Connect with us

Najważniejsze wiadomości

Sąd likwiduje pierwszą w Polsce strefę czystego transportu

Published

on

Sąd likwiduje pierwszą w Polsce strefę czystego transportu

Pierwsza w Polsce próba wprowadzenia „strefy czystego transportu”, która miałaby zakazać stosowania starszych, bardziej zanieczyszczających środowisko samochodów, została odrzucona przez sąd.

Plany wprowadzenia strefy zostały zatwierdzone w 2022 roku przez Radę Miasta Krakowa, drugiego co do wielkości miasta w Polsce i miasta o najgorszym zanieczyszczeniu powietrza w kraju. Przepisy miały wejść w życie w lipcu tego roku.

Od decyzji tej odwołał się jednak w zeszłym roku Łukasz Kmita, wojewoda małopolski, na terenie którego leży Kraków. Kmita, członek byłego rządu PiS, argumentował, że zakaz wjazdu starszych samochodów stanowi „daleko idącą ingerencję w konstytucyjne prawa i wolności”.

W wydanym dzisiaj wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie zgodził się z argumentacją Kmity, że nie określono właściwie zasięgu geograficznego strefy, a przyjęte przez radę rozporządzenie nie reguluje tak, jak powinno, sposobu prowadzenia ruchu w strefie. zorganizowana powinna być strefa.

W odpowiedzi na decyzję sądu zastępca burmistrza Andrzej Kulig powiedział TVN, że przygotowywana jest nowa uchwała o wprowadzeniu strefy czystego transportu. Zaznaczył jednak, że stanie się to dopiero po wiosennych wyborach samorządowych. Środki mogłyby następnie wejść w życie w 2025 r.

„Przygotujemy nowe postanowienie, które usunie stwierdzone przez sąd uchybienia” – zapowiedział Kulig. „Wynika to głównie z niedostatecznie precyzyjnego określenia granic, zwłaszcza autostrad. Musimy także zapewnić dostęp do miasta osobom spoza Krakowa – na przykład „parkuj i jedź”.

Po przejęciu władzy przez nowy rząd w zeszłym miesiącu mianował on nowego wojewodę małopolskiego Krzysztofa Klęczara. Jednak powiedział TVN, że ma też „osobiste wątpliwości” co do idei strefy czystego ruchu w Krakowie.

READ  World Vapers' Alliance wzywa polskich polityków do wspierania wapowania

„Idealnie byłoby, gdybyśmy wszyscy korzystali z transportu niskoemisyjnego lub zeroemisyjnego, ale w tej chwili nie możemy sobie na to pozwolić” – powiedział Klęczar. „Naszym zadaniem jest zaspokajanie potrzeb zbiorowych i uważam, że mieszkańcy Małopolski nie są w tej chwili gotowi na takie rozwiązanie”.

Jednak wczoraj grupa pod nazwą Koalicja Lekarzy i Naukowców na rzecz Zdrowego Powietrza wystosowała do Urzędu Miasta Krakowa apel, w którym wezwała do utworzenia strefy czystego transportu. Wskazali na badania, które wykazały, że rocznie można by uratować 295 istnień ludzkich, gdyby ograniczono emisję gazów cieplarnianych pochodzących z transportu w mieście.

Notatki z Polski są prowadzone przez niewielki zespół redakcyjny i wydawane przez niezależną fundację non-profit utrzymywaną z datków naszych czytelników. Bez Waszego wsparcia nie możemy robić tego, co robimy.

Główne źródło obrazu: Tomek Chrostek / Usuń rozpryski

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *