnotował wczoraj w pewnym momencie drugie co do wielkości zanieczyszczenie powietrza na świecie, zaraz za Delhi w Indiach.
Władze lokalne wydały ostrzeżenia, zalecając mieszkańcom ograniczenie aktywności fizycznej na świeżym powietrzu i ilości powietrza wpuszczanego do domów https://t.co/AOD0tPoWrL
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 7 grudnia 2023 r
Notatki z Polski są prowadzone przez niewielki zespół redakcyjny i wydawane przez niezależną fundację non-profit utrzymywaną z datków naszych czytelników. Bez Waszego wsparcia nie możemy robić tego, co robimy.
Główne źródło obrazu: Tomek Chrostek / Usuń rozpryski
Alicja Ptak jest starszą redaktorką w Notes from Poland i dziennikarką multimedialną. Wcześniej pracowała dla Reutersa.
„Zapalony odkrywca. Miłośnik piwa. Miłośnik bekonu. Fanatyk sieci. Przedsiębiorca. Pisarz”.